بازار مسکن در فاز انتظار برجام

وعده های مسکن با مقاصد سیاسی
بازار مسکن در فاز انتظار برجام

این روزها خبرهای برجامی داغ شده است و دوباره امید به توافقات در مردم موج میزند، اما مهم اینجاست چنانچه توافق حاصل شود چه تاثیر در بازارهای موازی و بازار مسکن خواهد داشت؟

آهن پرایس: در حال حاضر متن توافق نوشته شد و آماده است اما مشخص نیست پایان این قصه طولانی به کجا خواهد رسید؟ از سوی دیگر توافق و عدم توافق مسیر فعلی بازار مسکن را به کجا خواهد کشاند؟ آیا مسکن گرانتر خواهد شد؟ آیا پس از توافقات ممکن است رویای خرید خانه محقق شود؟

بازار مسکن طی سالهای اخیر نوسانات چشمگیری را تجربه کرده است و بدیهی است که در پی افزایش نرخ مسکن و از سوی دیگر با کمبود نقدینگی تعداد معاملات مسکن کاهش می یابد و در حال حاضر یکی از دل نگرانی ها در مورد بازار مسکن این است که مبادا مسکن دچار یک رکود تورمی شود. 

از سوی دیگر طی دو هفته اخیرا بازار مسکن تا حد زیادی دچار رکود شده است و بشدت بازار به فاز انتظار رفته است که در صورت توافق یا عدم توافق چه خواهد شد ؟آیا با توافق برجام بازار مسکن پر رونق می شود؟می توان دو پیش بینی برای بازار مسکن ارائه کرد. در حالت اول چنانچه برجام به نتیجه رسد، بازار مسکن پر رونق می شود و در عین حال افزایش قیمت خواهیم داشت. 

لیست قیمت تیرآهن/آهن پرایس

اما چنانچه برجام به نتیجه نرسد آنگاه می توان پیش بینی کرد که بازار مسکن دچار یه رکود توام با تورم خواهد شد و دیگر خبری از رونق نخواهد بود. از سوی دیگر چنانچه برجام محقق شود ساخت وساز مسکن به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت و به همین موازات نرخ مسکن هم تغییر خواهد کرد و افزایشی خواهد شد. 

یکی از سوالاتی که ممکن است برای اکثریت جامعه پیش آید این است که آیا برجام می تواند شرایطی را مهیا نماید که سرمایه گذاران دوباره به بازار مسکن برگردند؟ خرده سازان بازارمسکن نقش بسیار پر اهمیتی دارند چرا که خرده سازان همچون سرمایه گذاران در جریانی هستند که با رونق در هر بازار از یک سمت بازار سرمایه به سمت دیگر بازار روانه می شوند.

چرا که سرمایه گذاران این چنینی تحلیل عمیقی بر بازار نمی کنند بلکه همسو با با جو روانی بازار حرکت می کنند به طور مثال وقتی دولت اعلام می کند ساخت یک میلیون مسکن در دست اقدام است سرمایه گذاران خرد بلافاصله این بازار را ترک می کنند در حالیکه تجربه ثابت کرده است که دولت چندان نمی تواند در بخش تولید مسکن موثر عمل نماید. مشابه این اتفاق را نیز در زمان مسکن مهر مشاهده کردیم که در سایه شروع مسکن مهر تولید مسکن به طرز چشمگیری کاهش یافت. 

وعده های مسکن با مقاصد سیاسی

هر چند که مسکن به طور خود به خودی پتانسیل بالایی در قرار گرفتن در مقاصد سیاسی دارد اما اگر هدف رونق مسکن باشد نباید از آن با مقاصد سیاسی استفاده کرد.به طور کلی هر دولتی که در راس اجرا قرار بگیرد فقط ابزار ساخت و تامین زمین را می تواند بر عهده بگیرد چرا که بر اساس سالها تجربه مشاهده شده که دولت نهایتا 40 الی 50 هزار واحد مسکونی تولید می نماید.

از همین رو نیاز است که بخش خصوصی را در بازار حفظ کنیم نه اینکه منجر به ترک بازار توسط بخش خصوصی شویم چه بسا با تخصیص برخی از ابزارهای مالی می توانیم بخش خصوصی را هدفمند به تولید مسکن دعوت نماییم تا بدینوسیله و باگذر زمان بخش خصوصی بتواند کمبود مسکن را برطرف نماید. 

لیست قیمت هاش /آهن پرایس

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بررسی نرخ مسکن در تهران 

سرمایه های انبوه سازی به کجا روانه می شود؟

اخیرا مشاهده می شود که انبوه سازان بخش خصوصی فعالیت در کشورهای همسایه را از کشور خودشان ترجیح می دهند و این به معنی یک زنگ خطر جدی برای آینده بازار مسکن خواهد بود. در پایان می توان اعلام داشت شاید بهتر باشد به موازات نهضت ملی مسکن، دولت بستر حمایت از بخش خصوصی را نیز فراهم کند تا سرمایه های اقتصادی و مسکن سازی از کشور خارج نشود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)