بلاتکلیفی در تعیین قیمت مسکن

بلاتکلیفی در تعیین قیمت مسکن
بلاتکلیفی در تعیین قیمت مسکن

آهن پرایس: با وجود افزایش هزینه ساخت مسکن که به واسطه افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی می باشد، اما در این بین برخی از کارشناسان و فعالان این بازار بر این باورند که در ماه های آتی قیمت مسکن با کاهش مواجه خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان...

آهن پرایس: با وجود افزایش هزینه ساخت مسکن که به واسطه افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی می باشد، اما در این بین برخی از کارشناسان و فعالان این بازار بر این باورند که در ماه های آتی قیمت مسکن با کاهش مواجه خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن در سال 1400 را می توان قیمت تمام شده ساخت، نرخ ارز و همچنین تحولات سیاسی در نظر گرفت. به گفته آنها در حال حاضر حباب قیمت مسکن چیزی حدود 2 تا 3 میلیون تومان می باشد از این رو می توان انتظار داشت که قیمت ها به طرز چشمگیری کاهش یابد.

فرید قدیری یکی از کارشناسان حوزه مسکن در این رابطه بیان کرد: در حال حاضر در بازار مسکن با چند واقعیت مواجه شده ایم؛ در ابتدا این مسئله است که یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن در سال 1400، قیمت تمام شده ساخت مسکن است که ترکیبی از زمین و مصالح ساختمانی است. قیمت زمین نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد در تهران افزایش داشته است و همچنین مصالح ساختمانی شاهد افزایش 70 درصدی بوده است و دستمزدها نیز به همین شکل افزایش یافته اند. واقعیت این است که اگر سازنده ها بخواهند در سال آینده به فروش واحدهای نوساز و کلیدنخورده خود اقدام کنند، قیمت گذاری آنها تحت تاثیر هزینه ساخت و قیمت تمام شده آن می باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

وی در ادامه افزود: پارامترها و واقعیات دیگری هم در بازار وجود دارند که وزن آن ها برای معاملات مسکن در سال آینده بیشتر خواهد بود. مهم ترین عامل اثر گذار بر قیمت مسکن، رابطه قیمت مسکن با سایر متغیرها از جمله نرخ ارز می باشد. چرا که طی دو سال اخیر، شوک های ارزی بیشترین تاثیر را روی قیمت مسکن و خریدهای سرمایه ای و سفته بازی داشته است. بررسی روند طولانی مدت نیز گویای رابطه میان نرخ ارز و قیمت مسکن می باشد. بر این اساس و با آن نسبت و اتفاقاتی که طی دو سال اخیر رخ داده است، می توان نتیجه گرفت که سطح قیمت مسکن از آن چیزی که باید باشد، بالاتر است. 

قدیری تصریح کرد: از طرف دیگر واقعیت دیگری نیز در بازار مسکن وجود دارد که هم سو با نرخ ارز بوده و به عدم تقاضا و قدرت خرید مسکن در شهر تهران مرتبط می باشد. اگر عواملی همچون مسئله برجام و همچنین تنش های غیر اقتصادی که طی دو سال گذشته بیشترین اثر را روی بازار مسکن گذاشته اند، برطرف شوند، به طور قطع شاهد خارج شدن تقاضای غیرمصرفی از بازار مسکن خواهیم بود. اما حجم آن به میزانی  ناچیز خواهد بود که بر قیمت مسکن تاثیری نداشته باشد. این موضوع درحالی است که از سال 97 تا به امروز، بازار مصرف خریدار مصرفی چندانی نداشته است از این رو اگر عرضه کنندگان بخواهند واحدهای خود را به فروش برسانند می بایست به تحریک تقاضای مصرفی در بازار اقدام کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)