وضعیت فولاد در سال جدید

وضعیت فولاد در سال جدید
وضعیت فولاد در سال جدید

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طرح‌ های فولادی کشور که در دهه‌های گذشته در مناطق مختلف ایران ایجاد شده‌اند، مطالعاتی در زمینه تامین آب نداشته‌ اند. اما براساس برنامه ‌ریزی‌ های صورت گرفته قرار است در طرح جامع فولاد کشور و برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن، از این به بعد ایجاد واحد های...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طرح‌ های فولادی کشور که در دهه‌های گذشته در مناطق مختلف ایران ایجاد شده‌اند، مطالعاتی در زمینه تامین آب نداشته‌ اند. اما براساس برنامه ‌ریزی‌ های صورت گرفته قرار است در طرح جامع فولاد کشور و برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن، از این به بعد ایجاد واحد های فولاد سازی در حاشیه خلیج  ‌فارس و بر اساس اولویت تامین آب انجام گیرد.

با توجه به تنشی که بحران آب می‌ تواند به همراه بیاورد، ضروری به نظر می‌ رسد که بخش‌ های مختلف به هر میزانی که آب استفاده می ‌کنند به همان میزان در پی راهکار هایی برای بهینه‌ سازی مصرف آن باشند. در یک تقسیم ‌بندی کلی و آمارهای جهانی، میزان متوسط مصرف آب در دنیا در بخش‌ های کشاورزی حدود ۷۵درصد و مابقی به ترتیب در بخش‌های صنعتی و سپس مصارف شهری و خانگی و تجاری است. در مقابل مصرف آب بخش‌ های خانگی ۶ درصد برآورده شده و مابقی یعنی ۴ درصد به صنعت و تجارت اختصاص دارد. 

در میان صنایع مختلف، صنعت فولاد جزو صنایع آب ‌بر به‌ شمار می‌رود، از این ‌رو در وهله اول باید در سیاست‌ های کلان کشور این واحدها را در مکان‌ هایی قرارداد که با مشکل کمبود آب رو به‌ رو نشوند. در وهله دوم نیز اگر این صنایع در مناطق کم ‌آب استقرار یافته‌ اند، سیاست‌ ها و سیتسم ‌هایی را به کار رود که میزان مصرف آن را به حداقل برسد.

بسیاری از واحد های فولاد سازی در ایران در مناطق مرکزی احداث شده‌اند، از این ‌رو راهکارهایی که بتواند آنها را در جهت بهینه ‌سازی مصرف آب به پیش ببرد، بسیار ضروری است. بر اساس شاخص ‌های جهانی برای تولید هر یک کیلو گرم فولاد، ۸ لیتر آب مصرف می‌شود که البته این شاخص در میان فولاد سازان ایرانی به دلیل فناوری ‌های به کار گرفته شده مختلف، متغیر است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)