مخالفت بانک مرکزی با افزایش وام مسکن

مخالفت بانک مرکزی با افزایش وام مسکن
مخالفت بانک مرکزی با افزایش وام مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بانک مرکزی با درخواست برای افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان، مخالفت کرده است. این در صورتی است که نا کارآمدی تسهیلات مسکن از نظر پوشش نسبت به ارزش ملک و قدرت خرید... 

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بانک مرکزی با درخواست برای افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان، مخالفت کرده است. این در صورتی است که نا کارآمدی تسهیلات مسکن از نظر پوشش نسبت به ارزش ملک و قدرت خرید مردم بیش از پیش محرز گردیده است.

برخی نمایندگان مجلس خواهان افزایش سقف تسهیلات مسکن و مدت زمان باز پرداخت آن شده اند این در حالی است که از ابتدای آبان ماه شرایط تسهیلات مسکن صندوق پس انداز مسکن یکم با یک تغییر مهم برای متقاضیان روبه رو بوده که احتمالا به کاهش متقاضیان دریافت تسهیلات صندوق مسکن یکم منجر می شود.

در خصوص تقویت منابع مالی صندوق پس انداز مسکن یکم از محل کمک هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی باید یادآور شد که: متأسفانه این درخواست بانک مسکن تا کنون به جایی نرسیده و هنوز علی رغم پیگیری های بانک، نتیجه مثبتی از دولت اعلام نشده است ضمن اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی سازوکار قانونی خاص خود را دارد.

یک مقام مسئول در بانک مسکن درباره داشتن یا نداشتن آثار تورمی تسهیلات مسکن بر بازار مسکن تصریح کرد: تسهیلات مسکن به هیچ عنوان آثار تورمی ندارد افزایش قیمت مسکنی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده ارتباطی با تسهیلاتی که در این بخش داده می شود ندارد؛ تورم مسکن بیشتر تابع اقتصاد کلان و دوره های رونق و رکود بازار است و سقف وام مسکن تأثیری در تحریک تقاضا ندارد. به خصوص در وام های فعلی که نسبت وام به ارزش مسکن کاهش داشته است نمی تواند در افزایش قیمت مسکن مؤثر باشد.

تسهیلات مسکن باید بیشتر به سمت واحدهای نوساز و تحریک تولید مسکن سوق داده شود: یکی از این اقدامات هدایت تسهیلات صندوق مسکن یکم به سوی پیش فروش مسکن است. بنابراین پرداخت تسهیلات خرید مسکن به واحدهای نوساز یا در حال ساخت، هم تحریک کننده ی تقاضاست و هم تحریک کننده  عرضه و تولید است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)