لجام گسیختگی بازار اجاره

لجام گسیختگی بازار اجاره
لجام گسیختگی بازار اجاره

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نخستین داده‌ های قیمتی از بازار مسکن شهر تهران افت هفت درصدی نرخ‌ های پیشنهادی را نشان می‌ دهد، در شمال تهران سرعت رشد ماهیانه از ۲۲ درصد به ۳.۵ درصد رسیده است. داده‌ های به‌ دست آمده از بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ روز ابتدای تیر ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نخستین داده‌ های قیمتی از بازار مسکن شهر تهران افت هفت درصدی نرخ‌ های پیشنهادی را نشان می‌ دهد، در شمال تهران سرعت رشد ماهیانه از ۲۲ درصد به ۳.۵ درصد رسیده است. داده‌ های به‌ دست آمده از بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ روز ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد میانگین افزایش نرخ های پیشنهادی از ۱۲.۵ درصد به ۵.۲ درصد کاهش یافته است.

 به نظر می‌رسد بازه تلاطمی بازار مسکن که به دلیل کرونا حدود دو ماه به تاخیر افتاده بود در تیرماه به پایان رسیده و نرخ‌ ها فروکش کرده است. در ماه گذشته متأثر از افزایش نرخ ارز و هم چنین جو روانی در بازار، قیمت منزل و اجاره بها به صورت لجام گسیخته زیاد شد که منطقی در آن وجود نداشت.

تیر ماه سال جاری بر اساس قیمت ‌های پیشنهادی میانگین نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق ۸ تا ۱۲ صفر درصد بوده است. رشد قیمت در منطقه ۷ نیز معکوس شده و ۸ درصد کاهش یافته است. واسطه‌های ملکی می‌گویند بیش از آنکه تصمیمات دولت برای ساماندهی بازار مسکن منجر به آرامش قیمتی در این بازار شده باشد، عبور از بازه پرنوسان فصلی بازار مسکن علت ثبات نسبی قیمت است.

با این حال کارشناسان اظهار دارند، که تاثیر برنامه‌ های دولت از جمله تصمیم برای افزایش تولید مسکن، دریافت مالیات از خانه‌ های خالی، الزام به دریافت کد رهگیری، ایجاد سقف قیمتی ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد برای رشد اجاره بها حداقل در میان مدت خود را نشان می‌ دهد و نمی‌توان در کوتاه مدت نتایج این تصمیمات را مشاهده کرد.

در مصوبه قبلی ستاد مقابله با کرونا اجاره‌ نامه‌ ها دو ماه تمدید شد که از اسباب‌کشی جلوگیری کرد و راهگشا بود. در شرایط فعلی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا همچنان به جلوگیری از اسباب‌کشی تأکید دارند و به همین دلیل یک بسته سیاسی تنظیم و برای کل جامعه لازم‌ الاجرا شد که براساس آن اجاره‌ بها در تهران حداکثر تا ۲۵ درصد، در هفت کلان‌شهر حداکثر تا ۲۰ درصد و در سایر شهرها حداکثر تا ۱۵ درصد می‌توانست افزایش یابد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)