فاصله قیمتی آپارتمان از ملک کلنگی

فاصله قیمتی آپارتمان از ملک کلنگی
فاصله قیمتی آپارتمان از ملک کلنگی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یک متغیر داخلی در بازار مسکن در حال حاضر به حدی رسیده که تاثیر آن هم روی قیمت مسکن و هم روی رفتار عرضه‌ کنندگان مسکن نوساز اثر محسوسی داشته است. این متغیر قیمت زمین است که اکنون هم‌ پای متغیر های بیرونی بازار مسکن هم چون نرخ تورم...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یک متغیر داخلی در بازار مسکن در حال حاضر به حدی رسیده که تاثیر آن هم روی قیمت مسکن و هم روی رفتار عرضه‌ کنندگان مسکن نوساز اثر محسوسی داشته است. این متغیر قیمت زمین است که اکنون هم‌ پای متغیر های بیرونی بازار مسکن هم چون نرخ تورم عمومی، نوسان‌ های ارزی و انتظارات تورمی، زمینه‌ ساز رشد قیمت مسکن شده است. 

در بازار کنونی قیمت زمین به‌ عنوان یک پارامتر بالا برنده قیمت مسکن نقش زیادی در نوسان قیمتی مسکن ایفا می‌ کند. در طول ادوار گذشته نیز این پارامتر همواره اثر بالا برندگی قیمت مسکن را ایفا کرده، به این معنا که در زمان‌ هایی که قیمت زمین کاهش یافته، اثر کاهشی محسوسی روی قیمت مسکن نداشته اما در زمان افزایش قیمت زمین، بازار مسکن نیز بلافاصله اثر گرفته و سطح قیمت مسکن در معاملات رشد کرده است.

از این رو آخرین اطلاعات مربوط به بازار ملک نشان می‌ دهد، بهای فروش هر متر مربع ملک کلنگی در تهران ۴۲/ ۱ برابر قیمت آپارتمان شده است که یک نسبت بی سابقه محسوب می ‌شود. این فاصله طی دو دهه گذشته به دلیل سبقت تقاضای ساخت و ساز از عرضه ملک قابل تخریب، روند صعودی داشته است. نیمه اول سال جاری شدت تورم قیمت زمین، گروهی از سازنده‌ ها را متوقف کرد.
مطابق الگوی تغییر فاصله قیمت زمین و مسکن در دوره‌ های مختلف انتظار می‌ رود نسبت فعلی وارد مسیر کاهشی شود. حال اگر بخواهیم آینده قیمت مسکن را با نگاه به رابطه بلند مدت گذشته قیمت‌ های زمین و مسکن رصد کنیم، می توان گفت، تحولاتی که در تابستان سال جاری در بازار زمین رخ داد و تحولاتی که در ماه‌ های اخیر بازار مسکن را متاثر کرد، موجب عقب نشینی تقاضا از بازار گردید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)