فرآیند تولید تیرآهن

فرآیند تولید تیرآهن
فرآیند تولید تیرآهن

روزانه تکنولوژی و فناوری تولید مقاطع فولادی از جمله تیرآهن در حال پیشرفت است. استفاده از فناوری‌های مدرن و به‌روز در فرایند تولید، قیمت تیرآهن، تنوع محصول، عمر مفید و دوام و استحکام این محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد...

آهن پرایس: روزانه تکنولوژی و فناوری سازندگان مقاطع فولادی از جمله تیرآهن در حال پیشرفت است، همچنین شایان ذکر است که فرایند تولید محصول و مواد اولیه در کیفیت تیرآهن موثر خواهد بود بنابراین چنانچه از جدیدترین وبه روزترین ابزارها و دستگاه‌ها برای تولید استفاده شود، محصول دقیق تر و با کیفیت بالاتری تولید خواهد شد. به طور کلی فرایند تولید و روشهای تولید همگی از این رو پراهمیت هستند که در پروژه ها در عین توجه ویژه به کیفیت و برند محصول به مبحث قیمت تیرآهن نیز توجه ویژه ای می شود. 
از سوی دیگراستفاده از تکنولوژی روز کار را برای تولید کننده آسان خواهد کرد و بر قیمت نهایی محصول تاثیر مستقیم دارد و از قیمت آن میکاهد .تیرآهن را میتوانیم یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن برشماریم. 
استانداردهای متفاوتی برای ساخت تیرآهن در سراسر دنیا وجود دارد.به طور کلی 4 استاندارد تیرآهن وجود دارد  که عبارتند از:
1- IPE : استاندارد ایران- اروپا 
2- INP: استاندارد چین – روسیه که غالبا در کشور ما تولید نمی گردد.
3- IPB : همان تیرآهن بال پهن یا هاش نام دارد.
4- CPE : تیرآهن لانه زنبوری که طی فرایند برشکاری و جوشکاری تیرآهن معمولی که در جان آن حفره های 6 ضلعی ایجاد می شود. 
مواد اولیه که در ساخت تیرآهن استفاده می شود عبارتند از:  آهن، کروم ، کربن، نیکل، مولبیدن و تیتانیوم . 
ارتفاع های مرسوم در تیرآهن IPE،INP از 80 تا 600 میلیمتر می باشد و در تیرآهن های IPB ارتفاع از 100 الی 1000 میلیمتر می باشد و سایزهای مرسوم تیرآهن از 12 الی 30 می باشد. در ساختمانها یک طبقه یا دو طبقه نیز از تیرآهن برای اسکلت بندی استفاده می گردد همچنین کاربردهای دیگر تیرآهن در ستون ها، خرپاها، نعل درگاه ها و پوشش سقف ها است. 
تیرآهن‌ها بر اساس روش ساخت به چهار دسته تقسیم میشوند:
1- تیر‌های نوردی
2- تیرهای اکسترود شده
3- تیرهای جوش داده شده
4-  تیرهای پرچ شده

تیرهای نوردی

تیرهای نورد از طریق نورد گرم تولید می گردند و مواد اولیه ای که در تولید آنها به کار می رود بلوم یا شمشه های فلزی است شمشه ها با ابعاد 230 سانتیمتر مربع یک محصول میانی چرخه است.فرآیند تولید به این صورت است که در ابتدا مواد اولیه وارد کوره می گردد و تا دمای 1100 درجه سانتیگراد گرم می شوند پس از این مرحله یه سری دستگاه ها وجود دارد که ماده اولیه از جک هیدولیکی عبور می نماید و به سوی غلتک های بزرگ حرکت می نماید در این مرحله شمشه باید صاف شود و پس از آن به شکلی تیرآهن درآید،که برای اینکه محصول به تیرآهن تبدیل شود در این مرحله نیز سه نورد ابتدایی، میانی و پایانی وجود دارد که اصطلاحا به نورد کشی تیرآهن موسوم است که سطح مقطعه شمشه در این مرحله کاهش می یابد و در نتیجه طول آن بیشتر می گردد. 
مرحله بعدی مرحله سایزینگ است که در واقع ابعاد تیرآهن از جمله ارتفاع بالها، عرض جان و ضخامت تیرآهن تنظیم می گردد و پس از آن سطح مقطع تیرآهن باید صاف و صیقلی گردد و در نهایت تیرآهن ها در متراژ 12 متری برش زده می شوند.
حالا نوبت واحد QC است که باید کیفیت سطح مقطع و اندازه ها را با کولیس به طور دقیق چک نماید و پس از تاییدیه صحت مشخصات فنی محصول به مرحله بندل بندی تیرآهن میرسد. 

تیرهای اکسترود شده

همانطور که از نام تیرآهن اکسترود شده مشخص است در فرآیند تولید آن اکستروژن انجام می گیرد حالا نیاز است که منظور از اکستروژن چیست؟ 
در ابتدا بیلت هایی که از نظر ظاهری استوانه ای شکل هستند گرم می شوند پس اینکه به حدکافی به گرمای مطلوب رسیدند وارد مخزن دستگاه پرس می شوند و با پیستون به داخل قالب فشرده می شوند و پس از این مرحله تیرآهن اکسترود شده از قالب خارج می شود.

 تیرهای جوش داده شده

تیرهای جوش داده شده ، از جوش دادن ورق های برش زده شده به یکدیگر حاصل می شوند و اصطلاحا به آنها تیرهای جوش داده شده می گویند.

