وضعیت بازار اجاره مسکن

وضعیت بازار اجاره مسکن
وضعیت بازار اجاره مسکن

آهن پرایس: آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در رابطه با وضعیت بازار اجاره حاکی از کاهش تعداد قراردادهای اجاره می باشد، اما این مسئله نشان دهنده اخبار خوش در بازار مسکن نیست؛ به این دلیل که با وجود اینکه شمار قراردادهای اجاره در مرداد ماه...

آهن پرایس: آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در رابطه با وضعیت بازار اجاره حاکی از کاهش تعداد قراردادهای اجاره می باشد، اما این مسئله نشان دهنده اخبار خوش در بازار مسکن نیست؛ به این دلیل که با وجود اینکه شمار قراردادهای اجاره در مرداد ماه کاهش داشته است، اما همچنان شاهد قیمت های نجومی در این حوزه می باشیم.

گزارشات منتشر شده در رابطه با تغییر و تحولات بازار مسکن در مرداد ماه حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و تمام مناطق شهری به ترتیب با رشدی در حدود 37.8 و 41.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

مستاجران با وجود چنین شرایطی ناچار به تصمیم گیری ها و انتخاب های تازه شده اند؛ از جمله انتخاب هایی که مستاجران ناچار به اتخاذ آن شده اند، می توان به فروش دارایی و سرمایه گذاری در جهت تامین هزینه اجاره، کوچ به محلات پایین دست و حواشی شهرها و همچنین مهاجرت به شهرها و شهرک های حومه اشاره کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید :  بررسی مشکلات تسهیلات ودیعه مسکن

تورم نقطه به نقطه بازار اجاره شهر تهران بر اساس گزارش های منتشر شده از 100 درصد هم عبور کرده است و اینطور به نظر می رسد که عامل مهم در افت تعداد معاملات اجاره همین مسئله بوده است؛ زیرا در جهت دور زدن مصوبه اجاره ای دولت، صاحب خانه ها به صورت توافقی با مستاجران به تمدید قراردادهای سر رسید اقدام کرده اند.

این موضوع در حالی است که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا که از مرداد ماه 99 تا به امروز لازم الاجرا می باشد، در دوره کرونا، قراردادهای اجاره سر رسید شده می بایست به صورت خودکار و همچنین با رعایت سقف نرخ مصوب به مدت یک سال دیگر تمدید شود و این مسئله تا 3 ماه پس از آن که وزارت بهداشت وضعیت کرونایی کشور را عادی اعلام کند تداوم خواهد داشت.

سقف مجاز برای افزایش قیمت در قراردادهای تمدیدی بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا برای شهر تهران 25 درصد، شهرهای بزرگ 20 درصد و سایر نقاط شهری 15 درصد در نظر گرفته شده است. اما در این میان حتی قراردادهایی که بر اساس این مصوبه تمدید می شوند نیز با ارقام بیشتری بسته شده اند.

لازم به ذکر است که هدف از تعیین سقف قیمت در جهت تمدید قراردادهای اجاره در مصوبه ستاد مقابله با کرونا بیش از آن که جلوگیری از افزایش اجاره باشد، برای حمایت از اقشار ضعیف و آسیب دیدگان از شیوع کرونا می باشد.درمجموع آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم قراردادهای تمدیدی در زمستان سال قبل را 38.6 درصد و در بهار سال جاری 39.8 درصد اعلام کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)