عوامل موثر بر قیمت تیرآهن

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن
عوامل موثر بر قیمت تیرآهن

آهن پرایس: با شروع فصل بهار انتظار می رود که بازار ساخت و ساز پر رونق شود، هر چند که دیرزمانیست بازار آهن آلات صنعتی و ساختمانی رونق چندانی ندارد. بنابراین انتخاب مناسب آهن آلات...

آهن پرایس: با شروع فصل بهار انتظار می رود که بازار ساخت و ساز پر رونق شود، هر چند که دیرزمانیست بازار آهن آلات صنعتی و ساختمانی رونق چندانی ندارد. بنابراین انتخاب مناسب آهن آلات می تواند قیمت تمام شده ی پروژه های صنعتی و ساختمانی را تا حد زیادی مقرون به صرفه سازد، از همین رو برآن شدیم تا با این مقاله عوامل موثر بر قیمت تیرآهن را بیان داریم.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن

قیمت سنگ آهن 
یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن ، نرخ اعلامی سنگ آهن می باشد چنانچه قیمت جهانی سنگ آهن روند روبه رشد داشته باشد آنگاه می توان پیش بینی کرد که قیمت تیرآهن نیز افزایشی خواهد شد و همچنین بالعکس. به عبارتی برای خرید تیرآهن انتخاب زمان مناسب خرید نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که در برخی زمانها تحت تاثیر قیمت سنگ آهن که آن هم متاثر از نرخ ارز است  ممکن است بازار آهن ملتهب شود.

میزان عرضه و تقاضا:

دومین عامل میزان عرضه و تقاضا است چنانچه میزان عرضه افزایش یابد و موجودی انبارها زیاد شود قیمت ها کاهشی خواهد شد به همین ترتیب نیز بالعکس چنانچه میزان تقاضا افزایش یابد و دپوی انبارها کاهش یابد آنگاه روند قیمت ها افزایشی خواهد شد. 

 سومین عامل می تواند سیاست های اقتصادی منطقه باشد چنانچه سیاست ها به گونه ای اتخاذ گردد که میزان صادرات افزایش یابد نه تنها ارز آوری بیشتری به ارمغان خواهد داشت بلکه می تواند درروند افزایش یا کاهش قیمت تیرآهن موثر واقع شود. 

کیفیت محصولات تولیدی کارخانه : 

کیفیت و برند محصولات فولادی به طور مستقیم بر قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود کارخانه ای که استانداردها را تا حد زیادی بر اساس استانداردهای جدول اشتال پیش می برد با کیفیت تر است و ارزش بیشتر و همچنین سهم بیشتری از بازار را سهم خود خواهد کرد. برای مثال تیرآهن ذوب آهن اصفهان یکی از تولید کننده های تیرآهن مرغوب و با کیفیت است که نه تنها سهم زیادی از بازار را بدست آورده است بلکه به لحاظ داشتن کیفیت و برند پذیرفته شده بازار  قیمت تیرآهن ذوبی نسبتا بالاتر است.

نرخ ارز 

شوربختانه در سالهای اخیرا ارزش پول ایران کاهش یافته و نسبتا ارزش پول ایران نسبت به دلار و یورو بسیار پایین است از همین رو نرخ ارز بر قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی و همچنین بلاشک بر نرخ سنگ آهن و در نهایت امر بر قیمت تیراهن اثرگذارخواهد بود.

سایز تیرآهن

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیراهن می تواند وزن تیرآهن و ضخامت و نوع تیرآهن ساده ، بال پهن هاش و تیرآهن زنبوری باشد. چرا که به طور مثال در تیرآهن زنبوری اجرت برشکاری و زنبوری کردن نیز بر فی واحد افزوده می گردد.

عرضه در بورس کالا 

یکی ازعواملی که مستقیم روی قیمت تیرآهن اثر می گذارد تغییرات ارزش سهام شرکت های تولید کننده و تامین کننده آهن آلات محصولات فولادی هست.با توجه به شرایط و میزان عرضه در هر هفته و به همین تناسب میزان استقبال و خرید از عرضه بر ارزش سهام شرکت ها اثرگذار است و در پی آن می تواند بر قیمت تیرآهن و هر محصولی که در بورس عرضه می شود اثرگذار باشد.  

میزان وادرات و صادرات 

وادرات و صادرات بستگی به تغییر و تحولات کشورها دارد و ممکن است دولت های جدید با وضع قوانین بر روی صادرات و وادرات محصولات فولادی کشورهای دیگر اثرگذار باشند. در برخی مواقع مقرون به صرفه تر آن است که در کشور محصولات را تولید نماییم و از واردات اجتناب نماییم اما این امر نیز وابسته به تورم ، نرخ ارز و میزان واردات سنگ آهن دارد. 

هزینه حمل و نقل 

هزینه حمل و نقل به دو صورت باعث افزایش قیمت تیرآهن می شود:

صورت اول: هزینه حمل مواد اولیه از خارج از کشور می آید و با وسایل نقلیه مثل کشتی جابه جا می شود همین امر باعث می شود که هزینه حمل به سوخت هم وابسته باشد، پس چنانچه قیمت سوخت تغییر کند قیمت تیر آهن و محصولات فولادی دیگرتغییر خواهد داشت.

 صورت دوم : هزینه حمل محصولاتی است که مشتریان سفارش داده اند نیز تفاوت دارد چرا که محصولی چون تیراهن از آن لحاظ که شاخه ها 12 متری است باید با تریلی حمل شود و غالبا منطقی است که هنگام خرید یک ظرفیت تیر خریداری شود تا از نظر کرایه حمل به صرفه باشد و تا حدی نیز باید موقعیت جغرافیایی و موقعیت پروژه نسبتا همجوار باشند تا مبلغ کرایه مقرون به صرفه گردد. 

در ادامه می توانید این مقاله رانیز مطالعه نمایید :انواع میلگرد

در این مقاله تلاش شد تا صنعتگران و ساختمان سازان فعال در عرصه اقتصادی کشور را در خرید تیرآهن در زمان مناسب و قیمت مناسب یاری نماییم، چنانچه برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت تیرآهن نیاز به مشاوره داشته باشید کارشناسان حرفه ای آهن پرایس با شماره 02154103 در خدمت شما هستند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 5 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)