وضعیت بحرانی مسکن

وضعیت بحرانی مسکن
وضعیت بحرانی مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، این واقعیت که امروز در ایران با بحران مسکن مواجه هستیم کمتر جای بحث و چون و چرا می‌توان یافت، اما مسأله مسکن مسأله امروز و دیروز ما نیست.  دهه ‌ها برنامه‌ریزی برای این موضوع در قالب طرح‌ های عمرانی و توسعه خود مبین این نکته است، برنامه‌ریزی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، این واقعیت که امروز در ایران با بحران مسکن مواجه هستیم کمتر جای بحث و چون و چرا می‌توان یافت، اما مسأله مسکن مسأله امروز و دیروز ما نیست.  دهه ‌ها برنامه‌ریزی برای این موضوع در قالب طرح‌ های عمرانی و توسعه خود مبین این نکته است، برنامه‌ریزی ‌هایی که گاه در حد طرح موضوع باقی‌ مانده‌ و گاه به اقداماتی کم ‌اثر در این حوزه منجر شده‌اند، اتفاقی که خود می‌تواند موضوع یک بررسی‌ تاریخی در این زمینه قرار گیرد. اما اینک در آخرین روزهای این سده بحران مسکن بیش از پیش خود‌ نمایی می‌کند و شرایط وخیم آن و ضرورت تأمل جدی و اقدام عاجل در این زمینه برای همه، از مسئولان و صاحب‌ نظران تا همه کسانی که از دور یا نزدیک درگیر خرید، فروش یا اجاره‌ خانه هستند ملموس و بدیهی است. 

در این میان در کنار ضرورت ریشه‌یابی مسأله و ردیابی عوامل شکل‌دهنده به مشکل در ساختارهای کلان و سیاست‌های خرد، توجه به اجاره‌ نشینان و همه کسانی که در این فرآیند از بازار مسکن به بیرون پرتاب شده و رفته فته از مرکز شهرها به حاشیه رانده می‌شوند هم ضروری است؛ زیرا در کنار طرد فضایی این افراد، شاهد طرد و ناشنیده‌ شدن آنها در مراکز تصمیم‌گیری هستیم.

ار این رو این وضع بحرانیِ همه‌گیر نه محدود به شهری خاص است و نه وضعیتی فوق‌العاده در زمانه حاضر؛ بحرانی است ریشه‌دار که ریشه در بن سیاست‌ های کلان دهه‌ های گذشته دارد، در رویکرد‌های اقتصادی‌ که گاه خود را در پشت طرح‌ها و سخنرانی‌ها و واژگان زیبا و فریبنده سیاستمدارانی که زبان را به کام سیاست می‌گردانند، پنهان می‌کند. 

اکنون می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد که تشدید روز افزون بحران در حوزه مسکن تنها ناشی از وضعیت خاص این حوزه یا اتخاذ تصمیمی غلط از جانب مسئولان این حوزه نیست، ظهور و بروز بحران مسکن و لاجرم مقابله با این بحران از حوزه مسئولیت مستقیم وزارت راه، مسکن و شهرسازی بیرون است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)