سمت و سوی بازار مسکن

سمت و سوی بازار مسکن
سمت و سوی بازار مسکن

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، طی ماه‌ های اخیر تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 70 درصد کاهش یافته است. افزایش بیش از 2 برابری قیمت‌ ها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و باعث شده کمتر کسی بتواند وارد بازار مسکن شود...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، طی ماه‌ های اخیر تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 70 درصد کاهش یافته است. افزایش بیش از 2 برابری قیمت‌ ها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و باعث شده کمتر کسی بتواند وارد بازار مسکن شود.
وام‌ های پرداخت شده به متقاضیان برای خرید مسکن نیز دیگر کارایی چندانی برای خریداران ندارند. در حال حاضر سقف تسهیلات مسکن 160 میلیون تومان است که بانک مسکن پس از یک دوره یک ساله سپرده‌ گذاری آن را به متقاضیان پرداخت می‌کند. در خوش بینانه‌ ترین حالت این 160 میلیون تومان، نیمی از ارزش خود را از دست داده است.
در این شرایط بغرنج کاهش شدید قدرت خرید مردم، آمار معاملات به شدت کاهش یافته که مسئولان وزارت راه و شهر سازی بر آن تاکید دارند. نگاهی به سامانه املاک وزارت راه حاکی از آن است که در مناطق 22 گانه آمار معاملات کاهش چشمگیری داشته و طی تیر ماه امسال کمتر از 50 فقره معامله در این سامانه ثبت شده است. از این رو بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط رشد قیمت مسکن ۹۲ درصد است این موضوع باعث شده خریداران واقعی از خرید مسکن جا بمانند و افرادی که منتظر دریافت تسهیلات خرید بودند نیز قدرت خرید یک واحد کوچک را نداشته باشند زیرا در شهر تهران ملکی که ۵۰۰ میلیون تومان بود به یک باره به قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان رسید که خریداران واقعی نمی‌توانند این افزایش قیمت را جبران کنند. به اظهارات کارشناسان، اگر قیمت دلار افزایش نیابد نیمه دوم زمستان در واحد ‌های بزرگ بیش از ۱۵۰ متری ۲۵ درصد حباب قیمت‌ ها شکسته می‌شود، اما در واحد‌های پایین به دلیل متوازن نبودن قیمت عرضه و تقاضا قیمت مسکن با ثبات باقی می‌ماند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)