گامی بلند برای احیای بازار مسکن

گامی بلند برای احیای بازار مسکن
گامی بلند برای احیای بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، گروهی از کارشناسان مسکن با پیشنهاد افزایش منابع تسهیلاتی در حوزه بافت های فرسوده برای احیای رونق ساختمانی و کمک به متقاضیان خرید مسکن، گامی بلند برایرونق بازار مسکن برداشتند. فعالان این بازار به دلیل تورم شدید و افزایش ناگهانی قیمت مسکن، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن... 

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، گروهی از کارشناسان مسکن با پیشنهاد افزایش منابع تسهیلاتی در حوزه بافت های فرسوده برای احیای رونق ساختمانی و کمک به متقاضیان خرید مسکن، گامی بلند برای رونق بازار مسکن برداشتند. فعالان این بازار به دلیل تورم شدید و افزایش ناگهانی قیمت مسکن، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را برای افراد کم درآمد کارساز نمی دانند و به جاب آن پرداخت تسهیلات برای ساخت و خرید مسکن در بافت فرسوده را پیشنهاد کردند.

بررسی ها نشان می دهد که این تجویز ناقص و کم اثر است چراکه حرکت به سمت حوزه بافت فرسوده بستگی به تمایل سازنده ها و خریدار برای سرمایه گذاری در این بخش دارد در صورتی که سازنده های ساختمانی و خریداران مسکن به خصوص در تهران، هر کدام بنابر دلایلی تمایل به حضور در حوزه بافت فرسوده ندارند.

این بخش از فعالان با ارائه پیشنهاد افزایش تسهیلات در بافت فرسوده، به فکر اقشار کم درآمد جامعه بودند در حالی که بانک ها در مجموع سه سال گذشته، نتوانستند حتی معادل نصف این حجم را برای یکسال پرداخت کنند. سازنده ها نیز تمایلی برای دریافت وام نوسازی با نرخ سود بالای 10 درصد ندارند؛ از سوی دیگر نیز بافت فرسوده شهر تهران اولویت اول، دوم یا حتی سوم متقاضیان خرید مسکن نیست. عمده متقاضیان خرید مسکن که تقاضای مصرفی محسوب می شوند، ابتدا در مناطق 4 و 5، سپس در مناطق مرکزی شهر در حال جستجو ملک هستند. در حال حاضر نیز تسهیلاتی که توسط صندوق پس انداز یکم در بافت فرسوده برای خرید مسکن داده می شود، به دلیل نرخ سود پایین تر و معافیت از شرط خانه اولی، قابلیت افزایش خرید مسکن در مناطق مختلف را دارد اما موردی که مانع اصلی برای رونق مسکن شده، کمبود عرضه مناسب است.

با افزایش عرضه مناسب که از نظر عمده متقاضیان، واحدهای مسکونی با متراژ 60 متر مربع می باشد، می توان امیدوار بود که بازار به دوره رونق باز گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)