کاهش محدودیت صادرات فولاد

کاهش محدودیت صادرات فولاد
کاهش محدودیت صادرات فولاد

آهن پرایس: کاهش محدودیت های صادراتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد گامی در جهت تامین منافع تمام بخش های این زنجیره است ولی دولت نیز می بایست جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور، نسبت به انتقال صادرات محصولات فولادی به...

آهن پرایس: کاهش محدودیت های صادراتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد گامی در جهت تامین منافع تمام بخش های این زنجیره است ولی دولت نیز می بایست جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور، نسبت به انتقال صادرات محصولات فولادی به حلقه های پایین دست زنجیره فولاد اقدام کند. صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با محدودیت هایی روبه رو بوده و همچنین برای این محصولات عوارض نسبتا سنگینی وضع شده است. به این صورت که صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله تا هفته گذشته تنها محدود به انواعی از این محصولات بود که مورد نیاز واحد های فولادی داخلی نمی باشد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت خطاب به مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی، بخشنامه ای در تاریخ 27 دی ماه 99 صادر کرد که بر اساس آن مقرر شد بخشنامه های قبلی مرتبط با محدودیت صادرات سنگ آهن، گندله و کنسانتره لغو شود و بر اساس بخشنامه صادر شده از جانب رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، صادرات این محصولات صرفا وابسته به صدور مجوز از طرف مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باشد.

تولیدکنندگان محصولات معدنی زنجیره فولاد، با وجود ادامه داشتن اعمال عوارض صادراتی 25 درصدی، از این به بعد می توانند با آسودگی خاطر بیشتری به صادرات کالاهایشان بپردازند؛ در صورتی است که تاکید شده است که دولت می بایست در شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، سیاست صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر را اخذ کند و در همین راستا، می توان اینطور تصور کرد که مصوبه اخیر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به نوعی مخالف با سیاست های صادراتی شیوه نامه فولادی اخیر دولت می باشد.

از طرف دیگر، حلقه های پایین تر زنجیره فولاد به خصوص فولادسازان که با استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت داخلی اقدام به تولید شمش، تختال و ورق فولادی می کنند، با لغو محدودیت های اعمال شده برای صادرات محصولات بالادستی این زنجیره در شرایطی که مواد اولیه مورد نیاز آنها با رفع محدودیت های صادراتی سنگ آهن رفع نشود، دچار ضررهای سنگینی خواهند شد.

در رابطه با بخشنامه جدید وزارت صمت جهت کاهش محدودیت صادراتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد، حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد:  حلقه های مختلف زنجیره فولاد با کاهش محدودیت های صادراتی بخش های مختلف این زنجیره، از منافع یکسانی برخوردار می شوند اما چون سنگ آهن، کنسانتره و گندله در آغاز زنجیره است و از مواد اولیه شمش و مقاطع محسوب می شود، صادرات آن برای کشور همراه با ارزش افزوده نخواهد بود.

وی افزود: باید در جهت انتقال صادرات محصولات فولادی به بخش های پایین دست این زنجیره که دارای ارزش افزوده بالاتری هستند اقداماتی از سوی دولتمردان و سیاست گذاران حوزه فولاد انجام شود تا به واسطه رشد ضریب اشتغال در صنعت فولاد، حجم تولید محصولات فولادی در کشور نیز افزایش پیدا کند. 

حسینی‌کیا در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تولید سالیانه فولاد در کشورمان حدود ۳۰ میلیون تن و مصرف آن بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن است؛ به این معنی که ایران نیازی به بیش از ۵۰ درصد تولیدات فولادی ندارد و در این شرایط، طبیعتا میل به صادرات در تولیدکنندگان افزایش می‌یابد؛ ولی برای این که صادراتمان شفاف باشد و از تخلفات و رانت‌های پنهان و آشکار جلوگیری شود، دولت باید با استفاده از رگولاتوری سامانه بهین‌یاب و سامانه جامع تجارت، با روش‌های موثر صادرات محصولات فولادی را ساماندهی کند تا شاهد ثبات در بازار فولاد باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)