تیرهای پرچ شده

برای تولید تیرآهن پرچی نیز از ورق استفاده می شود بدین گونه است که در ابتدا یک سری سوراخ روی ورق های فلزی تعبیه می شودپس از این مرحله این قطعات فلزی را به یکدیگرپرچ می کنند.  

تیرآهن لانه زنبوری CPE

 تیرآهن لانه زنبوری از آن جهت حائز اهمیت است که دارای وزن کمتر و کارایی بالاتری است. از سوی دیگر در تیرآهن زنبوری اینرسی آن بالا رفته و مقاومت خمشی آن نیز افزایش می یابد این تیر  از طریق ایجاد حفره‌هایی روی جان تیرآهن معمولی ایجاد میشود. 
درجهت ساخت این تیر طی یک الگوی مشخص با تناوب تکرار خاص روی جان تیرآهن حفره های 6 ضلعی ایجاد می گردد و تیر را از وسط به دونیم تقسیم کرده و این دو قسمت را با کمی جابجایی در طول آن جوش میدهند. این کار باعث میشود که عرض جان تیرآهن را افزایش دهیم. این کار سبب افزایش استحکام، انعطاف پذیری  و مقاومت خمشی تیر می گردد.

در ادامه میتوانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن

مزایای استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

1-امکان اتصال و جوش چند قطعه
2-اجرا و نصب سریع سازه
3-امکان گستری سازه و افزایش ارتفاع آن
4-انواع روش برش تیرآهن

از دو روش برای برش تیرآهن استفاده میشود که عبارتند از: 

1- روش سرد یا کوپال : این روش به عبارتی همان گیوتین است و توسط گیوتین تیر را از محل مورد نظر برش می زنند. 
2- روش گرم یا برنول : در این روش دستگاه برنول دارای شعله ای است که از گاز اکسیژن و استیلن تولید شده است این شعله بنفش رنگ استفاده می شود تا به وسیله آن تیرآهن را برش دهند. 
از تولیدکنندگان تیرآهن میتوان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد: 
کارخانه ذوب آهن اصفهان
کارخانه فولاد خوزستان
کارخانه فولاد شاهین بناب
کارخانه فولاد فایکو
کارخانه فولاد کوثر اهواز
کارخانه فولاد ناب تبریز
کارخانه فولاد آریا ذوب
کارخانه فولاد کرمانشاه
کارخانه آریان فولاد

اهمیت نحوه تولید تیرآهن

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان‌سازی و دیگر صنایع است که وظایف حیاتی متعددی را بر عهده دارد. از جمله این وظایف می‌توان به تحمل بارهای وارده بر سازه، ایجاد استحکام و پایداری و انتقال بار به ستون‌ها اشاره کرد. نحوه تولید تیرآهن تأثیر قابل توجهی بر کیفیت این محصول دارد از همین رو در ادامه فاکتورهایی که در فرایند تولید تیرآهن تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اشاره می‌شود. 

  • کیفیت و استحکام: تیرآهن‌ها در سازه‌های مختلف، وظیفه تحمل بارهای سنگین را بر عهده دارند، کیفیت و استحکام تیرآهن به طور مستقیم بر ایمنی و پایداری سازه‌ها تأثیر می‌گذارد به همین دلیل فرایند تولید دقیق و اصولی، تضمینی برای کیفیت و استحکام تیرآهن خواهد بود. 
  •  عمر مفید: تیرآهن‌هایی که با مواد اولیه مرغوب و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید می‌شوند، عمر مفید طولانی‌تری دارند. درواقع عمر مفید تیرآهن، به طور مستقیم بر هزینه‌های ساخت و نگهداری سازه‌ها تأثیر می‌گذارد. 
  •  تنوع در شکل و سایز: تیرآهن‌ها در انواع مختلف با ابعاد و مقاطع گوناگون تولید می‌شوند. تنوع در تولید تیرآهن، امکان انتخاب تیرآهن مناسب با نیاز هر پروژه را فراهم می‌کند. 
  •  قیمت تیرآهن: نحوه تولید تیرآهن، به طور مستقیم بر قیمت نهایی محصول تأثیر می‌گذارد. تولید بهینه و استفاده از تکنولوژی‌های جدید، می‌تواند قیمت تمام شده تیرآهن را کاهش دهد. 
  •  راندمان تولید: فرایند تولید اصولی و بهینه، راندمان تولید را افزایش می‌دهد. افزایش راندمان تولید، به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود. 
  •  ضایعات: در فرایند تولید تیرآهن، ضایعاتی نیز تولید می‌شود اما بهینه‌سازی فرایند تولید، ضایعات را به حداقل می‌رساند. 
  •  مسائل زیست‌محیطی: فرایند تولید تیرآهن می‌تواند آلایندگی‌های زیست‌محیطی به همراه داشته باشد. استفاده از تکنولوژی‌های نوین و تجهیزات مدرن، آلایندگی‌های این صنعت را کاهش می‌دهد. 
  • رقابت در بازار: کیفیت، تنوع و قیمت تیرآهن، از عوامل کلیدی در رقابت در بازار این محصول هستند. تولیدکنندگان تیرآهن برای موفقیت در بازار، باید به این عوامل توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

در مجموع، نحوه تولید تیرآهن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در کیفیت، استحکام، عمر مفید، تنوع، قیمت تیرآهن، راندمان تولید، ضایعات، مسائل زیست‌محیطی و رقابت در بازار این محصول تأثیر بسزایی داشته باشد. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 9 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)