نمودار قیمت لوله داربستی در سال 1401

نمودار قیمت لوله داربستی در سال 1401

لوله داربستی نوعی پروفیل فولادی از نوع بسته است که وظیفه آن برخلاف سایر لوله‌ها تکیه‌گاه و نگهداری سازه‌ها و افراد است، یعنی انتقال‌دهنده سیالات نیست و از آنجایی که رابطه مستقیمی با جان افراد دارد، رعایت استانداردهای تولید و کیفیت و همچنین استاندارد بودن اجزای آن اهمیت بسزایی دارد.

لوله داربستی نوعی پروفیل فولادی از نوع بسته است که وظیفه آن برخلاف سایر لوله‌ها تکیه‌گاه و نگهداری سازه‌ها و افراد است، یعنی انتقال‌دهنده سیالات نیست و از آنجایی که رابطه مستقیمی با جان افراد دارد، رعایت استانداردهای تولید و کیفیت و همچنین استاندارد بودن اجزای در تعیین قیمت لوله داربست آن اهمیت بسزایی دارد.

مشخصات لوله داربستی

 متداول‌ترین شاخصه‌های لوله داربستی مواردی همچون طول 6 متری، قطر 48/3 میلیمتر، ضخامت دیواره 3/2 میلیمتر، سایز 11/2 اینچ یا نمره 5 است، همچنین رایج‌ترین ضخامت لوله داربستی 2/5 و 2 می‌باشد که ضخامت 2/5 آن به لوله سنگین و ضخامت 2 آن به لوله سبک شناخته می‌شود.

گفتنی است این محصول فولادی به دلیل مشخصات ظاهری آن در بازار به لوله صنعتی و لوله نمره 5 هم معروف است. این نوع لوله که معمولا به روش نورد گرم تولید می‌شود، انواع مختلفی دارد که شامل داربست مثلثی، داربست چکشی کاسه‌ای و داربست چکشی ستاره است.از عمده‌ترین موارد مصرف این محصول می‌توان به امکان دسترسی به ارتفاع، افزایش ایمنی و نگهداری کارگران، پیشرفت سرعت پروژه و ... است.

استفاده از این محصول برای کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، کاربرد زیادی دارد از همین رو مهمترین فاکتوری که در خرید لوله داربستی ممکن است در نظر بگیرند قیمت آن است. در تعیین قیمت روز لوله داربستی عوامل مختلفی دخیل است که می‌توان به جنس لوله داربستی، وزن لوله که به سایز و ضخامت آهن بستگی دارد، سایز لوله داربستی که به اندازه قطر داخلی و خارجی آن مرتبط است و ضخامت محصول اشاره کرد اما پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که علاوه قیمت لوله داربستی به طور کلی در قیمت روز آهن آلات اثرگذار است. از جمله این فاکتورها می‌توان نوسانات نرخ ارز، قیمتهای جهانی، عرضه و تقاضا، برند کارخانه، بورس کالا، هزینه حمل بار، قیمت مواد اولیه، نرخ تورم را برشمرد.

شناخت محصول مورد نیاز پیش از خرید به مشتری کمک می‌کند تا با آگاهی و بدون خطا محصول خود را تهیه کند، اما انتخاب زمان مناسب برای خرید امری است که علاوه‌بر تجربه به پیشینه‌ای از رفتاربازار در شرایط مختلف نیاز است.

به همین جهت سایت آهن پرایس نمودار قیمت اهن الات، به ویژه نمودار لوله داربستی را به صورت هفتگی، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه را منتشر می‌کند که این امکان را به مشتری می‌هد تا با تحلیل نوسانات بازار آهن و بررسی عوامل مؤثر بر آن، برای خرید مقرون به‌صرفه و اقتصادی اقدام کند.

مقاله حاضر نیز با هدف بررسی نمودار نوسانات نرخ لوله داربستی در پنج ماه اول سال است به همین منظور برای تفهیم بیشتر مطلب از نمودار کارخانه‌های لوله داربستی کیان پرشیا، لوله صابری و کارخانه تهران شرق ضخامتهای 2 و 2/5 استفاده شده است.

نمودار قیمت لوله داربستی در پنج ماه اول 1401

اگر بخواهیم کلیت بازار را در نظر بگیریم، از ابتدای سال تاکنون رکود گسترده‌ای در بازار آهن حاکم بوده که در ماه مرداد بیشترین درصد را داشت. عواملی که در پنج ماه اول سال به رکود بازار و دامن می‌زد ضعف شدید تقاضا، جنگ بین اوکراین و روسیه که به مرور کاهش قیمتهای جهانی را رقم زد و با تخفیفاتی که روسیه روی محصولات فولادی خود عرضه کرد بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کرد و به رکود صادرات در کشور ما منجر شد.

علاوه‌براین افزایش روزافزون نرخ تورم، افت چشمگیر پروژه‌های عمرانی و همچنین عدم اجرای جدی طرح مسکن ملی نیز عواملی بود که موجب افت تدریجی نرخ محصولات فولادی از جمله قیمت لوله داربستی شده و رکود در بازار عمیقی را رقم زد.

بالاترین قیمتی که لوله داربستی از ابتدای سال 1401 داشته حدود 27هزار و 100 تومان است که در اواخر اردیبهشت برای لوله داربستی ضخامت 2 کارخانه صابری ثبت شده است، اما رفته‌رفته قیمت این محصول رو به کاهش گذاشت و درحال حاضر در کانال 20 هزار تومانی قرار دارد که این آمار بیانگر کاهش 7 هزار تومانی این لوله از فروردین ماه تا مرداد است.

