عدم بازگشت میلگرد به ثبات قیمتی

عدم بازگشت میلگرد به ثبات قیمتی
عدم بازگشت میلگرد به ثبات قیمتی

در روز سه‌شنبه ۱۷ تیر بازار آزاد محصولات فولادی از ثبات نسبی برخوردار بود، ورود نرخ ارز به فاز کاهشی قیمت این بازار را کنترل کرد اما این ثبات قیمتی در این بازار ادامه‌دار نشد و بازار در روز پایانی معاملات خود در هفته گذشته شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت بود اگرچه افزایش نرخ...

در روز سه‌شنبه ۱۷ تیر بازار آزاد محصولات فولادی از ثبات نسبی برخوردار بود، ورود نرخ ارز به فاز کاهشی قیمت این بازار را کنترل کرد اما این ثبات قیمتی در این بازار ادامه‌دار نشد و بازار در روز پایانی معاملات خود در هفته گذشته شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت بود اگرچه افزایش نرخ ارز در این مدت بر بهای سایر محصولات فولادی نیز اثرگذار شده اما در سایر محصولات میانی و پایانی فلزی، التهابی مشابه معاملات بازار آزاد و بورس فولادی‌ها وجود ندارد، این موضوع به بالا بودن قدرت نقدشوندگی محصولات فولادی بازمی‌گردد. 

فولاد از قدرت نقدشوندگی بسیار بالاتری نسبت به سایر فلزات برخوردار است و همین موضوع نیز باعث افزایش حضور واسطه‌گران در این بازار می‌شود. همچنین خریداران این بازار اطمینان دارند که با توجه به گستره بزرگ مصرف فولاد، در فروش محصول با مشکل کمتری مواجه می‌شوند اما شرایط در سایر فلزات این چنین نیست چراکه محدودیت طیف کالاهای مصرفی قدرت نقدشوندگی را در آنها کمتر کرده و همین موضوع نیز باعث شده تا تمایل دلالان برای حضور در این بازارکاهش یابد. در این شرایط ناتوانی دولت در کنترل بازار ارز و سکه و هم چنین در تعیین نحوه قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد و مهمتر از آن نظارت بر افزایش قیمت افسار گسیخته مقاطع فولادی به شدت محرز می باشد.

البته برخی کارشناسان قیمت های بسیار بالاتر را در آینده بسیار نزدیک  برای بازار آهن عنوان می کنند که استدلال آنها به دو دلیل متکی است: 
اول، مشکل عرضه مواد اولیه و آهن اسفنجی و دوم، چراغ هایی که از بورس به بازار داده می شود. اما عده ای مخالف این نظریه هستند و ادعا دارند که قیمت میلگرد نمی تواند به بالاتر از بهای ورق برسد. نگاه انها این است که بازار میلگرد در حال پر کردن فاصله خود تا بازار ورق است و عملا خلا به وجود امده را پشت سر گذاشته و تا نقطه اوج خود یکی دو پله بیشتر جا ندارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)