قدرت نقدینگی در بازار

قدرت نقدینگی در بازار
قدرت نقدینگی در بازار

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، افزایش نرخ ارز در این مدت بر بهای سایر محصولات فولادی نیز اثرگذار شده اما در سایر محصولات میانی و پایانی فلزی، التهابی مشابه معاملات بازار آزاد و بورس فولادی‌ ها وجود ندارد، این موضوع به بالا بودن قدرت نقدیندگی محصولات فولادی باز می‌گردد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، افزایش نرخ ارز در این مدت بر بهای سایر محصولات فولادی نیز اثرگذار شده اما در سایر محصولات میانی و پایانی فلزی، التهابی مشابه معاملات بازار آزاد و بورس فولادی‌ ها وجود ندارد، این موضوع به بالا بودن قدرت نقدیندگی محصولات فولادی باز می‌گردد. همچنین خریداران این بازار اطمینان دارند که باتوجه به گستره بزرگ مصرف فولاد، در فروش محصول با مشکل کمتری مواجه می‌شوند، اما شرایط در سایر فلزات چنین نیست، چراکه محدودیت طیف کالاهای مصرفی قدرت نقدینگی را در آنها کمتر کرده و همین موضوع نیز باعث شده تا تمایل دلالان برای حضور در این بازار کاهش یابد.

تفاوت بازار فولاد با سایر فلزات نیز به عرضه محصول میانی شمش در بورس کالا مربوط است. سایر فلزات پر مصرف هم چون مس و آلومینیوم در اغلب مواقع از ثبات عرضه برخوردار هستند اما فعالان بازار فولاد معتقد هستند که شرکت‌ های عرضه‌ کننده شمش فولاد در بسیاری موارد زیر بار کف تعیین شده برای عرضه نمی ‌روند و قانونی نیز برای الزام این شرکت‌ ها برای عرضه در بورس وجود ندارد.

کمبود عرضه در حالی که تقاضا از سوی تولید کنندگان بالا دست فولادی وجود دارد باعث می‌ شود که رقابت بیش از حد انتظار برای خرید شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا پدید آید چرا که تولیدکننده محصول نهایی برای جلوگیری از تعطیلی خط تولید خود مجبور به خرید محصول حتی با قیمت بالا است. در این شرایط که بازار محصولات فولادی در اثر نوسانات ارزی به میزان قابل توجهی آشفته شده، عدم ورود وزارت صمت برای تصحیح بازار نیز جای تعجب دارد.

در واقع رشد سرسام‌آور بهای ارز و آشفتگی اقتصادی کشور باعث شده تا بخش قابل‌ توجهی از پیش ‌بینی ‌های قبلی نسبت به بازار شمش و محصولات فولادی نادرست از آب درآید. همان‌گونه بیان شد روزها نرخ ارز معیار قیمت فولاد در کشور شده است و افزایش نرخ دلار هجوم نقدینگی به این بازار را درپی دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)