طرح های نیمه کاره بازار مسکن

طرح های نیمه کاره بازار مسکن
طرح های نیمه کاره بازار مسکن

آهن پرایس:  دولت سیزدهم هر چند با شعار طرح مسکن ملی در انتخابات حضور داشت، اما آنچه که واضح است این طرح از آنجایی که در سال 99 در دولت دوازدهم کلید خورد فقط 30 درصد از طرح پیش رفته و 70 درصد آن به دولت بعدی واگذار خواهد شد. دقیقا 8 سال پیش نیز این اتفاق افتاد...

آهن پرایس:  دولت سیزدهم هر چند با شعار طرح مسکن ملی در انتخابات حضور داشت، اما آنچه که واضح است این طرح از آنجایی که در سال 99 در دولت دوازدهم کلید خورد فقط 30 درصد از طرح پیش رفته و 70 درصد آن به دولت بعدی واگذار خواهد شد.

 دقیقا 8 سال پیش نیز این اتفاق افتاد و طرح مسکن مهر نیمه کار و حدود 40 درصد از باقیمانده طرح به دولت دوازدهم منتقل شد. وقتی این چنین طرح عظیمی نیمه کاره از دولتی به دولت دیگر منتقل شود این طرح بدون تردید به دولت تحمیل شده و وزیر مسکن بلافاصله باید با این طرح دست و پنجه نرم کند. 

شاید بتوان گفت همین امر تمرکز و طرح آفرینی جدید و به روز را برای وزیر مسکن از بین می برد. ضمن آنکه علاوه بر این طرح واحدهای مشکل‌دار مسکن مهر شامل حدود 100 هزار واحد نیز به دولت بعدی منتقل خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: امید به حذف حباب قیمت مسکن

شاید بتوان بدون تردید بیان کرد دولت در همان ابتدای امر بهتر است نقش دولت را در مسکن ملی تغییر دهد. در ابتدا مساله پیچیدگی طرح مسکن ملی است؛ چرا که در ابتدا تیراژ ساخت این طرح 400 هزار واحد مسکونی اعلام شده بود و پس از آن اخیرا در هیات وزیران 600 هزار واحد تصویب شد. از سوی دیگر نیز بحث سالیانه یک میلیون واحد اعلام می شود.  

آنچه در طرح مسکن ملی سال گذشته به چشم می خورد در مجموع یک میلیون و 600 هزار نفر متقاضی ثبت نام  اولیه این طرح بودند. پس از این مرحله فقط نیم میلیون از این متقاضیان واجد شرایط دریافت این مسکن بودند. پس از این از همین نیم میلیون نفر نیز کمتر از 200 هزار نفر از متقاضیان از سوی شبکه بانکی به عنوان خریدار قطعی تایید شد که این کمتر از 200 هزار نفر اقدام به واریز وجه اولیه پیش پرداخت کرده اند.  

اولین نقطه مبهم از یک میلیون و 600 هزار نفر؛ این است که چرا فقط کمتر از 200 هزار نفر ثبت نام کننده باقی مانده؟ آیا طرح از نگاه مصرف کننده مطلوب نیست ؟ آیا مردم استطاعت مالی جهت مشارکت در این طرح را ندارند ؟ پس شعار انتخاباتی آقای رییسی با سالیانه 1 میلیون واحد مسکونی چه می شود؟ اصلا یک میلیون واحد مسکونی نیاز هست؟

از سوی دیگر در سال گذشته هزینه ساخت هر واحد بدون احتساب هزینه؛ بالغ بر سیصد میلیون برآورد شد که برنامه ریزی شد 200 میلیون از سوی متقاضی پرداخت شود و 100 میلیون نیز وام شبکه بانکی باشد. 

حال بخش جالب توجه این است که از همین کمتر از 200 هزار نفر متقاضی نیز در مرحله اولیه که بایستی آورده اولیه 40 میلیون تومانی را واریز می کردند فقط 10 هزار نفر واریز این مبلغ را انجام دادند.

 در سال جاری نیز فقط کمتر از 150 هزار نفر از متقاضیان مبلغ 40 میلیون تومان را واریز کردند. این مقدار از واریزی اولیه می تواند زنگ خطری برای دولت بعدی باشد. هزینه ساخت هر متر مربع از این طرح بدون احتساب مبلغ زمین مابین 4 میلیون و 800 الی 5 میلیون تومان است. 

از سوی دیگر با وجود تصویب وام 250 میلیون تومانی در تبصره 18 قانون بودجه 1400؛ در نهایت امر در شبکه بانکی با مبلغ وام 150 میلیون تومانی موافقت شد. اما این روزها مشاهده می شود که فقط مبلغ 100 میلیون تومان وام پرداخت می شود. این چنین است که طرح مسکن ملی پر از ابهام و نابسامانی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)