قانونی که اجرایی نشد

قانونی که اجرایی نشد
قانونی که اجرایی نشد

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با توجه به اعلام رسمی قانون اخذ مالیات از واحد های خالی از سکنه در سال 1394 هم چنان خبری از  عملیاتی شدن آن در سطح کشور نمی باشد. کارشناسان بازار مسکن طی بررسی های  خود 7 مشکل اساسی در اجرای...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با توجه به اعلام رسمی قانون اخذ مالیات از واحد های خالی از سکنه در سال 1394 هم چنان خبری از  عملیاتی شدن آن در سطح کشور نمی باشد. کارشناسان بازار مسکن طی بررسی های  خود 7 مشکل اساسی در اجرای این قانون را شناسایی کرده اند که سبب گشته از شدت عمل این اهرم مالیاتی دولت کاسته شود.  در مهم ترین آن ها می توان به نحوه شناسایی خانه‌های خالی اشاره داشت که در این رابطه با عدم همکاری دستگاه‌های دارنده اطلاعات ملکی مواجه هستیم که لازم است برای حل آن وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان  را راه‌اندازی کند.

سوداگریِ خانه خالی زمانی اوج می‌گیرد که افراد به امید افزایش قیمت در آینده، اقدام به خرید آپارتمان می‌کنند و آن را تا زمان بروز امواج تورم ملکی، بدون استفاده رها می‌کنند. تعداد خانه‌های خالی در زمان بروز رکود مسکن افزایش پیدا می‌کند و معمولا هنگام رونق معاملات خرید و بروز جهش‌های قیمتی، از یکسو روند افزایشی این خانه‌ها متوقف می‌شود و از سوی دیگر تعداد خانه‌های خالی موجود در بازار نیز کاهش می‌یابد. این رابطه واقعی بین نبض بازار خانه‌های خالی و نبض قیمت مسکن را نه تنها کارشناسان اقتصاد مسکن به‌عنوان یک چالش و عارضه، تایید می‌کنند. اتفاقی که کاملا در بازار مسکن فعلی کشور بویژه در کلان شهر تهران  به کررات به وقوع پیوسته است و برای ساکنین امری بدیهی می باشد.

طی یک سال گذشته در بازار مسکن تهران آنچه التهاب قیمت‌ها را رقم زد، بیش از همه،‌ یک عامل بیرونی (شوک ارزی) بود که انتظارات تورمی بسیاری را  ایجاد کرد و باعث تحریک تقاضا در بازار ملک شد. البته در درون بازار مسکن نیز از بین همه متغیرها، «سفته بازها» بیشترین نقش را در تشدید جهش ایفا کردند. سفته بازها گروهی از سوداگران ملکی هستند که درست برعکس عاملان خانه‌های خالی عمل می‌کنند. سفته بازها در زمان رشد قیمت مسکن، با موج سواری روی قیمت ها به شکل مکرر اقدام به خرید و فروش آپارتمان می‌کنند تا از تورم ملکی در کوتاه‌مدت، سود کلانی کسب کنند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)