کاهش قیمت واقعی مسکن

کاهش قیمت واقعی مسکن
کاهش قیمت واقعی مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، با وجود افزایش ۷۷ درصدی قیمت اسمی مسکن در شهر تهران، مقایسه رشد قیمت این بخش با تورم عمومی نشان می ‌دهد که در حال حاضر قیمت واقعی مسکن با ۳۷.۲ درصد رشد منفی مواجه شده است...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، با وجود افزایش ۷۷ درصدی قیمت اسمی مسکن در شهر تهران، مقایسه رشد قیمت این بخش با تورم عمومی نشان می ‌دهد که در حال حاضر قیمت واقعی مسکن با ۳۷.۲ درصد رشد منفی مواجه شده است.
 مرداد ۱۳۹۸ تورم سالیانه کل کشور ۴۲.۲ درصد و میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۵ درصد بوده است. این دو شاخص گویای آن است که با وجود افزایش ۷۷ درصدی نقطه به نقطه قیمت مسکن طی یک سال گذشته منحنی کلی رشد آن نزولی بوده و هم ‌اکنون قیمت واقعی مسکن ۳۷.۲ درصد در مقایسه با تورم عمومی کاهش یافته است. شاخص نقطه به نقطه تورم عمومی در مرداد ماه ۱۳۹۸ به ۴۱.۶ درصد و همین شاخص در بخش مسکن شهر تهران ۷۷.۵ درصد بوده است.
با این حال افت شدید سرعت رشد ماهیانه قیمت مسکن در تیر ماه که به ۱.۴ درصد رسید و در ادامه رشد منفی ۳.۱ درصد ماهیانه در مرداد ماه ۱۳۹۸ این گزاره قوی را پیش روی بازار مسکن شهر تهران قرار داده که در ماه‌ های آتی شاخص نقطه به نقطه قیمت مسکن نیز کمتر از نرخ تورم شود.
از ابتدای سال ۱۳۹۶ رشد قیمت مسکن در پایتخت با یک روند افزایشی آغاز و در نیمه دوم همان سال این روند با سرعت بیشتری ادامه یافت که تولید و عرضه مسکن را پس از رکود و افت واقعی قیمت طی چهار سال قبل از آن توجیه‌ پذیر کرد. از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بر شتاب روند صعودی قیمت مسکن در پایتخت افزوده شده، به طوری که شاخص ماهیانه ۷ تا ۸ درصد رشد را تجربه کرد و در شهریور ماه میزان نرخ رشد ۹.۳ درصد رقم خورد. بدین ترتیب بازار مسکن در شهریور ماه که آخرین مهلت فصل جا به‌ جایی محسوب می ‌شود در مسیر افت قرار داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)