مسکن زیرپای ارز

مسکن زیرپای ارز
مسکن زیرپای ارز

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل نرخی کاملا افزایشی را نشان می‌دهد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل نرخی کاملا افزایشی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل افزایشی چشمگیر را نشان می‌دهد.

سید محمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون انبوه ‌سازان گفت: اگر میانگین قیمت مسکن در کل کشور را حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع فرض کنیم یک واحد ۱۰۰ متری حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد که خرید آن از توان اقشار متوسط نیز برنمی‌آید. زمانی که نرخ دلار حدود ۲۱ هزار تومان بود میلگرد کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان فروخته می‌ شد که هم اکنون با دلار ۲۹ هزار تومانی به کیلویی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسیده است. اگر دلار ارزان شود قیمت مصالح ساختمانی نیز کاهش می یابد. چرا که نوسان قیمتی بهای املاک ناشی از نوسانات دلار است و اگر قیمت ارز به ثبات برسد بازار مسکن، پاییز آرامی را پیش رو خواهد داشت.

اما از طرف دیگر همان قدر که کنترل نرخ ارز مهم می باشد مشکل کمبود نقدینگی فعلی هم بسیار چالش برانگیز می باشد و آسان ترین راه تامین این نقدینگی افزایش نرخ ارز توسط دولت می باشد. نتیجه آنکه یک اهرم اصلی در تعیین نرخ ارز سیاست های دولتی می باشد که بسیار قابل تامل است. از سوی دیگر دولت در سیاستی جدید کمبود نقدینگی خود را با جمع آوری سرمایه های مردم در بورس تامین کرد و نرخ ارز، کمی متعادل شد سپس در یک موازنه چرخه گونه این نقدینگی را از چرخه بورس و ارز تامین کرد و همچنان ادامه می دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)