ضعف تقاضا در بازار کاهشی آهن

ضعف تقاضا در بازار کاهشی آهن

وز گذشته با ثبات قیمت روز آهن آلات در بخش عمده‌ای از بازار مواجه بودیم اما کاهش محسوس قیمت در شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز قابل مشاهده بود. بازار ارز در روز گذشته روندی رو به رشد داشت و برای ساعاتی قیمت دلار وارد کانال 30 هزار تومانی شد.

آهن پرایس: روز گذشته با ثبات قیمت روز آهن آلات در بخش عمده‌ای از بازار مواجه بودیم اما کاهش محسوس قیمت در شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز قابل مشاهده بود.

بازار ارز در روز گذشته روندی رو به رشد داشت و نرخ دلار برای ساعاتی وارد کانال 30 هزار تومانی شد و تا 30 هزار و 200 تومان هم رسید اما در پایان روز مجددا کمی عقب‌نشینی کرد و 29 هزار و 980 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات نرخ آهن

تداوم روند ثابت و سیگنال‌های کاهشی در نرخ اهن الات، فضای بازار آهن را در این ایام شکل می‌دهد، به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد اما در برخی کارخانه‌ها کاهش 100 الی 300 تومانی هم داشت. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی نیز در برابر کاهش مقاومت کرده و جز در یکی دو شرکت که کاهش 100 الی 300 تومانی داشتند، سایر مبادی فروش قیمت‌ها را تغییر ندادند.

نرخ روز تیرآهن با افزایش 10 الی 20 هزار تومانی در برخی مبادی فرش همراه بود اگرچه در برخی کارخانه‌ها مانند ظفربناب ثبات قیمت داشتیم. قیمت روز پروفیل و قیمت لوله گازی، مبلی و ... نیز به همین ترتیب بود یعنی در بخش عمده بازار شاهد ثبات نرخ این محصولات بودیم اما در شماری از شرکت‌ها افزایش 100 الی 300 تومانی نیز مشاهده شد.

نرخ انواع ورق سیاه در غالب شرکت‌ها ثبات داشت اما کارخانه کاویان و اکسین محصولات خود را با کاهش 100 تومانی عرضه کردند. قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما در برخی بنگاه‌ها کاهش 100 الی 400 تومانی نیز مشاهده شد.

گزارش‌ها از عرضه بورس کالا در روز گذشته حکایت از کاهش 2/2 درصدی نرخ این محصول میلگرد دارد اگرچه بازار همچنان در رکود عمیق به سر می‌برد و تقاضای چندانی برای این محصول مشاهده نمی‌شود، به عبارتی نرخ میلگرد عرضه شده حدود 14 هزار و 148 تومان اعلام شد که در مقایسه با آخرین عرضه 2/2 درصد کاهش داشت.

براساس ضرایب نرخ عرضه پایه عرضه میلگرد نسبت به شمش، اختلاف قیمت متعادل آن حدود 10 درصد مشاهده می‌شود، درحالی که برمبنای قیمتگذاری جدید، اختلاف قیمت این دو محصول به 13/74 درصد رسیده است که بیانگر وجود حباب در این فاصله قیمتی است. حال با معامله 10 درصدی میلگرد که در بورس کالای روز گذشته مشاهده شد انتظار می‌رود که در عرضه هفته آتی این اختلاف قیمت کاهش بیابد.

نیاز به یادآوری است دستورالعمل‌های جدید که با هدف حذف محدودیت سقف قیمتگذاری بود برای حمایت از تولیدکنندگان ابلاغ و اجرایی شد؛ اما مدتی پس از اجرایی شدن آن، غیر از چند کارخانه مانند ذوب آهن اصفهان که محصولات آن جایگاه ویژه‌ای بین مصرف‌کنندگان دارد، سایر عرضه‌ها تقاضای چندانی ندارند و از آنها استقبالی نمی‌شود یا در بعضی مواقع در خارج از بورس با نرخی پایین‌تر به فروش می‌رسند.

این نوع عرضه‌های جذاب اعتباری بالاتر از نرخ واقعی نقد در بازار و مؤثر واقع شدن این معاملات در تعیین قیمت پایه عرضه موجب شده تا در واقعیت و در عمل، نقش این معاملات نقد و بدون حاشیه و زدوبند، از بورس کالا فاصله گرفته و منزوی شوند.

تا جایی که به یاد داریم یک استراتژی اصلی و ناشفاف‌ساز بازار داخلی، معاملات اعتباری و سلف در بورس است، محصوای که در بورس به صورت اعتباری و نسیه فروخته می‌شود و پس از چند ماه به مشتری تحویل می‌شود، به عدم شفافیت در بازار دامن می‌زند و مسلم است که قیمت معاملاتی یک محصول نسیه و اعتباری نمی‌تواند اساس قیمتگذاری در سایر معاملات نقدی و تحویل فوری قرار بگیرد.

نتیجه نشست انجمن سنگ آهن

جلسه‌ای که روز گذشته با حضور انجمن سنگ آهن و اتاق بازرگانی برگزار شد حول چند مسئله می‌چرخید که نتیجه آن شامل موارد زیر است.

  • تولیدکنندگان گندله اعلام کردند که مازاد عرضه در بازار داخلی و ریزش نرخ جهانی سنگ آهن به کاهش حاشیه سود واحدهای گندله‌سازی از 29 درصد به 3 درصد منجر شده است. به همین جهت لازم است قیمت پایه معینی برای کنسانتره آهن و گندله در کشور و بورس کالا در نظر گرفته شود.
  • پیشنهاد انجمن سنگ آهن ایران در نظر گرفتن نرخ پایه بورس کالا برای کنسانتره آهن 21 درصد شمش فولاد؛ گندله 30 درصد شمش و آهن اسفنجی 60 درصد شمش بود که به کمیته مدیریت بازار ارائه شد.
  • پیشنهاد فولادسازان و انجمن فولاد براساس اعلام بورس کالا برای کنسانتره 17/7 درصد شمش، گندله 26/6 درصد شمش و آهن اسفنجی 53/1 درصد ارائه شد.
  • پیشنهاد بورس کالا نیز بر مبنای قیمت‌های سایر کشورها، در نظر گرفتن ضریب کنسانتره 22 درصد شمش فولاد، گندله 27 درصد و آهن اسفنجی 66 درصد بود.

در پایان این نشست مقرر شد انجمن‌های زنجیره فولادی از سنگ آهن تا تولیدکنندگان شمش و محصولات پایین دست و نهایی، طی جلسات مشترک در هفته بعد، یک فرمول قیمت پایه را با ضرایب مشخص تعیین و برای تصویب هیأت مدیره بورس کالا، به آن شرکت ارسال کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تولید فولاد در شرایط بحرانی

گفتنی است با توجه به عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس، سیاستی که وزارت صمت در پیش گرفته عدم ورود به موضوع قیمتگذاری دستوری و تعیین ضرایب توسط دولت است و نیاز است توافق قیمت پایه بورس کالا از طریق مذاکره واحدهای زنجیره فولاد و توافق انجمن‌های تخصصی صورت گرفته و بر مبنای مقررات، به تأیید بورس کالا برسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)