سرکوب قیمتی صنعت فولاد

سرکوب قیمتی صنعت فولاد
سرکوب قیمتی صنعت فولاد

بنا بر گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، دخالت دولت در امر قیمت‌ گذاری فولاد منجر به بروز اختلال در بالا دست زنجیره شده و فروشندگان مواد اولیه تمایل زیادی به صادرات محصولات پیدا کرده‌ اند و نتیجه این سلسله اتفاقات، نرسیدن ماده اولیه به کارخانه های...

بنا بر گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، دخالت دولت در امر قیمت‌ گذاری فولاد منجر به بروز اختلال در بالا دست زنجیره شده و فروشندگان مواد اولیه تمایل زیادی به صادرات محصولات پیدا کرده‌ اند و نتیجه این سلسله اتفاقات، نرسیدن ماده اولیه به کارخانه ‌های فولادی است.
کمبود سنگ ‌آهن برای تولید فولاد در ایران موضوعی است که شاید شنیدن آن برای بسیاری از افراد تعجب آور و تقریباً غیر قابل باور باشد، چرا که ایران از جمله غنی‌ ترین کشور های جهان در منابع سنگ‌ آهن و استخراج آن است و بر اساس آمار های موجود، در سال 97 بیش از 85 میلیون تن سنگ‌ آهن در کشور مورد استخراج قرار گرفته و که از این میزان 8.8 میلیون تن سنگ‌ آهن دانه ‌بندی به ارزش 258 میلیون دلار، 5.5 میلیون تن کنسانتره سنگ ‌آهن به ارزش 380 میلیون دلار و 2.8 میلیون تن گندله به ارزش 201 میلیون دلار به کشور های دیگر به‌ویژه چین صادر شده است.
ایران از نظر ذخایر سنگ‌ آهن نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و به اظهارات مسئولان، با توجه به منابع موجود و با فرض عدم اکتشاف معادن جدید، تا 19 سال بعد از سال 1404 نیز سنگ‌ آهن در کشور وجود خواهد داشت و اگر در کنار آن واردات نیز صورت گیرد، این زمان به 32 سال خواهد رسید، پس فرض کمبود سنگ‌ آهن در کشور فرض درستی نیست.
فولاد سازان معتقد به این امر هستند که صادرات سنگ ‌آهن و اجازه دولت به معدن داران برای صادرات موجب شده تا این بخش از زنجیره تولید، تمایل چندانی به فروش داخلی نداشته و به دنبال صادرات و کسب درآمد بیشتر باشند. آمارهای موجود نیز بر این امر صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد که در ماه‌ های اخیر، میزان صادرات سنگ‌ آهن صعودی بوده است و همین اعتراضات موجب شد تا وزارت صنعت با وضع تعرفه 25 درصدی بر صادرات سنگ‌آهن، سعی در کنترل صادرات این محصول داشته باشد. اتفاقی که البته بلافاصله اعتراض فعالان معدنی را به همراه داشت.
.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)