نگاهی به دوره رکود در بازار مسکن

نگاهی به دوره رکود در بازار مسکن
نگاهی به دوره رکود در بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، دوره رکودی در بازار مسکن که از سال 92 شروع شده بود وتا نیمه نخست سال 96ادامه داشت و قیمت هر متر مربع مسکندر این دوره در شهر تهران در حدود 4.5 میلیون تومان ثابت بوده است...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، دوره رکودی در بازار مسکن که از سال 92 شروع شده بود وتا نیمه نخست سال 96ادامه داشت و قیمت هر متر مربع مسکن در این دوره در شهر تهران در حدود 4.5 میلیون تومان ثابت بوده است.

از بهارسال گذشته به صورت ملایم تحرکات فزاینده ای را در نرخ مسکن  میتوانست حس کرد اما استارت رشد قیمت ها از پاییز 96 زده شد تا اینکه اوایل سال 97 میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در مناطق 22گانه شهر تهران به بیش از نه میلیون تومان رسید که حاکی از دوبرابر شدن قیمت ها نسب به ماه مشابه سال گذشته می باشد.

در پاسخ یه این نگرانی مردم که آیا روند افزایشی قیمت مسکن تداوم خواهد داشت یا خیر باید گفت که کم شدن تحرکات قیمتی بازار مسکنخود تابعی از آرام تر شدن تنش های بازار های موازی چون ارز و طلا در ماه اخیر بوده است. پس با طی شدن دوره ای از رونق باید منتظر ورود به دوره ی چند ساله  از رکود باشیم. همانطور که در دوره رونق شاهد صف های خرید برای مسکن بودیم در دوره رکود و گذار  باید منتظر صف هایی از فروشنده های مسکن باشیم.

با توجه به الگوی حرکتی بازار مسکن می توان دانست که حرکت پله ای قیمت ها نمی تواند پیوسته افزایش یابد و شواهد حاکی از آن است که هرچه به سال 98 نزدیک تر می شویم، احتمال ورود به دوره ی رکود بیشتر می شود به طوری که محتمل ترین اتفاق برای بازار مسکن در سال آتی رکود می باشد اگر بازار با شوک جدیدی از جانب متغییر های اصلی اقتصاد (مثل ارز، رشد اقتصادی، تورم عمومی و...) پیش نیاید، رکود چند ساله در انتظار بازار مسکن خواهد بود.

سوالی که ممکن است ذهنها را درگیر نماید روند قیمتی مسکن در دورۀ رکود آتی است که هر چند صحبت کردن پیرامون آن در اقتصادِ پرنوسانِ ایران، دارای خطای پیش بینی بالایی است اما سعی خواهد شد در زمان مناسب و پس از تکمیل فروض مدل های اقتصادی سناریوهای آن ارائه شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)