نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس کالا به عنوان روشی نوین و کارآمد، مزایای متعددی را برای شما به ارمغان می‌آورد. از جمله این مزایا می‌توان به شفافیت قیمت‌ها، امکان مقایسه قیمت‌ها، و حذف واسطه‌ها اشاره کرد...
 

آهن پرایس: امروزه روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از رایج‌ترین روش‌های موجود می‌توان به خرید میلگرد از کارخانه، خرید از آنلاین، خرید از بورس کالا و خرید از بنگاه اشاره کرد؛ در این میان، خرید از بروس کالا به عنوان روشی نوین و کارآمد، مزایای متعددی را برای شما به ارمغان می‌آورد که در ادامه به طور جامع به نحوه خرید میلگرد از بورس پرداخته خواهد شد.

خرید آنلاین میلگرد

یکی از روش‌های خرید میلگرد روش خرید انلاین است که در سایت تولیدکنندگان محصولات فولادی قابل انجام است. مزیت خرید آنلاین در مقایسه با خرید از بنگاه این است که شخص خریدار از آخرین تغییرات قیمت میلگرد آگاهی پیدا می‌کند و مطابق این تغییرات نسبت به ثبت سفارش خود اقدام می‌کنند.

خرید میلگرد از کارخانه

خرید میلگرد از کارخانه از دیگر روش‌هایی است که امروزه مورد توجه اغلب خریداران قرار دارد. خرید از کارخانه به دو صورت حضوری و غیرحضوری ( از طریق سایت یا کارشناسان) انجام می‌شود و در نوع حضوری فرد خریدار به واحد فروش محصولات فولادی مراجعه کرده و نسبت به ثبت سفارش و پرداخت آن اقدام می‌کند. قیمت میلگرد در کارخانه نسبت به روش خرید از بنگاه‌های مصالح فروشی پایین بوده و دلیل آن حذف هزینه واسطه و هزینه حمل و نقل و انبارداری است.

خرید میلگرد از بنگاه

خرید میلگرد از بنگاه در مقایسه با خرید از کارخانه مزیت‌های خاص خود را دارد؛ از جمله اینکه معمولا هزینه حمل و نقل آن کمتر است. به‌طور خلاصه مشتریان برای خرید محصولات فولادی و یا سایر محصولات ساختمانی می‌تواند نزدیک‌ترین بنگاه را انتخاب کنند اما در روش خرید از کارخانه هزینه حمل و نقل مصالح بیشتر بوده و این مورد باید مدنظر قرار گیرد. قیمت تمام شده میلگرد در بنگاه در مقایسه با روش آنلاین یا خرید از کارخانه دارای تفاوت‌هایی است و پیشنهاد می‌شود قبل از ثبت سفارش حتما از قیمت حمل و نقل و اطلاعات آن آگاهی کامل کسب نمایید. از دیگر مزیت‌های بنگاه می‌توان به مقایسه محصولات فولادی اشاره کرد و به‌طور کلی دایره انتخاب مشتری گسترده تر و سفارش سریع تر به محل مورد نظر می‌رسد .

خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس کالا شرایط خاص و مراحل متعددی دارد که بهتر است مشتریانی که قصد خرید از بورس کالا دارند به طور کامل با ضوابط و مقررات آن آشنا شوند تا خرید صحیحی انجام دهند. در ادامه به جزئیات این نوع خرید پرداخته می‌شود.

ثبت اطلاعات در سامانه سجام

اولین موردی که مشتریان با آن روبه‌رو می‌شوند ثبت نام در سامانه سجام است که فرد باید به آدرس اینترنتی sejam.ir مراجعه کند. در این سایت افراد حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام می‌کنند و این اطلاعات شامل مشخصات فرد و اطلاعات بانکی است. پس از ثبت داده‌های شخصی نوبت به مرحله احراز هویت می‌رسد و خوشبختانه برای احراز هویت نیاز به مراجعه حضوری نیست و شما می‌توانید با استفاده از آپ‌های داخلی نسبت به انجام این مرحله اقدام کنید. گفتنی است که مرحله احراز هویت درواقع 1 الی 3 روز زمان خواهد برد . این زمان به سبب بررسی اطلاعات بوده و لازم به ذکر است در احراز هویت حضوری این زمان بسیار کمتر خواهد بود.

