فرصت خرید آهن قبل از انفجار قیمت ها

فرصت خرید آهن قبل از انفجار قیمت ها

بازار آهن آلات در حالی دچار نوسان است که افزایش بی‌رویه نرخ دلار و مشکلات تولید در کارخانه‌ها، محرکه اصلی افزایش قیمت آهن آلات است. با این حال، کارشناسان معتقدند که هر اصلاح قیمت موقت، فرصتی برای خریداران به شمار می‌رود اما آیا این فرصت واقعاً وجود دارد یا اینکه نوسانات ادامه‌دار خواهد بود...

آهن پرایس: گزارش‌ها از روند نوسانات آهن آلات در آخرین روز مهرماه حاکی از افزایش نسبی قیمت آهن در بازار و بورس کالا است، اما کماکان غالب مبادی فروش تغییری در قیمت آهن آلات اعمال نکردند؛ این در شرایطی است که نرخ دلار و طلا به‌سرعت درحال افزایش است و در پایان روز گذشته نرخ هر دلار در بازار آزاد از کانال 65 هزار تومان نیز عبور کرد.

در پی جهش قیمت در بازارهای مالی، قیمت آهن آلات نیز در برخی حوزه‌ها افزایش یافت به این صورت که قیمت قوطی پروفیل آهنی، قیمت قوطی مبلی، قیمت پروفیل در و پنجره و ... بین 200 تا 500 تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت میلگرد امروز نیز در برخی مبادی فروش بین 100 تا 300 تومان افزایش داشت به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه سیرجان در محدوده ۲۷۷۰۰ اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور نیز از ۲۸۵۰۰ تا ۲۸۷۰۰ برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثبات داشت اما قیمت تیرآهن ذوب آهن بین 10 تا 100 هزار تومان در هر شاخه افزایش داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب کارخانه‌ها ثابت بود اما قیمت نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها افزایش 100 تومانی داشت.

قیمت روز ورق سیاه نیز در برخی مبادی فروش بدون تغییر بود و در برخی حزوه‌ها افزایش داشت، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی بین 400 تا 500 تومان افزایش داشتند. شمش بلوم نیز در معاملات بورس کالای روز گذشته با افزایش 300 تا 400 تومانی معامله شد.

چرا قیمت آهن گران شد!

بازار همچنان در وضعیت نخر است و معاملات در کمترین سطح خود گزارش می‌شود اما معاملات اعتباری شمش بورسی و نگرانی‌ افکار عمومی از افزایش افسارگسیخته قیمت طلا و دلار و احتمال قطعی و محدودیت مصرف گاز با کاهش دمای هوا فاکتورهایی بود که افزایش جزئی قیمت آهن آلات را رقم زد.

با گذر از ایام تابستان و چالش قطعی برق، برخی کارخانه‌های بزرگ دولتی و شبه‌دولتی کماکان با چالش محدودیت سایز و تولید میلگرد مواجه هستند و هنوز به طور کامل بر مدار تولید بازنگشته‌اند.

به عنوان مثال میلگرد ابرکوه تنها دو سایز تولید می‌کند، سیرجان نیز سایز ندارد و بارگیری هم با تأخیر زیادی همراه است، همچنین میلگرد نیشابور هم کاملا روی روال سایز و تولید بازنگشته است.

کارخانه میلگرد خلیج فارس فقط سایز 20 تولید می‌کند و در بارگیری هم تأخیر دارد؛ میلگرد گروه ملی اهواز هم تنها یک تا 2 سایز تولید می‌کند، برخی کارشناسان معتقدند ادامه بحران کمبود تولید و سایز در این کارخانه‌ها ممکن است از عدم نقدینگی و عدم تأمین مالی نشأت گرفته باشد؛ علاوه‌بر این بحران ناترازی گاز و برق نیز به این امر دامن زده است.

با این اوصاف می‌توان گفت وضعیت در سمت عرضه و تقاضا تقریبا به یک اندازه آشفته و نابسامان است؛ به همان میزان که تقاضا به شدت افول کرده و معامله‌ای انجام نمی‌شود، به همان میزان هم وضعیت تولید و سایزهای تولید شده در کارخانه‌ها دچار کمبود و چالش است.

در چنین وضعیتی قطعی گاز در زمستان که عمدتا از آذرماه شروع می‌شود؛ نیز همچنان پیش روی صنایع فولادی است که به یقین وضعیت عرضه و تقاضا را آشفته‌تر خواهد کرد. افزون بر این با توجه به رکوردهایی که نرخ دلار در سقف قیمتی جدید می‌زند احتمال اینکه دلار مجددا به زیر کانال 62 هزار تومان بازگردد کمی دور از انتظار است.

پیش بینی بازار آهن در ماه پیش رو

آنطور که از روند نوسانات برمی‌آید روند بازار دلار تا آبان و تعیین سرنوشت انتخابات امریکا افزایشی است و احتمال می‌رود سقف قیمی فروردین ماه را لمس کند و به 67 تا 70 هزار تومان نیز برسد.

اگرچه قیمت‌ها در بازارهای مالی روبه افزایش است اما این به معنای پیروی سریع بازارهای مالی از این بازار نیست و ممکن است فعلا افزایش چشمگیری در قیمت میلگرد و آهن آلات رخ ندهد. بر همین اساس می‌توان گفت هر اصلاح قیمت موقتی که رخ می‌دهد فرصت خرید مناسبی است که نباید از آن غافل شد.

نوساناتی که در بازار ارز مشاهده می‌شود در همه ابعاد و هزینه‌های زندگی نمود دارد که البته قیمت آهن آلات و هزینه‌های تولید و حوزه مسکن نیز از این امر مستثنا نیستند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی