پیش‌بینی قیمت میلگرد در 1401

پیش‌بینی قیمت میلگرد در 1401
پیش‌بینی قیمت میلگرد در 1401

آهن پرایس: پیش‌بینی قیمت روز آهن آلات در شرایط فعلی که کشور با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند برای مصرف‌کنندگان محصولات فولادی بسیار حائز اهمیت است.از آنجایی که نوسانات قیمت میلگرد آجدار...

آهن پرایس: پیش‌بینی قیمت روز آهن آلات در شرایط فعلی که کشور با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند برای مصرف‌کنندگان محصولات فولادی بسیار حائز اهمیت است.از آنجایی که نوسانات قیمت میلگرد آجدار که پیشگام نوسانات کلی بازار آهن است، بررسی عواملی که موجب تغییرات نرخ اهن و به ویژه نرخ میلگرد می‌شود، اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

فاکتورهای مهمی که در پیش‌بینی قیمت آهن آلات مؤثر است گسترده و متعدد است که مجموع این‌ها در کنار هم به تغییر قیمت‌ها منجر می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت در تحلیل هر بازاری ابتدا باید به دو روش تکنیکالی و بنیادی تحلیل و بررسی صورت بگیرد، به این صورت که علاوه بر تحلیل بنیادی که شامل عوامل بیرونی مانند اخبار و برخی عوامل مؤثر دیگر است روند بازار در بلندمدت پیش بینی‌می‌شود، در تحلیل فنی نیز تحلیلگر به با توجه به یکسری الگوهای قیمتی به پیش‌بینی بازار در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌پردازد.

اینکه در ابتدای هرسال با افزایش دستمزد‌ها، هزینه‌های حمل و نقل و... قیمت اهن نیز افزایش می‌یابد تا حد معقولی قابل پذیرش و مورد انتظار است اما برخی عوامل دیگری نیز وجود دارد که قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.نکته‌ مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که برخی پارامترها تغییر نمی‌کند و تأثیرات آن نیز به طور ثابت و طبق روال در بازار اعمال می‌شود اما گاهی اوقات وقوع برخی مسائل و اتفاقات تمام برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها را به هم می‌ریزد و بازار آهن و فولاد مسیری خلاف مسیر پیش‌بینی شده طی می‌کند.به هر حال اطلاع از روند بازار آهن و فولاد به ویژه برای فعالان این حوزه یا کسانی که کسب و کاری مرتبط با این بازار دارند، در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های آنها اثرگذار خواهد بود، لذا ارائه پیش‌بینی درست از روند بازار بسیار حائز اهمیت می‌نماید.

عوامل اثرگذار بر قیمت میلگرد

سال 1400 در حالی پایان یافت که اوضاع بازار داخلی بسیار آشفته بود و بازارهای جهانی نیز تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین در شرایط نابسامانی قرار داشت، در همین حال ما شاهد افزایش روزانه قیمت مقاطع فولادی به ویژه افزایش قیمت میلگرد آجدار بودیم و این روند افزایشی به گونه‌ای بود که با آغاز سال 1401 همچنان تداوم داشت و تا مرز 20 هزار تومان نیز رسید. در ادامه مقاله حاضر به تحلیل هر یک از عوامل مؤثر پرداخته می‌شود زیرا این امر به روشنگری و کمک به خریداران این محصولات منجر خواهد شد.

1-    در بررسی علل افزایش ناگهانی قیمت آهن آلات برخی به افزایش میزان دستمزدها و افزیش نرخ حمل و نقل و... اشاره کرده‌اند، اما همانطور که بیان شد این فاکتور نمی‌تواند تا این حد قیمت‌ها را جابه‌جا کند اما بی‌تأثیر هم نیست.

2-    فاکتور دیگری که به نظر می‌رسد مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود، تورم حدودا 50 درصدی در کشور است که نه تنها بازار آهن و فولاد که کلیه بازارها را تحت تأثیر قرار داده و به طور روزانه نیز درحال افزایش است و هر برنامه‌ای برای اصلاح بازار در نظر گرفته شود، تا زمانی که تورم کاهش نیافته نمی‌توان امید چندانی برای اصلاح بازار آهن و فولاد داشت.

3-    مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد نوسانات نرخ دلار است که مانند دماسنجی در بازار عمل می‌کند اما بی‌اثری قیمت دلار در بازار آهن و فولاد در چند ماه اخیر بر کسی پوشیده نیست و حتی گاهی شاهد روند معکوس این دو بازار نیز بوده‌ایم با وجود این نمی‌توان تأثیر نوسانات بازار ارز را در بازار آهن نادیده گرفت.

4-    بورس کالا عامل دیگری است که میزان معاملات محصولات عرضه شده در آن به طور مستقیم در قیمت‌ها و معاملات بازار آزاد اثرگذار است و به عبارتی مکانی برای تعیین قیمت محصولات فولادی به شمار می‌رود.

