فاز بازار آهن چیست؟

فاز بازار آهن چیست؟

نخستین ماه زمستان درحالی پایان یافت که قیمت آهن آلات روند افزایشی در پیش گرفتند، افزایش قیمت دلار، معاملات آهن اسفنجی و رویدادهای نظامی در چند هفته اخیر محرکه‌های اصلی بروز هیجانات افزایشی نرخ آهن و میلگرد بود...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد داخلی از نیمه دوم دی ماه با نوسانات افزایشی جسته و گریخته همراه بود که این نوسانات عمدتا با نوسانات نرخ دلار همسو شد و تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه هم به رشد بیشتر قیمت آهن آلات دامن زد.

روند افزایشی قیمت آهن آلات در نخستین روز هفته و با پایان دی ماه به تأثیر از رشد قیمت دلار شدت بیشتری گرفت.

گفتنی است بازار ارز نیز از کانال مقاومتی 53 هزار تومان عبور کرد و در پایان روز گذشته به کانال 54 هزار تومانی رسید به طوری که هر دلار بازار آزاد 54 هزار و 100 تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد آجدار در نخستین روز هفته با نوسانات افزایشی همراه بود و ماه سرد دی با تب و تاب افزایش قیمت آهن همراه بود به طوری که قیمت هر کیلو میلگرد در غالب مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان افزایش داشت، اما در برخی شرکت‌ها ثبات قیمت هم مشاهده شد.

قیمت میلگرد آجدار استاندارد روز گذشته عمدتا در محدوده 22.400 تا 24.500 تومان گزارش شد و میانگین قیمت آن نیز حدود 23.245 تومان برآورد شد که در دو هفته اخیر حدود 500 تومان افزایش داشته است.

آخرین قیمت میلگرد

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد امیرکبیر

قیمت میلگرد نیشابور

23.000

23.400

23.410

قیمت روز تیرآهن در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزهای سنگین افزایش 50 تا 150 هزار تومانی داشت.

قیمت ورق سیاه در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و قیمت ورق استیل در اکثر مبادی فروش با افزایش 400 تومانی همراه بود.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها با افزایش چشمگیر 200 تا 500 تومانی در اغلب شرکت‌ها همراه بود. قیمت قوطی پروفیل 2 میل ورق فولاد مبارکه حدود 40 هزار تومان گزارش شد.

 قیمت لوله سبک، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز افزایش 200 تا 500 تومانی داشتند. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب و نستا در برخی ضخامت‌ها با افزایش 100 تا 200 تومانی همراه بودند.

همانطور که از نوسانات قیمت آهن امروز برمی‌آید نوسانات افزایشی در برخی حوزه‌ها مشاهده شد که از عمده‌ترین محرکه‌های آن می‌توان به افزایش قیمت دلار، هیجانات ناشی از معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا و وضعیت نظامی و سیاسی منطقه اشاره کرد.

در رابطه با معاملات بورس کالا می‌توان گفت حدود 59 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که از این میزان کل محصول معامله شد. گفتنی است قیمت هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات دیروز 13 هزار و 888 تومان اعلام شد که نسبت به آخرین عرضه افزایش 13.2 درصدی را ثبت کرد.

افزایش قیمت دلار به رونق معاملات محصولات بورس کالا به ویژه رشد تقاضای مواد اولیه منجر شد؛گویا ترس از تثبیت نرخ دلار در کانال‌های بالاتر مشتریان را برای خرید مواد اولیه عرضه شده در بورس ترغیب کرد.

در همین راستا معاملات آهن اسفنجی روز شنبه را می‌توان مثال زد؛ به طوری که با وجود کاهش حجم عرضه در وضعیت رشد انتظارات تورمی بازار، شاهد افزایش معاملات آهن اسفنجی بودیم. قابل ذکر است کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی بیانگر کاهش سهمیه عرضه ماهانه و کاهش تولید به دلیل کمبود انرژی بود که همسو با نوسانات نرخ دلار به بروز هیجانات افزایشی در بازار و بورس منجر شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت قیمت آهن در بهمن ماه

برخلاف معاملات مواد اولیه، محصولات میانی و مقاطع پایین دست زنجیره فولادی در ایام سرد سال با رکود عمیقی مواجه می‌شود اما به دلیل افت ساخت و ساز در این فصل رکود بیشتری در قیمت آهن آلات ساختمانی و مقاطع پایین دست مشاهده می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)