مالیات عامل ریزش قیمت مسکن

مالیات عامل ریزش قیمت مسکن
مالیات عامل ریزش قیمت مسکن

آهن پرایس: طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، میانگین نرخ مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسید. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت بعد از طی سیر صعودی طولانی مدت، بالاخره نسبت به ماه گذشته با کاهش ...

آهن پرایس: طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، میانگین نرخ مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسید. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت بعد از طی سیر صعودی طولانی مدت، بالاخره نسبت به ماه گذشته با کاهش 3.1 درصدی مواجه شد. در نخستین ماه سال جاری تعداد ۲۰۹۴ معامله در پایتخت به ثبت رسیده، که نسبت به ماه قبل افزایش ۶۸.۵ درصدی را ثبت کرد.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح سامانه ملی املاک و اسکان را آغاز کرده و در مرحله بعد این پروژه قصد دارد، از واحدهای مسکونی احتکار شده مالیات اخذ کند. بسیاری از کارشناسان مسکن بر این باورند، اجرای مالیات برخانه های خالی می‌تواند زمینه خارج شدن تقاضای سرمایه‌ای و نزولی شدن قیمت واحدهای مسکونی را در این بازار فراهم کند.

باتوجه به اطلاعات میدانی به دست آمده در اردیبهشت ماه، به نظر می‌رسد که کاهش قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران تنها مرتبط با یک ماه نبوده و این روند می‌تواند ادامه دار باشد. محمد حمیدزاده کارشناس حوزه مسکن، در رابطه با شروع سیر نزولی قیمت مسکن در پایتخت اظهار کرد: متاسفانه عادت کرده بودیم که قیمت مسکن در دو سال گذشته بدون توقف رشد کند، اما بالاخره پس از مدت‌ها شاهد نزولی شدن این روند شدیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود بازار مسکن در گرو برجام

وی در تشریح دلایل کاهش قیمت گفت: بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگه داشتن آن موجب افزایش قیمت ها در بازار مسکن شدند و در این شرایط قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.همچنین حمیدزاده تاکید کرد: بی شک اصلی ترین عامل کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ عزم دولت برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی، سال ۱۳۹۴ پس از فراز و نشیب های فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در آن زمان مقرر شد وزارت راه و شهرسازی در یک مدت زمان ۶ ماهه به تشکیل سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان مصدر اطلاعاتی اخذ این پایه مالیاتی اقدام کند. البته پس از گذشت ۶۰ ماه از مهلت ۶ ماهه مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل سامانه املاک، این سامانه سرانجام در فروردین 1400 فعالیت خود را آغاز کرد.

در همین شرایط، با روی کار آمدن مجلس یازدهم زمینه اصلاحات قانون مالیات بر خانه‌های خالی به منظور موثرتر شدن زمینه فعالیت این پایه مالیاتی پیگیری شده و قانون جدید به تصویب رسید. برخی از اصلاحات قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی مرتبط با نرخ اخذ مالیات و نحوه شناسایی واحدهای مسکونی خالی بود. پس از ابلاغ قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی از سوی مجلس به دولت، در گام اول بنا شد، تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان با خوداظهاری مردم از تاریخ ۱۹ فروردین ماه آغاز شود که این فرآیند هم اکنون در حال انجام است و شاهد برخی از اثرات این طرح  طی هفته های گذشته بودیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)