وزارت راه و شهرسازی در آستانه تجزیه

وزارت راه و شهرسازی در آستانه تجزیه
وزارت راه و شهرسازی در آستانه تجزیه

آهن پرایس: طرحی جهت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه شروع شد. در شرایط فعلی مسکن حرکت به این سو همانند حرکت به سوی بیراهه است. این طرح تحت عنوان تجزیه وزارت راه و شهرسازی قبلا هم در خرداد سال 96 و پاییز سال 97 ارائه شده بود، اما با موضع گیری کارشناسان بلافاصله...

آهن پرایس: طرحی جهت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه شروع شد. در شرایط فعلی مسکن حرکت به این سو همانند حرکت به سوی بیراهه است. این طرح تحت عنوان تجزیه وزارت راه و شهرسازی قبلا هم در خرداد سال 96 و پاییز سال 97 ارائه شده بود، اما با موضع گیری کارشناسان بلافاصله خنثی شد. چنین طرحی که وزارت راه و شهرسازی را جدا کند؛ در نهایت زنجیره ی پیوسته ی توسعه مطلوب شهرها با حمل و نقل سریع و ارزان را واژگون خواهد کرد. 

همچنین اهرمی که به واسطه آن متولی مسکن برای توزیع جمعیت به مناطق دارای ظرفیت اقدام می کرد را از بین خواهد برد. به طور کلی تصویب چنین طرحی حومه ی کلان شهرها را بی اعتبار خواهد کرد در حالیکه در طرح ملی مسکن اصل زمین ها در حومه شهرها می باشد و این طرح پیشنهادی با طرح ملی مسکن در تناقض خواهد بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عدم استقبال از مسکن در بورس

در خرداد ماه سال 90، وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن با یکدیگر ادغام شدند و به وزارت راه و شهرسازی نام گرفت. چه بسا فعالیت این دو وزارتخانه همراه با هم توسعه شهرسازی در کنار راه سازی را رقم زد اما در روزهای اخیر طرحی توسط مجلس ابلاغ شده که بر اساس این طرح بایستی وزارت راه و شهرسازی از هم تفکیک شود و به دو وزارت خانه به نام های وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت حمل و نقل و لجستیک تبدیل گردد.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تهدیدی به مراتب بزرگتر از حباب مسکن خواهد بود که بلاشک دامن گیر متقاضیان خرید مسکن و مستاجران خواهد شد. 
در سالهای اخیر در تهران و هفت کلانشهر دیگر به دلیل جهش قیمتی مسکن جمعیت کثیری به حومه شهرها نقل مکان کرده اند. از سوی دیگر طرح ساخت سالانه نیم میلیون مسکن در حومه شهرها در مسکن ملی آغاز شده است. 

در صورتیکه این تجزیه وزارتخانه رخ دهد؛ جریان توسعه حمل و نقل به منظور سوق دادن تراکم جمعیت به سوی حومه شهرها قطع خواهد شد. در واقع تفکیک این وزارتخانه سبب می‌شود دغدغه وزارت حمل‌ و‌ نقل چیزی به جز مسکن باشد و عواقب آن متوجه متقاضیان خرید و اجاره مسکن خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)