در ابتدای سال که با درگیری روسیه و اوکراین قیمتهای جهانی با افزایش چشمگیری مواجه بود به افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی نیز منجر شده بود، به طوری که در فروردین ماه قیمت لوله داربستی صابری 26 هزار و 500 تومان بود.

به همین جهت دولت برای تنظیم بازار به تعیین عوارض صادراتی سنگین بر روی محصولات صادراتی اقدام کرد. اگرچه این مصوبه پس از چندین بار اصلاح در عرض یک ماه لغو شد اما نهایتا به رکود صادرات ایران منتهی شد. نتیجه این اوضاع در کنار نبود تقاضا، کاهش جزئی قیمت لوله داربستی را به دنبال داشت اما پس از افت نرخ جهانی فولاد، بازار ایران نیز کاهشی و صادرات آن افول کرد.

در همین اثنا انتشار اخبار قطعی برق در اواسط اردیبهشت ماه، احتمال شروع ساخت و سازها در فصول گرم سال و عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا و افزایش کرایه حمل بار، بازار را مجددا تحریک کرد و قیمت لوله داربستی در24 اردیبشهت به 27 هزار تومان رسید.

از ابتدای خرداد که بازار در مسیر اصلاح قیمت‌ها قرار گرفت و به تدریج کاهشی شد و وارد کانال 25 هزار تومانی شد اما القای کمبود محصول در بازار به دلیل قطعی برق و کاهش عرضه شمش در بورس به افزایش هیجانی قیمت لوله داربستی انجامید که تا 26 هزار و 200 تومان رسید.

در همین ایام که بحث مذاکرات دوباره اوج گرفته بود با عدم حصول توافق قیمت دلار تا کانال 33 هزار تومان بال رفت که این امر به افزایش قیمت کلیه اهن آلات دامن می‌زد، اما برخلاف نوسانات جزئی که با تحرکات بازارساز ایجاد می‌شد، از ابتدای تابستان تا پایان مرداد به تدریج کاهش پیدا کرد.

نمودار قیمت لوله داربستی از خرداد تا مرداد 1401

همانطور که اشاره شد نزول قیمتهای جهانی و کاهش قیمت نرخ نیمایی در کنار برخی عوامل دیگر افزایش تدریجی قیمت اهن در ابتدای خرداد ماه را در پی داشت، اما محدودیت مصرف برق و القای کمبود محصول در بازار به افزایش هیجانی قیمت‌ها منجر شد درحالی کلیه فاکتورهای تعیین قیمت اهن نشان از کاهش قیمت داشتند. در ابتدای تیرماه نرخ لوله داربست تهران شرق ضخامت 2/5 روی قیمت 24 هزار و 100 تومان عرضه می‌شد اماغالب کلی بازار ثابت بود و نوسانات کاهشی بازار آهسته بود و نرخ دلار هم در کانال 31 الی 32 هزار تومانی نوسان داشت.

بحران اقتصادی حاکم در چین به کاهش تقاضای سنگ آهن منتهی شده بود که نتیجه آن کاهش نرخ مواد اولیه بود، کاهش صادرات، تعمیق نرخ رکود و ضعف تقاضا عواملی بود که ریل بازار اهن را در مسیر نزولی قرار داد و این روند تا پایان مرداد نیز تداوم داشت.

نمودار قیمت آهن در مرداد 1401

ابتدای مرداد ماه با کاهش چشمگیر قیمت آهن آلات توأم بود به طوری که قیمت لوله داربستی کیان پرشیا ضخامت 2/5 میلیمتر 25 هزار و 300 تومان به فروش می‌رفت اما با کاهش تدریجی و روزانه در پایان مرداد ماه وارد کانال 21 هزار تومانی شد که بیانگر کاهش 5 هزار تومانی این محصول بود.

عواملی مانند رکود جهانی فولاد و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و کاهش روزانه نرخ مواد اولیه و قیمت‌های جهانی، پایان محدودیت مصرف برق و رکود ساخت‌وسازها، به کاهش بی‌وقفه قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد داخلی منجر شد به طوری که زیان تولیدکنندگان را در برداشت، به همین دلیل به درخواست فولادسازان و بازارسازها بورس کالا به ابلاغ دو دستورالعمل اقدام کرد که شامل حذف محدودیت سقف مجاز نرخ صادراتی در بورس، افزایش نرخ پایه عرضه فولاد در بورس و بازار داخلی بدون محدودیت و ورود واسطه‌ها برای خرید مواد اولیه بود که تا حدودی در اواسط مردادماه به تحریک جزئی قیمتها انجامید اما طولی نکشید که با انتشار اخبار مذاکرات هسته‌ای و خوشبینی‌ها از دستیابی به توافقات به ابلاغیه بورس کالا غالب شد و دوباره بازار اهن و قیمت لوله را در مسیر کاهشی قرار داد به طوری که در روزهای پایانی مردادماه قیمت لوله داربستی وارد کانال 20 هزار تومانی شد.

در ادامه می‌توانید این دانشنامه را نیز مطالعه کنید: نمودار قیمت ناودانی در سال 1401

آنچه در این مقاله ذکر شد تحلیلی از نوسانات نرخ آهن آلات با محوریت بررسی نمودار قیمت لوله داربستی از ابتدای سال تا مردادماه است که با اثرگذاری عوامل تعیین‌کننده نرخ لوله داربستی مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه‌بر نمودار لوله داربستی نمودار سایر مقاطع فولادی نیز روی سایت اهن پرایس قرار دارد که هر یک به تفکیک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند، از همین رو مخاطبان عزیز می‌توانند با ارجاع به این مقالات از نوسانات محصولات اطلاع یافته و با توجه به رفتار بازار در این مدت بدون اینکه دچار زیان اقتصادی شوند زمان ماسبی را برای تهیه محصول مورد نیاز خود انتخاب کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)