کاهش تولید مسکن در پایتخت

کاهش تولید مسکن در پایتخت
کاهش تولید مسکن در پایتخت

آهن پرایس: با وجود نوسانات فعلی اکثر معاملات ملکی توسط اقشار متوسط و پایین شکل گرفته است؛ به طوری که ۵۸ درصد معاملات را واحدهای با نرخ کمتر از متوسط قیمت شهر تهران...

آهن پرایس: با وجود نوسانات فعلی اکثر معاملات ملکی توسط اقشار متوسط و پایین شکل گرفته است؛ به طوری که ۵۸ درصد معاملات را واحدهای با نرخ کمتر از متوسط قیمت شهر تهران به خود اختصاص می دهد؛ در این بین خانه های با قیمت متری ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ۳۵ درصد خرید و فروشها را در بر گرفته است.

با وجود آنکه متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۶.۷ میلیون تومان اعلام شده، خانه های دارای قیمت متری ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ۳۵ درصد معاملات را به خود اختصاص می دهد. از سوی دیگر ۵۸ درصد واحدها با قیمتی کمتر از متوسط قیمت شهر معامله شده اند. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

آمارهای فوق نشان می دهد خرید و فروش در هر دو سطح مصرفی و سرمایه ای متناسب با توان اقشار متوسط و پایین است؛ هرچند بنا به گفته کارشناسان ۷۷ درصد معاملات در بازار مسکن را خرید و فروش های سوداگرانه تشکیل می دهد. تولید مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۷۷ هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی بوده که در سالهای پس از آن روند کاهشی به خود گرفته است؛ تا جایی که در نیمه نخست سال جاری تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده از طریق صدور پروانه های ساختمانی شهر تهران به ۲۶ هزار و ۶۴۸ واحد رسیده است.

مطابق آمار، تعداد واحدهای در حال ساخت شهر تهران در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ کاهش ۱۴ درصدی نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ و افت ۷۶ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۱۳۹۲ را نشان می دهد. بررسی ها نشان می دهد کاهش قدرت خرید، کمبود زمین ناشی از کاهش تعداد و افزایش شدید قیمت خانه های کلنگی، محدودیتهای اعمال شده از سوی مدیریت شهری در فروش تراکم و نبود چشم انداز روشن از بازدهی سرمایه در حوزه ساخت و ساز از جمله دلایل اصلی کاهش تولید مسکن جدید در پایتخت است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)