شوک تقاضای مقاطع در بورس کالا

شوک تقاضای مقاطع در بورس کالا
شوک تقاضای مقاطع در بورس کالا

آهن پرایس: پیش بینی ها حاکی از آن بود که روز گذشته عمده مقاطع طویل عرضه ‌شده در بورس کالا مانند چهارهفته گذشته بدون تقاضا باقی بماند اما روز گذشته معاملات این محصولات با رقابت بیش از 50 درصدی همراه شد. در اصل خود خریداران با وجود اینکه می دانستند اگر...

آهن پرایس: پیش بینی ها حاکی از آن بود که روز گذشته عمده مقاطع طویل عرضه ‌شده در بورس کالا مانند چهارهفته گذشته بدون تقاضا باقی بماند اما روز گذشته معاملات این محصولات با رقابت بیش از 50 درصدی همراه شد. در اصل خود خریداران با وجود اینکه می دانستند اگر از خرید بپرهیزند طبیعتا هفته بعد نرخ های پایه کاهش خواهد یافت، اما سبب شدند ناظر بورس کالا مجاز به افزایش حداقل 3 درصدی نرخ مقاطع در عرضه های هفته های آینده در بورس کالا شود. بازار آهن اما بدون توجه به بهبود بازار بورس بدون تقاضا باقی ماند تا تولیدکنندگان برخلاف روند صعودی اوایل هفته جاری، مجبور به ثابت نگه داشتن و یا حتی کاهش ملایم نرخ محصولات خود شوند.  

در روز گذشته همچنین نرخ دلار با کاهش همراه بود و بازار آزاد آهن همچنان در رکود به سر می برد ولی معاملات همین محصولات در بورس کالا با استقبال خوبی همراه بود؛ آن هم با انتشار تازه‌ ترین گزارش نشریه متال بولتن، آن هم چند ساعت بعد از اعلام قیمت مقاطع طویل در معاملات بورس کالا، نشان داد که قیمت میلگرد صادراتی CIS به عنوان مبنای تعیین نرخ مقاطع طویل در بورس کالا با کاهشی 5.8 درصدی مواجه شده است و در صورت ثبات نسبی قیمت دلار نیمایی در هفته آینده، همین کاهش نرخ جهانی می ‌توانست قیمت پایه مقاطع فولادی در عرضه‌های هفته آینده بورس کالا را با افتی 3.1 درصدی نسبت به این هفته مواجه کند.

البته به شرط اینکه روز گذشته مثل چهارهفته گذشته بیش از 50 درصد حجم کل عرضه‌های مقاطع طویل در بورس کالا معامله نمی شد. اما این اتفاق رخ نداد و حتی شاهد معامله شدن حدود 53 درصد حجم کل مقاطع طویل در بورس کالا بودیم و حجم معامله انجام‌شده برای انواع سبدهای میلگرد آجدار به 59.5 و سبدهای مخلوط تیرآهن به 51.3 درصد رسید؛ که با توجه به شیوه نامه، ناظر بورس کالا میتواند به جای تعیین نرخ های پایه براساس ضریب 75 درصدی نرخ‌های جهانی، برای عرضه‌های مقاطع طویل در هفته آتی از ضریب 80 درصدی استفاده کند و بر اساس محاسبات در صورت ثبات نسبی نرخ دلار نیمایی تا یک هفته دیگر می‌تواند قیمت پایه مقاطع را در هفته آینده بین 3.5 تا 4 درصد افزایش دهد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : چشم انداز امیدوارکننده بازار فولاد

بنابراین در روز گذشته که شاهد اتفاقات مهم و اثرگذار در بورس کالا بودیم، در بازار آزاد در میان قیمت‌های درب کارخانه اعلام‌ شده از سوی نوردکاران فولادی؛ بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و البته تعداد قابل توجهی از کارخانجات این حوزه نرخ‌هایشان را بین 50 تا 150 تومان کاهش دادند و تعداد اندکی از تولیدکنندگان میلگرد هم قیمت‌هایشان را بین 50 تا 100 تومان گران ‌تر کردند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 400 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفت. 

همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند، اما بنگاه‌های اصفهان نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن را 10 هزار تومان کاهش دادند. در این میان بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم قیمت محصولاتشان را در روز جاری ثابت نگه داشتند و البته برخی شرکت‌های این حوزه نیز اقدام به کاهش 50 تا 100 تومانی قیمت محصولات خود کردند. همچنین در روز گذشته شاهد آن بودیم که بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل بعضا ثبات نسبی و بعضا 50 تا 300 تومان نرخ سایزهای مختلف را کاهش دادند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)