5-    میزان عرضه و تقاضا نیز از مهمترین عواملی است که باید در تعیین قیمت محصولات فولادی در نظر داشت چراکه هر تغییری که در بازار اتفاق می‌افتد اگر تقاضایی نداشته باشد فایده‌ای ندارد و در نهایت مصرف‌کننده، تعیین‌کننده روند اصلی بازار خواهد بود.

6-    مورد دیگری که به طور غیرمنتظره اتفاق افتاد و کلیه بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد، وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین بود؛ زیرا این دو کشور از تأمین‌کنندگان اصلی محصولات فولادی در بازارهای جهانی بودند ولی با توجه به شرایط فعلی این دوکشور از میدان صادرات عقب‌نشینی کرده و کشورهای واردکننده را تاحدودی با چالش کمبود و افزایش قیمت‌ها رو در رو کرده است.از آنجایی که نوسانات محصولات منطقه CIS در بازا داخلی تأثیرگذار است، این عامل قیمت محصولات فولادی به ویژه قیمت میلگرد صادراتی ایران را نیز تحت تأثیر قرار داد.

7-    مسئله بعدی تصمیمات و سیاستگذاری‌های وزارت صمت و نهادهای تصمیم‌گیرنده است که با ابلاغ هر بخشنامه‌ای اوضاع بازار را یا سامان می‌دهد یا آشفته می‌کند. از جمله این تصمیمات می‌توان به تعیین عوارض صادراتی یا فاصله 8 درصدی قیمت میلگرد و شمش و دامنه منفی 3 درصد و مواردی ازین دست اشاره کرد.

8-    همچنین میزان بودجه اختصاص یافته برای پروژه‌های عمرانی و افزایش ساخت و سازها نیز از عوامل مهمی است که به شدت در تعیین قیمت میلگرد آجدار و قیمت آهن آلات دخیل است. در سال جاری نیز اگر طرح ساخت مسکن ملی آغاز شود به طور قطع تحرکی در بازار و قیمت مقاطع فولادی ایچاد خواهد شد.

9-    مورد دیگری که در قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی اثرگذار است موضوع کمبود برق و اعمال محدودیت مصرف در صنایع فولادی است. سال گذشته نیز با قطعی برق در صنایع فولادی شاهد افزایش قیمت آهن آلات بودیم و آنطور که به نظر می‌رسد این چالش همچنان پایدار و حل نشده است و وزارت نیرو در پی تنظیم زمانبندی قطعی برق است و با عملی شدن این محدودیت‌ها ممکن است مجددا همان چالش‌های سال گذشته تکرار شود.

10-    به طور معمول با تغییر فصل‌ها میزان تقاضا برای هر محصول نیز متغیر می‌شود، به این صورت که محصولی در فصل زمستان متقاضی ندارد اما در فصل گرما تقاضای مصرف در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد که آهن آلات نیز از این امر مستثنا نیست. با آغاز فصل گرما که خرید آهن رونق می‌گیرید به طور قطع نرخ آهن و به ویژه نرخ میلگرد آجدار نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

جمع بندی

عواملی که در مطالب بالا بدان پرداخته شد از مهمترین عواملی هستند که در تعیین قیمت آهن آلات و به ویژه قیمت میلگرد اثرگذار هستند، اما در این میان می‌توان عوامل دیگری را نیز ذکر کرد که وقوع آنها غیرقابل پیش‌بینی است و به شدت بازار را دستخوش تغییر قرار می‌دهد، یکی از این موارد وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین بود که تمام بازارهای جهانی را تحت تأثر قرار داد. مورد بعدی می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد که اثرات آن بر اقتصاد کشور اظهر من‌الشمس است. شیوع ویروس کرونا، وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، اعمال تحریم‌ها و... نیز از جمله مواردی است که در تعیین قیمت محصولات فولادی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اگرچه عوامل بسیاری نیز وجود دارد که بازار آهن را دستخوش تغییر قرار می‌دهد اما در این مقاله به ذکر مهمترین آنها پرداخته شد، همچنین هر کدام از این عوامل ممکن است به تنهایی توان تغییر قیمت‌ها را در بازار نداشته باشد و چند عامل در کنار هم به طور قطع رویه بازار آهن را تغییر خواهد داد.پارامترهایی که ذکر شد عواملی بود که پیش‌بینی بازار را ممکن می‌کرد اما گاهی مسائلی در کشور روی می‌دهد یا اوضاع کشور به گونه‌ای است که عملا نه تنها بازار آهن و فولاد که هیچ بازار دیگری قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از بازارها داشت.

در ادامه می توانید این مقاله را مطالعه نمایید :فرآیند تولید تیرآهن

بنابراین با اکتفا به این پارامترها می‌توان مسیر دقیق و درست‌تری در پیش گرفت و همچنین با در نظر گرفتن این عوامل هر فردی که به نحوی در این حوزه فعالیت می‌کند، می‌تواند دست‌کم خرید راحت‌تر و مطمئنی داشته باشد.حال با توجه به آنچه بیان شد و با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع بازار داشت اما آنچه واضح است این است که امید بهبود و کاهش قیمت نیز درحال حاضر امری بعید به نظر می‌رسد و افزایش قیمت‌ها با توجه به وضع موجود چندان دور از انتظار نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)