سقف وام مسکن افزایش خواهد یافت ؟

سقف وام مسکن افزایش خواهد یافت ؟
سقف وام مسکن افزایش خواهد یافت ؟

به گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم، چندی پیش بانک مسکن از ارائه طرحی به شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بسته به توانایی باز پرداخت افراد مختلف...

به گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم، چندی پیش بانک مسکن از ارائه طرحی به شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بسته به توانایی باز پرداخت افراد مختلف خبر داد که گفته می‌شد این طرح منتظر تأیید شورای پول و اعتبار است و در صورت تأیید، نهایی می ‌شود
در حال حاضر همه متقاضیان دهک‌ های سه تا هفت درآمدی که گروه هدف بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن هستند، از سقف ۸۰ میلیون تومانی وام استفاده می‌کنند اما بانک مسکن پیشنهاد داده بود که بر اساس قدرت خرید و توان باز پرداخت افراد، سقف‌ های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و باز پرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند.
بنابر اظهارات مسئولان بانک مسکن اجرایی شدن این پیشنهاد، نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است. این در حالی است که با گذشت حدود دو ماه از این ماجرا وزیر راه و شهرسازی صراحتاً اعلام کرده که مبلغ وام خرید مسکن افزایش نمی‌یابد، چراکه اعتقادی به افزایش مبلغ وام خرید مسکن ندارد. بررسی‌ ها نشان می‌دهد تحولات در بخش مسکن و التهابات قیمتی هیچ تناسبی با تقاضای مسکن ندارد بلکه نوسانات ارزی سبب شده مردم کالای خود را به قیمت ارز،  ارزیابی کنند که عمدتاً برای حفظ ارزش دارایی‌ های خود آن را به ملک تبدیل کرده‌اند و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن شده است.
طبق اعلام وزیر راه و شهر سازی، قرار نیست وام مسکن افزایش یابد بلکه مسئولان به وام عرضه مسکن معتقد هستند تا زمین را در اختیار سازنده بگذارند و بانک نیز ۸۰ درصد رقم سرمایه ‌گذاری سازنده را به صورت تسهیلات پرداخت کند و زمانی که توانست واحد خود را به فروش برساند، این وام به خریدار منتقل خواهد شد. به این ترتیب، به نظر می‌ رسد که فعلاً برنامه‌ ای برای افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن وجود ندارد و ممکن است شورای پول و اعتبار نیز با آن موافقت نکند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)