عرضه قطره چکانی در بازار آهن

عرضه قطره چکانی در بازار آهن
عرضه قطره چکانی در بازار آهن

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، فولادسازان کم کم وارد فاز عرضه قطره‌ چکانی محصولات فولادی به بازار شدند که البته همان زمان خود فولادسازان بر این باور بودند که این فرمول نرخ گذاری باعث رانت و عاملی برای تقویت دلالان در بورس شده است. مدتی قبل دولت به این نتیجه رسید که ...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، فولادسازان کم کم وارد فاز عرضه قطره‌ چکانی محصولات فولادی به بازار شدند که البته همان زمان خود فولادسازان بر این باور بودند که این فرمول نرخ گذاری باعث رانت و عاملی برای تقویت دلالان در بورس شده است. مدتی قبل دولت به این نتیجه رسید که فولاد را نباید بالاتر از نرخ فروش  خود در بازارهای هدف صادراتی به دست صنایع داخلی برسانند، بنابراین تصمیم گرفت مجدد فرمول نرخ گذاری محصولات فولادی را مورد بازنگری قرار دهد و پیرو این تصمیم مقرر شد تا قیمت محصولات فولادی معادل فوب خلیج فارس با احتساب ۱۲ تا ۱۷ درصد هزینه باشد. این فرمول به این صورت شد که نرخ پایه فولاد ۸۳ درصد قیمت فوب خلیج فارس برای فولادسازان در نظر گرفته شود، البته مشروط بر اینکه آنها تقاضاهای داخلی در بورس را با اولویت پاسخ دهند.

حال، با توجه به تغییر مجدد نرخ دلار نیمایی و فاصله نرخی که میان دلار نیمایی در حال حاضر با نرخ بازار آزاد وجود دارد، باز هم این موضوع مطرح می شود که باید نرخ گذاری فولاد مورد بازنگری قرار گیرد اما این تمام ماجرا نیست، بلکه دوباره برخی تولیدکنندگان و معامله‌گران، دست به بازارسازی زده‌اند و با عدم عرضه، نرخ‌ها را دوباره به شکل فزاینده‌ای بالا برده‌اند. البته ظرف روزهای گذشته، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شده و به تولیدکنندگان اعلام کرده که می‌توانند برای ۲۵ درصد از تولیدات خود، سهم صادراتی در نظر بگیرند و به این ترتیب با لحاظ ۲۵ درصد برای تولیدکنندگان شمش و ۲۵ درصد برای محصولات بعدی اعم از میلگرد، لوله و پروفیل، مجموعاً حداقل ۵۰ درصد صادرات خواهند داشت. به گفته کلامی، فولادسازان علیرغم نوسانات نرخ ارز، همراهی لازم را در راستای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی حداقل در سقف قیمت‌های صادراتی به سایر کشورها، صورت داده‌اند؛ ضمن اینکه وزارت صنعت با بهره‌گیری ظرفیت تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی، سیاست‌های مرتبط را به گونه‌ای اعمال خواهد کرد که ضمن جهش تولید و صادرات، با تبدیل مواد خام به کالای با ارزش افزوده بالاتر، زمینه اشتغال پایدار و عرضه کالا با نرخ مناسب را نیز فراهم نماید.

در همین ارتباط، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار و در راستای توجه به تولید حداکثری فولاد در کشور، گفت: سیاست کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید حداکثری فولاد و توزیع مناسب آن در صنایع پایین‌دستی به منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز آنها از جمله کارخانجات تولیدکننده مقاطع طویل (نوردی) و مقاطع تخت است که بر اساس آن بتوان تقاضای کف بازار و کارخانجاتی که از محصولات فولادی تخت مانند ورق برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، را پاسخ داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • پویا اسلامی
    پویا اسلامی1399/02/30 - 16:29 پاسخ

    واقعا سخته با قیمت میلگرد بالای 6 هزار تومان که یه ررکن مهم تو قیمت ساختمانه، به فکر خونه دار شدن واسه قشر با درآمد متوسط بود ، چه رسد به قشر ضعیف که الان شاید بیش از 70 درصد جمعیت کشور رو با توجه درآمد پایین تشکیل میدن، نمی دونم چرا مثله قضیه دلار و سکه و خودرو دولت تو این قضیه دخالت نمی کنه