انتخاب کارگزار

پس از ثبت نام در سامانه سجام دومین موردی که برای خرید میلگرد در بازار بورس باید به آن پرداخته شود انتخاب کارگزاری است و افراد حقیقی و حقوقی در این مرحله به اختیار خود یک کارگزار را برای سفارشات انتخاب می‌کنند. پس از این مرحله افراد باید نسبت به دریافت کد مخصوص مشتری اقدام کنند و داشتن این کد برای سفارش کالاهای بورسی ضروری است. با این کد بورسی فرد می‌تواند در بازار‌های بورس شرکت کرده و سفارش خرید میلگرد خود را ثبت نماید. نکته قابل توجه این است که کد بورسی در هر کارگزار متفاوت است و فرد می‌تواند برای داشتن کد بورسی دیگر در چند کارگزاری ثبت نام نماید.
ثبت سفارش (تکمیل فرم درخواست خرید میلگرد) 
در این آیتم مشتریان باید در بورس نسبت به ثبت فرم سفارش جهت خرید میلگرد اقدام کنند. در این فرم مشتریان (حقیقی و حقوقی) باید اطلاعاتی که مورد نیاز است تکمیل کنند و این شامل موارد زیر می‌شود:
●     نوع میلگرد
●     مقدار میلگرد
●    نام تولیدکننده میلگرد
●    قیمت میلگرد
نکته مهم اینکه مشتریان باید در ثبت این سفارشات حتما به مقدار کالا و قیمت آن توجه بالایی داشته باشند و سعی کنند پس از اطمینان از سفارش مانند خرید میلگرد یا سایر کالاها اقدام به ثبت آن نمایند. 
در هنگام ثبت قیمت معمولا سه نوع سفارش باز، سفارش با قیمت محدود، سفارش با قیمت مقطوع وجود دارد و مشتریان می‌توانند بر اساس آن قیمت و سفارش خود را ثبت کنند. پس از این مرحله باید 10 درصد ارزش معامله را به حساب کارگزار واریز نمایید و این مبلغ در سایر کارگزار‌ها هم به این صورت است و از نظر قیمت با هم تفاوتی ندارد. در توضیح این 10 درصد گفتی است که جهت عمل کردن مشتری به خرید و سفارش کالا صورت میگیرد و در صورت بروز هر مشکل فرد می‌تواند به پشتیبانی کارگزار خود مراجعه کند.

4 _ خرید میلگرد توسط کارگزاری

دراین مرحله کارگزار مورد نظر بر مبنای سفارش شما خرید یا فروش را انجام می‌دهد؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که پس از ثبت سفارش، کارگزار بر اساس درخواست مشتریان و در زمان عرضه کالا در تالار با بقیه کارگزاران رقابت می‌کند. توجه داشته باشید که خرید و انجام سفارش زمانی انجام می‌شود که خرید میلگرد مورد نظر به صورت کافی و با قیمت مناسب موجود باشد. در بیشتر کارگزاری‌ها معمولا پس از اینکه سفارش خرید میلگرد یا سایر کالاها انجام شد اطلاعات معامله به تفکیک برای مشتری ارسال می‌شود. این اطلاعات شامل حجم خرید و اعتبار کسر شده و همینطور کارمزد کارگزاری است. 
توجه داشته باشید که در این مرحله ممکن است سفارش خرید میلگرد توسط کارگزار انجام نشده یا ناتمام بماند و در این صورت مشتری با تماس با پشتیبانی آن می‌تواند این مورد را رفع کند. لازم به ذکر است که مشتریان می‌تواند با پروانه ساختمان در بورس کالا نسبت به سفارش 20 تن میلگرد اقدام کنند.

تسویه کامل مبلغ سفارش توسط مشتری 

در این مرحله کارگزار یک صورتحساب برای مشتری ارسال می‌کند که در آن کارمزد مربوط به سفارش و دیگر هزینه‌ها به تفکیک مشخص شده‌اند. مشتریان می‌تواند در این حالت حداکثر تا 3 روز کاری مابقی مبلغ سفارش خود را تکمیل نمایند و پس از آن فیش مربوط را برای کارگزار ارسال کنند. در این مرحله اهمیت دارد که مبلغ و نام واریز کننده آن با نام خریدار تطابق کامل داشته باشد . توجه داشته باشید که اگر این مبلغ تا 3 روز کاری پرداخت نشود و یا مبلغ با تاخیر پرداخت شود مشتری باید ۰.25 درصد ارزش معامله را به عنوان جریمه پرداخت نماید. این پرداخت جریمه در تمام کارگزاری‌ها تا 10 روز قابل انجام است و پس از این زمان معامله فسخ شده اعلام می‌شود. 

