مستأجران در دام کاهش سود سپرده گذاری

مستأجران در دام کاهش سود سپرده گذاری
مستأجران در دام کاهش سود سپرده گذاری

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، طبق دستور العمل بانک مرکزی از بهمن ماه سال جاری بانک ها اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌ سرمایه گذاری کوتاه‌مدت را ندارند. با اجرایی شدن این طرح حجم سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران کاسته می شود...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، طبق دستور العمل بانک مرکزی از بهمن ماه سال جاری بانک ها اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌ سرمایه گذاری کوتاه‌مدت را ندارند.

 با اجرایی شدن این طرح حجم سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران کاسته می شود و سپرده گذاران برای کسب سود بیشتر سرمایه های خود را به سمت بازار های موازی پول هم چون مسکن و طلا سرازیر می کنند.

تجربه نشان داده است که با کاهش نرخ سود سپرده گذاری بازار مسکن در خرید و رهن تغییرات نه چندان خوشایندی را را تجربه کرده است. به طوری که صاحبان املاک بر نرخ اجاره بها افزوده و از پول پیش کاسته اند که این شرایط در بحران اقتصادی حاکم برجامعه که درآمدهای کم کفاف هزینه های جاری زندگی را نمی دهد قطعا فشار مضاعفی را به مستأجران تحمیل می کند.

برای این تصمیم سه فرض متصور است: اول اینکه ممکن است، جامعه به سرمایه گذاری کوتاه مدت در بانک ها با کمترین سود در شرایط پر ریسک بازارهای خارجی ادامه دهند.

فرض دوم این امکان را متصور می شود، که سپرده های کوتاه مدت را به بلند مدت تبدیل کرده تا سود بیشتری کسب شود. در حالت آخر نیز این امکان وجود دارد که سرمایه از بانک ها خارج شود و به سمت بازار مسکن،خودرو،ارز و طلا سرازیر شود.

در صورت عملی شدن فرض آخر باید بازار مسکن با ایجاد جذابیت هایی سرمایه گذار را از ورود به این صنعت پشیمان نکرده چرا که اگر با این شرایط در بهمن ماه به استقبال این طرح برود قطعا با شکست مواجه می شود. چرا که بازارهای رقیب به شدت به دنبال جذب منابع هستند و با یکدیگر به رقابت می پردازند.

در شرایط کنونی و طی هفته‌های اخیر شرایط در بازارهای رقیب با ثبات تر شده و احتمال بازگشت هیجانات ماه‌های نخستین سال کاهش یافته است، بنابراین سرمایه‌گذاران این بازارها را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها با سود ثابت ترجیح نمی دهند.

 نکته قابل توجه این است که اگر حجم مبلغ سرمایه گذاری کوتاه مدت اندک باشد، اجرایی شدن این قانون نمی تواند اثری شگرف در بازار خرید و اجاره مسکن بگذارد.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)