ناتوانی متقاضیان در خرید مسکن

ناتوانی متقاضیان در خرید مسکن
ناتوانی متقاضیان در خرید مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به رغم افزایش شدید قیمت‌ ها و ناتوانی ۹۰ درصد از متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن در شهر تهران، وضعیت بازار مسکن بنا بر یک دلیل عمده در شرایط غیر عادی قرار گرفته است. تصور افزایش قیمت ‌ها در آینده نه تنها در بازار مسکن بلکه در بازار سایر دارایی‌ ها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به رغم افزایش شدید قیمت‌ ها و ناتوانی ۹۰ درصد از متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن در شهر تهران، وضعیت بازار مسکن بنا بر یک دلیل عمده در شرایط غیر عادی قرار گرفته است. تصور افزایش قیمت ‌ها در آینده نه تنها در بازار مسکن بلکه در بازار سایر دارایی‌ ها از جمله بازار بورس و خودرو نیز وجود دارد. در واقع آنچه در شرایط فعلی خریداران را ترغیب به خرید مسکن، خودرو یا سهام می‌کند و منجر به ادامه روند رشد قیمت‌ها در شرایطی که واقعیت بازار هیچ ‌گونه کشش و ظرفیتی برای رشد قیمت ‌ها ندارد، می‌شود.

با توجه به نبود کشش و ظرفیت در واقعیت بازارهای اقتصادی همچون بازار مسکن، سهام و خودرو ، در صورتی که اعتقاد به بروز معجزه از سوی مردم نباشد، می‌توان امیدوار به ریزش نرخ‌ها در بورس، مسکن و خودرو بود. هم‌ اکنون نه سمت عرضه مسکن قادر به تعدیل قیمت ‌هاست و نه سمت تقاضا از توان مالی کافی برای خرید ملک برخوردار است. این اعتقاد به معجزه به معنای خرید گران به انگیزه گران‌تر فروختن به یک وصله ناجور در بازار مسکن تبدیل شده است. آنچه به رغم نبود توان خرید در ۹۰ درصد متقاضیان مصرفی منجر به تداوم رشد قیمت‌ها در بازار مسکن سال ۹۸ شد، به قرار داشتن بازار معاملات در سیطره سفته‌ بازان مربوط می‌شود.

در واقع علت ادامه روند صعودی قیمت‌ها به رغم نبود تقاضای مصرفی موثر، معاملات سفته ‌بازان و تقاضای آنها است. همین موضوع یعنی ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن منجر به رسیدن رابطه قیمتی مسکن و نرخ‌ های موجود در بازار اجاره به بالاترین حد خود شده است. علت این موضوع آن است که ادامه روند افزایشی قیمت مسکن ناشی از بروز سفته‌ بازی در این بازار است اما به دلیل مصرفی بودن بازار اجاره و دور بودن این بخش از بازار ملک از حضور و ورود سفته‌ بازها، سطح اجاره‌ بها پا به‌ پای رشد قیمت مسکن افزایش نیافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)