کارمزد‌های پرداخت مشتری

 ●    0.18 درصد از ارزش معامله برای کارگزار
●    0.06 درصد برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا؛
●     0.04 درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار کسر می‌شود.
برخی مواقع به هر دلیلی ممکن است معامله و خرید میلگرد یا سایر کالا‌های بورسی انجام نشود و در این صورت کارگزاران موظف هستند که مبلغ مورد نظر شما را پس از لغو سفارش تا 3 روز به شما بازگردانند. توجه داشته باشید که از لحظه ثبت سفارش تا لحظه تایید و انجام آن در منوی سایت یا اپلیکیشن کارگزار قابل مشاهده است و معمولا پس از انجام سفارش پیامی مبنی بر تاییدیه برای شما ارسال می‌شود.

دریافت کالای سفارش

این مرحله معمولا پس از تسویه کامل مبلغ خرید میلگرد انجام می‌شود به‌طور خلاصه کارگزار فروشنده کالا باید تایید سفارش را برای کارگزاری شما ارسال کند و این پروسه معمولا در 1 الی 2 روز کاری انجام می‌شود. پس از ارسال تاییدیه به کارگزار مربوطه تولیدکننده، حواله فروش را صادر می‌کند و کارگزار در این مرحله موظف است که مشتریان خود را از صدور حواله مطلع سازد.
صدور حواله خرید میلگرد معمولا به صورت پیامک به مشتریان ابلاغ می‌شود و علاوه بر آن می‌توان این مورد را در پشتیبانی پیگیری نمود. پس از اینکه صدور حواله به اطلاع کارگزار و مشتری رسید خریدار به هماهنگی‌های لازم با فروشنده و واحد حمل و نقل معرفی می‌گردد. به عبارت دیگر در این مورد روش حمل بار و آدرس مشتریان مشخص شده و پس از هماهنگی کالای مورد نظر تحویل داده خواهد شد. توجه داشته باشید که در خرید میلگرد در بورس یا خرید سایر کالاها کارگزار موظف است که پیگیر تمام مراحل هماهنگی تا لحظه تحویل بار در آدرس مشخص شده باشد.

نماد میلگرد در بورس کالا

نماد‌هایی که در بازار بورس می‌توانید از آن میلگرد مورد نظر و سایر محصولات فولادی سفارش دهید به شرح زیر است و قبل از خرید پیشنهاد می‌شود که درباره نماد مورد نظر اطلاعات کافی را به‌دست آورید.
1.سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان)
2.سبد میلگرد 14 تا 25 (میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب)
3.سبد میلگرد 14 تا 28 – A3 (میلگرد مجتمع فولاد خراسان)
4.سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه)
5.سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صبا فولاد زاگرس)
6.سبد میلگرد مخلوط (میلگرد فولاد روهینا جنوب)
7.سبد میلگرد مخلوط (میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب)
8.سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد آذر فولاد امین)
9.سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد فولاد آذربایجان)
10.سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:نقش حمل و نقل درقیمت آهن آلات

برای خرید میلگرد لازم است که تمام مشتریان (حقیقی و حقوقی) نسبت به ثبت نام خود در سایت سجام اقدام نمایند و پس از آن کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنند. پس از این مراحل و دریافت کد بورسی مشتریان می‌تواند که سفارش خود را مبنی بر خرید میلگرد یا سایر کالاهای انجام دهند. لازم به ذکر است که خرید و فروش میلگرد این مزیت را دارد که مشتریان شفاف بودن قیمت‌ها و مقایسه آن‌ها آگاهی کامل کسب نمایند.
گفتنی است معرضه میلگرد در بورس کالا روزهای چهارشنبه است و معمولا ساعت 10:30 دقیقه صبح معامله این محصول شروع می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)