وابستگی قیمت مسکن به نوسانات نرخ ارز

وابستگی قیمت مسکن به نوسانات نرخ ارز
وابستگی قیمت مسکن به نوسانات نرخ ارز

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن به اندازه نرخ ارز بالا رود بیان کرد: افزایش ۳۵ درصدی دستمزد می‌تواند تأثیر ملایمی بر قیمت تمام شده مسکن بگذارد اما با توجه به پرش قیمت‌ها در سال گذشته، انتظار می رود در سال جاری بازار مسکن جهش مجدد را تجربه نکند...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن به اندازه نرخ ارز بالا رود بیان کرد: افزایش ۳۵ درصدی دستمزد می‌تواند تأثیر ملایمی بر قیمت تمام شده مسکن بگذارد اما با توجه به پرش قیمت‌ها در سال گذشته، انتظار می رود در سال جاری بازار مسکن جهش مجدد را تجربه نکند.
 قیمت ‌های مسکن در سال گذشته رشد چشمگیری را بخصوص در شهر تهران داشت که تا حدی قابل پیش‌بینی بود؛ زیرا با توجه به چرخه‌ های رونق و رکود بازار مسکن و این‌که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز این بازار در رکود سنگین قرار داشت، احتمال رشد قیمت مسکن بالاتر از نرخ تورم وجود داشت که این اتفاق نیز افتاد اما یک عامل تشدید کننده در بازار وارد شد و آن افزایش سنگین نرخ ارز بعد از اعمال تحریم ‌های سال گذشته آمریکا بود. بازار های مسکن و ارز، معمولا همبستگی دارند و در عین حال نباید انتظار داشت که این بازار متناسب و همپای یکدیگر رشد کنند، اینکه در سال جاری رشد قیمت مسکن حدود نصف قیمت دلار به ثبت رسید، یکی از علل همبستگی قیمت‌های ارز و مسکن و تأثیر تغییرات نرخ ارز روی نرخ بخش مصالح ساختمانی است.
کارشناسان بازار مسکن درباره علت اثر گذاری دلار بر قیمت نهاده های ساختمانی علی رغم داخلی بودن تولید بسیاری از این کالا ها اظهار داشت: آن ‌چه باعث همبستگی کالا های داخلی با نرخ ارز می‌شود، صرفاً تولید داخلی این کالا ها نیست بلکه قابل تجارت بودن در سطح جهانی می باشد که اهمیت دارد. کالا هایی که قابلیت جا به‌ جایی و تجارت در بازار های جهانی  دارند می توانند به درجات زیادی از نوسانات نرخ دلار متأثر شوند چرا که طی چند سال اخیر شاهد ان بودیم که وضعیت بازار مسکن به مراتب با افزایش نرخ دلار دچار اشفتگی شد .
  برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی
    علی 1398/01/26 - 13:42 پاسخ

    سلام/ مردم عزیز بازار آهن خیلی کم خرید وفروش میشه امروز بعضی از کارخونه ها شیطنت کردن قیمتو افزلیش دادن چونکه خریداری ندا رن مجبو را به بازار شوک بدن من چون ی فروشنده آهن هستم با ۱۷ سال سابقه کاری این کا رای کا رخونه دار رو قشنگ آنالیز میکنم ؛ مردم خواهشا در خرید عجله نکنید تا قیمتها بشکند؛