فولادسازان درگیر بحران انرژی

فولادسازان درگیر بحران انرژی
فولادسازان درگیر بحران انرژی

آهن پرایس: به طور کلی قیمت های شمش فولادی در بورس کالا با قیمت های فوب نزدیک به ۵ درصد و با قیمت های شرق آسیا حدود ۱۶ درصد تفاوت داشته است که تقریبا این اختلاف منطقی به نظر می رسد، نکته خائز اهمیت ایت است که اخیرا اختلاف قیمتی فوب ایران و بورس کالا نسبتا جبران شده است...

آهن پرایس: به طور کلی قیمت های شمش فولادی در بورس کالا با قیمت های فوب نزدیک به ۵ درصد و با قیمت های شرق آسیا حدود ۱۶ درصد تفاوت داشته است که تقریبا این اختلاف منطقی به نظر می رسد، نکته خائز اهمیت ایت است که اخیرا اختلاف قیمتی فوب ایران و بورس کالا نسبتا جبران شده است و همچنین میزان تقاضا نیز بالاتر از قبل است چرا که در بازار داخلی نگرانی از قطعی گاز و برق در تولید کنندگان به چشم میخورد و به همین ترتیب میزان تقاضا افزایش یافته است.

اخیرا ملاحظه میگردد که بازار فولاد شرق آسیا در حال رسیدن به ثبات قیمتی است و همین ثبات در شرق آسیا می تواند بر قیمت های صادراتی فوب و همچنین بورس کالای ایران نیز اثر گذارد و منجر به ثبات قیمتی در ایران نیز گردد.

در ادامه می‌تونید این خبر را نیز مطالعه کنید:عرضه تلفیقی بازار فولاد

قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار خارجی

از آنجایی که نگرانی ها و گمانه زنی هایی در رابطه با کاهش تقاضای فولاد هست معاملات سنگ آهن پس از سه روز پی در پی افزایش قیمت ، در مسیر کاهش قیمتی قرار گرفت. شایان ذکر است در این میان گویا برخی تجار به دلیل اختلاف زیاد بین قیمت محموله های سنگ آهن بازار فیزیکی با  قیمت آنها در بندرها  از این زمان بهره برده اند اقدام به معاملات آربیتراژ کرده اند.

اثرات قطعی برق بر فولاد

از آنجایی که مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها کاهش یافته است فولادسازان نگران قطعی برق نیز هستند و در عین حال با قرار گرفتن در آستانه فصل زمستان نگرانی های قطعی گاز فولادسازان نیز وجود دارد که  با کاهش مصرف سوخت مایع  نگرانی ها دو چندان خواهد شد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار داشت: وزارت نفت و صنعت در طی نشستی در مورد عرضه گاز و برق  در صنایع بزرگ بورس انرژی تشکیل داده اند البته این کار طی چند ماه آینده قابل انجام و تصمیم گیری است اما هم اکنون گروهی متخصص در حال مطالعه و بررسی ساختار و نحوه ی اجرا آن هستند و زمان انجام آن اعلام خواهد شد.

صباغ افزود: جدول قطعی گاز، صنعت فولاد و سیمان توسط شرکت گاز ابلاغ شده است منتها سیمانی ها می توانند از سوخت جایگزین استفاده نمایند ولی شرایط صنعت فولاد با دشواری روبروست چرا که سوخت اصلی و به عبارتی خوراک فولاد استفاده از گاز است. 

ایشان در آخر اظهار داشت: در پی اعتراضات وزارت صمت درباره شرایط سهمیه بندی گاز، شرکت ملی گاز درصدد بررسی مجدد و اصلاح شرایط قطعی برآمد، اما علاوه بر بحث قطعی گاز هم اکنون ما نگران قطعی برق نیز هستیم چرا که مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها بشدت کاهش یافته است.

بازار فولاد چشم انتظار مذاکرات وین 

بر اساس گزارشات خبرنگاران، کمیسیون مشترک برجام برگزار شده است و غرب متن پیشنهادی از سوی ایران را نپذیرفت و اظهار داشت که خواسته های ایران غیر قابل قبول، غیر معقول و یک جانبه است، چرا که ایران خواستار کاهش دائمی تعهدات خود در برجام شده بود و مذاکره کنندگان غربی اظهار داشتند که خواسته های ایران نقض توافقات شش دور پیشین است، روز پنج شنبه آخرین روز مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بود پس از این هیات ها باید به سوی پایتخت کشورشان بازگردند و می توان منتظر بود که اوایل هفته پیش رو مذاکرات مجددا از سر گرفته شود.
البته به نقل از مشاوران هیآت مذاکراتی ایران در وین پیشنهادات ایران شامل برخی اصلاحات دوره های پیشین بوده است و همچنین پیشنهادات بر رفع تحریم تاکید داشته در حالیکه امریکا همچنان همچون مانعی در این توافق عمل می نماید چرا که هدف آمریکا این چنین است بخشی از تحریمهای اصلی ادامه یابد و گویا طرف اروپایب منطق ایران را پذیرفته اما تحت فشار و تاثیر آمریکا قرار دارد.
بر اساس اخبار و بازار فولادی که چشم انتظار مذاکرات بود و حال که خوش خبری خاصی در دست نیست امیدواریم هفته جاری تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)