تاثیر پذیری بازار ها از گرانی قیمت ها

تاثیر پذیری بازار ها از گرانی قیمت ها
تاثیر پذیری بازار ها از گرانی قیمت ها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به ‌طور سنتی هرگاه که نرخ ارز، طلا و سکه دچار تلاطم می ‌شود، سوداگران مسکن نیز تحرکات خود را در بازار آغاز می ‌کنند، چرا که همواره با افزایش قیمت این کالاها انتظار می‌ رود که پس از چند هفته یا چند ماه قیمت واحد های مسکونی هم در روند صعودی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به ‌طور سنتی هرگاه که نرخ ارز، طلا و سکه دچار تلاطم می ‌شود، سوداگران مسکن نیز تحرکات خود را در بازار آغاز می ‌کنند، چرا که همواره با افزایش قیمت این کالاها انتظار می‌ رود که پس از چند هفته یا چند ماه قیمت واحد های مسکونی هم در روند صعودی قرار بگیرند و خود را با نرخ ارز، طلا و سکه تطبیق دهند.

مسکن شاید دیرتر از هر کالای دیگر از افزایش نرخ تورم تاثیر بپذیرد، اما این تاثیر به ‌مراتب سنگین‌تر از سایر کالاها خواهد بود. چنان‌ که مسکن در اقتصاد ایران گران ‌ترین کالا به حساب می‌آید و امروز میانگین نرخ هر متر مربع از این کالا در پایتخت کشور از 19 میلیون تومان عبور کرده است.
با این که در روزهایی که تب کرونا در حال فروکش‌ کردن بود سوداگران مسکن تحرکات خود را آغاز کردند و موفق شدند در خرداد ماه به‌ طور میانگین قیمت ‌ها را 11 درصد بالا ببرند، اما طولی نینجامید که وزارت راه و شهرسازی و دادستانی کل کشور به این ماجرا ورود کردند و پای دلالان را از بازار بریدند.

شاید بخشی از آرامش این روزهای بازار مسکن مربوط به ورود دولت و دادستانی به بازار معاملات و اجاره مسکن باشد، اما در این زمینه به چند نکته دیگر هم باید توجه داشت. ابتدا اینکه با عبور میانگین قیمت مسکن از 19 میلیون تومان، دیگر کمتر فرد و خانواده‌ای است که توان خرید مسکن را داشته باشد. بدین معنا که گرانی بی‌حد و حصر مسکن خود عاملی جدی در کاهش تقاضا به حساب می ‌آید. هم چنین بررسی فایل ‌های بنگاه‌ های مشاور املاک نشان می‌ دهد که بیشتر تقاضاها به مناطق جنوب شهر انتقال پیدا کرده که خانه در این مناطق ارزان‌تر است. هجوم تقاضا به این مناطق   می‌ تواند به محرکی برای رشد قیمت در این مناطق تبدیل شود.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)