وضعیت قیمت آهن در بهمن ماه

وضعیت قیمت آهن در بهمن ماه

نوسانات اخیر بازار آهن و فولاد و بازار ارز که ناشی از شوک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای رخ داد با سیاست‌های‌های کنترلی بازارساز در کوتاه مدت کنترل شده و فروکش کرد. کارشناسان معتقدند با فروکش کردن این هیجانات مقعطی، قیمت‌ها به سطوح تعادلی قبل برمی‌گردد...

آهن پرایس: پایان هفته گذشته بازار ارز مجددا روند صعودی در پیش گرفت و تا مرز 54 هزار تومان نیز افزایش یافت. قیمت آهن آلات نیز مانند سایر بازراهای مالی در یک هفته اخیر از نوسانات افزایشی نرخ دلار بی‌نصیب نماند و غالب مقاطع فولادی نیز افزایش قیمت داشتند.

گزارش‌ها از بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بنگاه‌های تهران حاکی است؛ علیرغم ثبات نسبی در سایزهای پرمصرف ۱۴تا ۱۸، قیمت تیرآهن ذوبی در سایزهای سنگین ۲۰ و بالاتر همچنان صعودی و با افزایش۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان مواجه بود.

قیمت میلگردآجدار استاندارد نیز عمدتا با ثبات همراه بود و شنیده‌های کف بازار عمدتا حول ۲۲.۲۰۰ تا ۲۳.۰۰۰ تومان اعلام شد. به طور کلی قیمت میلگرد آجدار روز پنجشنبه در برخی مبادی فروش افزایش یافت اما عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند. امروز نیز قیمت میلگرد باز افزایش 100 تا 200 تومانی همراه است و کف قیمت میلگرد درحال حاضر بین 23.000 تا 23.700 تومان اعلام می‌شود.

البته باید گفت رکود حاکم بر بازار مسکن و نبود نقدینگی، الزام به عرضه منظم محصولات فولادی در بورس کالا، وجود سامانه جامع تجارت و انبارها، سامانه مؤدیان و برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی امکان سفته بازی در بازار فولادی را محدود کرده و مانع از نوسانات افزایشی چشمگیر است.

بازار آهن روز پنجشنبه نیز تقریبا نیمه تعطیل بود و در برخی حوزه‌ها افزایش جسته و گریخته مشاهده شد؛ اما اغلب مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند یا کلا اعلام قیمت نکردند و به عبارتی به هیجانات التهابی ناشی از رشد نرخ دلار، دامن نزدند.

اما گزارش‌ها از وضعیت قیمت آهن امروز در نخستین روز هفته حاکی است تقاضا همچنان ضعیف است و نوسانات نرخ دلار تأثیر چندانی روی میزان تقاضا ندارد. گفتنی است قیمت دلار نیز تا حدودی عقب‌نشینی کرده و حدود 500 تومان کاهش دارد.

عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا نیز مانند شنبه‌های گذشته با هیجان نسبی همراه است و شاخص نرخ شمش صادراتی نیز همچنان ثابت است.

طبق آمار قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در بازار امروز نوسانات نامنظم و افزایشی دارد به طوری که قیمت پروفیل 2 میل ورق فولاد مبارکه در برخی مبادی فروش حدود 40 هزار تومان اعلام شد که در مقایسه با روز پنجشنبه افزایش 500 تومانی دارد.

به نظر می‌رسد با فروکش کردن تنش‌های نظامی در منطقه نوسانات قیمت دلار تا حدودی فروش کند و بازار آهن روند نسبتا آرامی در پیش بگیرد اما از طرفی دیگر کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی ممکن است به طور جزئی با نوسان مثبت همراه باشد اما طبق تجربه می‌توان گفت عمر نوسانات ناشی از معاملات بورس کالا معمولا کوتاه مدت بوده و با عرضه شمش بلوم در بورس فروکش می‌کند.

با توجه به پارامترهای موجود در کشور درباره پیش بینی روند بازار آهن و فولاد در روزهای باقی مانده از سال می‌توان گفت که طبق تجربه سال‌های گذشته ماه بهمن معمولا ماه خوب و پرفروشی برای آهن‌فروشان است و آمار معاملات در این ایام افزایش می‌یابد اما دررابطه با اوضاع بازار آهن در بهمن ماه سال 1402 باید گفت مسائل سیاسی و اقتصادی جاری کشور و سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی اوضاع را تحت تأثیر قرار داده و نمی‌توان گفت بهمن امسال هم مانند سال‌های گذشته اوضاع بازار آهن بهبود خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: میلگرد را چند بخریم؟

از طرفی دیگر در انتخابات اسفند ماه را در پیش داریم که اگر رویدادی سیاسی خاصی اتفاق نیفتد، احتمال دارد قیمت دلار و قیمت آهن آلات کنترل شود؛ به عبارتی دیگر با در نظر گرفتن کلیه پارامترها به نظر می‌رسد رونقی که بهمن ماه هر سال در معاملات بازار آهن گزارش می‌شود، در بهمن ماه سال جاری مشاهده نشود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)