نرخ حبابی مسکن

نرخ حبابی مسکن
نرخ حبابی مسکن

آهن پرایس: در سال جاری بازار مسکن یکی از پر خبرترین بازارهای سال جاری بود چرا که شرایط  خرید مسکن ملی و برخی تسهیلات بانکی بشدت تحت پیگیری مستاجران و افرادی که بدون مسکن بودند است و در پی بررسی قیمت های...

آهن پرایس: در سال جاری بازار مسکن یکی از پر خبرترین بازارهای سال جاری بود چرا که شرایط  خرید مسکن ملی و برخی تسهیلات بانکی بشدت تحت پیگیری مستاجران و افرادی که بدون مسکن بودند است و در پی بررسی قیمت های زمین و مسکن قیمت های آهن و فولاد و میلگرد و تیرآهن بشدت بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می داد. 

البته براساس برخی گزارشات منتشره حباب قیمتی مسکن در پایتخت در فصل بهار  1400نسبت به زمستان 1399 در حدود 6 واحد کاهش  داشت. در واقع زمستان سال 1399 بالاترین میزان حباب قیمتی مسکن را در طول سه دهه پیشین داشت و بالاخره این عدد حباب قیمتی که نسبت قیمت به اجاره مسکن است را  از 35 به 29 در فصل بهار کاهش داشت.

منظور از اینکه بیان میداریم عدد حباب 35 بود اینچنین است که میانگین قیمت مسکن در این زمان 35 برابر قیمت اجاره بها بوده است البته این اعداد زمانی ارزشمند و قابل استناد است که بدانیم سطح متعارف تاریخی این نسبت در همه دوران پیشین چقدر بوده است تا بتوانیم مقایسه واقعی و منطقی داشته باشیم. 

در ادامه می توانید این خبر را مطالعه کنید: شرط سنی مسکن ملی

با بررسی مقاطع مختلف رکود و رونق بازار  مشخص است که در سالهای پیشین این عدد مابین 14 الی 24 واحده بوده است که زمانهایی که بازار پر رونق بوده رشد قیمت مسکن نسبت به اجاره بها پیشی گرفته است و بازه های زمانی که بازار مسکن راکد شده است و اصطلاحا جو قیمتی آرام بوده است این عدد به کف خود 14 رسیده است. 

حباب ناگهانی قیمت مسکن

طی سالهای 97 تا 99 قیمت مسکن جهش ناگهانی و دنباله داری را طی کرد، بر اثر همین جهش نرخ اجاره نیز تحت تاثیر نرخ مسکن قرار گرفت. در واقع این جهش ناگهانی قیمت مسکن در تهران که سه سال پی در پی ادامه داشت منجر به افزایش سطح قیمت مسکن به اجاره شد و این عدد از 30 نیز عبور کرد و به 31.8 در سال 99 رسید اما متاسفانه در فصل زمستان عدد تاریخ 35 را پر کرد.

حباب مسکن در برخی مناطق

به تحلیل آهن پرایس با بررسی نرخ مسکن و اجاره بها در مناطق مختلف تهران مشاهده می شود که در مناطق جنوب شهر که مناطق 9 الی 20 هستند نسبت قیمت مسکن به نرخ اجاره بها عددی در حدود 29 است در حالیکه در مناطق شمال شهر و پر مصرف تر که جز مناطق لوکس هستند در این 5 منطقه ی شما اندازه این عدد بزرگتر و در حدود 35 می باشد.

به صورت مجزا منطقه چهار و پنج، الهیه شرقی و غربی تهران که جز مناطق پر معامله هستند مورد بررسی قرار گرفتند البته این مناطق حتی در بازه ی زمانی رکود بازار نیز به عبارتی پیشانی بازار مسکن هستند چرا که بیش از یک پنجم معاملات تهران در این مناطق است که متوسط نسبت قیمت به اجاره در بهار سال 1400 در این مناطق عدد 32 واحد بوده است. 

بر اساس تحلیل ها و اعداد و ارقام و بررسی های موجود همواره سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی در سه سال پیشین به ویژه در سال 97 کمتر بوده است البته هم اکنون نیز حباب مسکن در مناطق جنوبی کمتر است و به همین ترتیب در مناطق لوکس نیز میزان حباب بزرگتر است. در نهایت امر همین مسئله منجر شد تا در ماه های اخیرا تغییرات قیمت در شمال و جنوب به طریقی پیش رود که رابطه بین قیمت مسکن در نیمه جنوبی و نیمه شمالی متعارف و در عین حال از نظر حباب به هم نزدیک باشند. در ماه های پیشین همواره سرعت رشد قیمت مسکن در بخش جنوبی شهر نسبت به بخش شمالی بیشتر است تا بدین ترتیب این فاصله کاهش یابد و نرخ ها متعارف و منطقی شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)