کنترل بخش تقاضا به کمک تنظیم بازار

کنترل بخش تقاضا به کمک تنظیم بازار
کنترل بخش تقاضا به کمک تنظیم بازار

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، در حالی‌که رشد مستمر نرخ ارز به افزایش قیمت شمش و مقاطع فولادی در بورس و بازار آزاد منجر شده، نهاد های دولتی قصد دارند با تمرکز بر کفه عرضه، بازار را متعادل کنند، اما از آنجا که رشد نرخ ارز ظرف‌ ماه‌ های اخیر تقاضای...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، در حالی‌که رشد مستمر نرخ ارز به افزایش قیمت شمش و مقاطع فولادی در بورس و بازار آزاد منجر شده، نهاد های دولتی قصد دارند با تمرکز بر کفه عرضه، بازار را متعادل کنند، اما از آنجا که رشد نرخ ارز ظرف‌ ماه‌ های اخیر تقاضای غیر واقعی در رینگ بورس ‌کالا را نیز افزایش داده، تمرکز بر کنترل بخش تقاضا نیز عاملی مهم در کنترل بازار به‌ شمار می‌ رود و نباید از آن غافل شد.

از این رو در این میان کنترل مجدد سهمیه‌ های بهین‌ یاب و آوردن کل معاملات هر بخش به رینگ بورس به‌ جای عرضه مچینگ در عین افزایش عرضه، می ‌تواند راهکاری برای کنترل بازار باشد. تجمیع عرضه ‌ها در بورس کالا در کنار مدیریت و پایش و پالایش تقاضا در چارچوب سامانه بهین ‌یاب و موارد جانبی تجربه‌ ای است که در بازار محصولات پتروشیمی امتحان شده و پس از مثمر بودن، در حال تجربه مجدد آن در بازار آهن و فولاد هستیم.

 از این رو  نباید از این نکته نیز غافل شد که رشد نرخ آهن و فولاد، تابعی از وضعیت اقتصاد بوده و با توجه به ارز نیمایی ۲۱ هزار تومانی، بازگشت به نرخ‌های چند ماه گذشته در زمینه شمش و محصولات فولادی تنها خوابی خوش است. ستاد تنظیم بازار، درخصوص برنامه وزارتخانه برای عرضه کل فولاد تولیدی در بورس بیان کرد: میزان کف عرضه هر یک از تولید کنندگان فولاد در جلسه‌ ای میان نماینده ستاد تنظیم بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولید کننده تعیین می‌شود و هر تولید کننده‌ ای ملزم به رعایت کف این عرضه نیز می باشد.

 میزان کف عرضه تمام‌ شده، بسته به محصول متفاوت بوده و در برخی کالاها شاهد الزام عرضه ۶۰ درصد کل در رینگ بورس خواهیم بود، در برخی موارد نیز میزان کف عرضه براساس ۹۰ درصد تقاضای بورس تعیین می‌شود اما از آنجا که گاهی تولید کنندگان میزان کف عرضه تعیین‌شده را منطقی نمی‌دانند، کف تعیین‌شده برای عرضه را رعایت نمی‌کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)