شوک ارزی به بازار مسکن

شوک ارزی به بازار مسکن
شوک ارزی به بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، کاهش شیب تورم ماهانه مسکن و حجم معاملات در مهرماه امسال، نشانگر افت هیجانات ارزی در این بازار است. در پی کاهش قیمت دلار، ترس متقاضیان مسکن از بابت اثر تورمی شوک ارزی، کم شد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، کاهش شیب تورم ماهانه مسکن و حجم معاملات در مهرماه امسال، نشانگر افت هیجانات ارزی در این بازار است. در پی کاهش قیمت دلار، ترس متقاضیان مسکن از بابت اثر تورمی شوک ارزی، کم شد و تغییر رفتار خریداران و فروشنده های مسکن، از افزایش ماهانه قیمت مسکن جلوگیری کرد.

ماه گذشته موج بد بینی به بازار بی ثبات مسکن با افت نوسانات ارزی متوقف شد و تغییرات قیمتی از افزایش  های ماه های گذشته تبیعت نکرد و در مهر ماه رکورد کم‌ ترین حجم معاملات خرید مسکن طی سال‌های اخیر به ثبت رسید.

در نیمه اول امسال جو روانی بازار مسکن تحت تاثیر تحولات ارزی ملتهب شده و به دلیل افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت‌ وساز، سازندگان و عرضه‌کنندگان واحدهای مسکونی نوساز، اقدام به افزایش قابل‌ توجه قیمت های فروش آپارتمان‌های خود کردند. این در حالی است که از سوی دیگر کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی به دلیل تورم ملکی منجر به کاهش اجباری تقاضای مصرفی و شدت گرفتن روند افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن شد. با افت هیجانات ارزی در مهرماه امسال، انتظارات تورمی نیز در مقایسه با ماه‌های اخیر از بازار مسکن فاصله گرفت و موج بدبینی و نا اطمینانی به آینده درفضای روانی بازار مسکن تاحدی متوقف شد؛ تا جایی که طی چند روز گذشته سازنده‌ها از آرام‌ تر شدن روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی در مقایسه با ماه‌های اخیر خبر دادند.

این موضوع از یک جهت به شکل فروکش کردن هیجان ارزی در بازار مسکن بروز کرد؛ به گونه‌ای که مهرماه امسال نه ‌تنها شیب رشد ماهانه قیمت مسکن کاهش یافت بلکه حجم معاملات خرید مسکن نیز تحت‌تاثیر کاهش خرید‌های سرمایه‌ای برای دومین ماه متوالی به کمتر از ۱۰ هزار فقره رسید.

 با این حال آنچه موجب شد که حجم معاملات مسکن در مهرماه کمتر از افت ماهانه تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در شهریورماه باشد، حضور گروه جدیدی از متقاضیان سرمایه‌ای در بازار مسکن بعد از فروکش کردن هیجانات و نوسانات ارزی بود؛ افت قیمت دلار در نیمه اول مهرماه و برداشت یک گروه از سفته‌بازان ارزی از بازار دلار مبنی بر اینکه قرار است با مدیریت بازار جلوی شوک‌های مجدد قیمت ارز گرفته شود منجر به تغییر مقصد سرمایه‌گذاری برخی از این سفته ‌بازان از بازار ارز به بازار ملک شد.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)