سوداگران در کمین امتیاز مسکن ملی

سوداگران در کمین امتیاز مسکن ملی
سوداگران در کمین امتیاز مسکن ملی

آهن پرایس: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسکن در کشور اظهار کرد: تمام تلاش ما این است پروژه تولید مسکن در کشور پایدار باشد و با فراهم کردن زمین و تسهیل گری جهت اخذ مجوزها، مردم بتوانند ساخت  ...

آهن پرایس: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسکن در کشور اظهار کرد: تمام تلاش ما این است پروژه تولید مسکن در کشور پایدار باشد و با فراهم کردن زمین و تسهیل گری جهت اخذ مجوزها، مردم بتوانند ساخت واحدهای خودشان را بدون مشکلات پیش ببرند.

وی در ادامه افزود: تمامی موارد ذکر شده در اصلاح آئین نامه‌ها انجام شده است. حدود ۵۰۰ هزار مسکن در طرح اقدام ملی مسکن در اجرای کار قرار گرفته و این برنامه از بروز مشکلات در بازارمسکن جلوگیری می‌کند. شواهد نشان می‌دهد این روند به یک سمت با ثبات تر در حال حرکت است. محمد اسلامی با اشاره به موضوع  فروش امتیاز مسکن ملی گفت: افرادی که امتیاز خودشان را می‌فروشند فرم ج آنها قرمز می شود و دیگر نمی‌توانند دوباره امتیاز داشته باشند. این کار آنها ممنوع و خلاف بوده و با این کار امتیازشان حذف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی، دررابطه با سامانه املاک و اسکان گفت: تبلیغات منفی در مورد این سامانه انجام گرفت و کمپین‌هایی راه اندازی شد تا مردم در آن ثبت نام نکنند. برای وزارت راه و شهرسازی  مسئله مهم این است که آمار دقیقی از وضعیت مسکن داشته باشد تا روند انجام کارها با برنامه ریزی برای آینده همراه باشد. سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز کشور است و ۲۰۰ هزار واحد روستایی که در مجموع  ۹۰۰ هزار واحد مسکونی می شود که در دستور کار این سازمان  قرار گرفته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  ریزش قیمت ها در بازار مسکن

وی با بیان این که البته حدود 300 هزار واحد از این خانه ها توسط خود مردم ساخته می‌شود افزود:  بخشی از این واحدها توسط خود مردم ساخته می‌شود یعنی پروانه ساخت از شهرداری دریافت کرده و پایان کار می‌گیرند و لازم بود که برای کسری آن برنامه ریزی انجام شود. به خصوص با هدف خانه دار کردن مردمی که شرایط خرید خانه در بازار را ندارند تا بتوانند با قیمت مناسب ‌تری صاحب خانه شوند. به همین خاطر ساخت ۴۰۰ هزار واحد سالیانه در طرح اقدام ملی برنامه ریزی شد که تفاضل آن از ۷۰۰ هزار واحد مورد نیاز مردم، ۳۰۰ هزار واحد هم که  توسط خود مردم در این چند سال به طور ثابت ساخت و ساز شده است. این ۴۰۰ هزار واحد برنامه ریزی شده هم اکنون در دست اجرا قرار گرفته که دارای تداوم بوده و یعنی این روند هرسال می‌تواند ادامه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: گام نخست در طرح اقدام ملی برای ما تکمیل دقیق اطلاعات بود تا بدانیم نیاز هر شهر را شناخته و برای ساخت مسکن برنامه ریزی داشته باشیم. گام دوم این بود که بتوانیم آورده‌هایی که مسکن را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کرده است را به حوزه اقتصادی مسکن که تولید و عرضه آن است سوق دهیم تا کسب و کار تولید مسکن را رونق دهند. نه به این شکل سرمایه گذار خانه‌های خالی را نگهداری کرده و موجب التهاب بیشتر بازار شود. سرمایه گذارانی که خریدهای انبوه انجام می‌دهد و با خالی نگه داشتن خانه‌ها باعث ایجاد تورم می شوند.

به همین خاطر لازم بود که از ورود پول‌ها برای سرمایه گذاری به این شکل جلوگیری کنیم تا مسکن از چهارچوب کالای مصرفی خارج نشود . گام دوم نیاز به یک ابزار بازدارندگی داشت که در حقیقت همان مالیات بود که در قانون ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم از قبل بوده که از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)