رابطه قیمت دلار با قیمت مسکن

رابطه قیمت دلار با قیمت مسکن

عبارتی با آغاز افزایش نرخ دلار سرمایه‌ها به سمت بازار سکه و دلار سوق پیدا می‌کند و پس از فروکش کردن التهابات این بازارها، شاهد ورود سرمایه به بازار مسکن هستیم. با این حساب می‌توان گفت یک رکود تورمی در بازار مسکن خواهیم داشت...

آهن پرایس: نوسانات شارپی نرخ دلار در دو هفته اخیر سایر بازارها را نیز دچار التهاب کرده و در مسیر افزایشی قرار داده است، در واقع می‌توان گفت هیچ بازاری از تبعات افزایش افسارگسیخته قیمت دلار در امان نیست، از همین رو می‌توان گفت بازار مسکن نیز از این امر مستثنا نخواهد بود.

اثر نوسانات بازار ارز در بازار مسکن غالبا در کوتاه مدت و بلندمدت خود را نمایان می‌کند؛ در کوتاه مدت به این صورت است که با افزایش قیمت دلار مردم سرمایه‌های خود را از بازار مسکن و بازارهای دیربازده خارج کرده و به بازارهای زودبازده مانند سکه، طلا و دلار می‌برند در نتیجه بازار مسکن از رونق می‌افتد؛ اما در بلندمدت با تأثیر افزایش نرخ دلار در هزینه‌های تولید، قیمت نهایی آپارتمان نیز بالا می‌رود و با قیمت بالایی به مشتری عرضه می‌شود.

با این اوصاف می‌توان گفت افزایش 6/8 درصدی نرخ مسکن در آبان ماه نشان از ورود سرمایه به این بازار است. از دیگر سو وجود تورم 44 درصدی در مصالح ساختمانی نیز نرخ نهایی مسکن را افزایش داد. در کنار این افزایش 35 درصدی نرخ سیمان در بورس کالا و افزایش قیمت یونولیت از 70 هزار تومان تا 500 هزار تومان نیز از دیگر مواردی است که انتظارات تورمی را در بخش مسکن رقم زد و در ماه آبان سالجاری به ورود بخشی از سرمایه‌ها به این بازار منجر شد.

طبق آمار در این ماه 8 هزار فقره قرارداد خرید و فروش ثبت شد که بیانگر افزایش 47/8 درصدی این آمار در مقایسه با مهرماه بود.

در همین زمینه وحید مازندرانی‌زاده مدیرعامل شرکت برناسازه آسیا با اشاره به اثر نوسانات جهشی نرخ دلار در بازار مسکن و ساخت‌وساز اظهار کرد: ساختمان شامل چند متشکل زمین، مصالح ساختمانی و دستمزد است. نرخ زمین به طور مستقیم از نرخ تورم اثر می‌پذیرد، درواقع ورود سرمایه در بخش ملک و زمین موجب ارزشمند شدن آن شده و به عبارتی بعنوان کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: مصالح ساختمانی و هزینه دستمزد نیز از نرخ دلار و اوضاع اقتصادی کشور اثر می‌پذیرد. با این حال اثر نوسانات صعودی بازار ارز و سکه پس از مدتی در بازار مسکن نیز اثرگذار می‌شود. به عبارتی با آغاز افزایش نرخ دلار سرمایه‌ها به سمت بازار سکه و دلار سوق پیدا می‌کند و پس از فروکش کردن التهابات این بازارها، شاهد ورود سرمایه به بازار مسکن هستیم. با این حساب می‌توان گفت یک رکود تورمی در بازار مسکن خواهیم داشت.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان قزوین، شرح داد: در چنین اوضاعی هنگامی که قراردادی با تأمین‌کنندگان مصالح ساختمانی در و پنجره بستیم پس از 30 روز با افزایش 20 درصدی قیمت‌ها مواجه شدیم و تأمین‌کنندگان نیز این موضوع را مطرح کردند که درصورت عدم پرداخت محصولات سفارشی تأمین نخواهد شد.

مازندرانی‌زاده افزود: افزایش قیمت دلار موجب بروز رکود تورمی در این بازار می‌شود، به این صورت که با کاهش توانایی خرید مسکن توسط مردم تقاضا ضعیف می‌شود و سازنده نیز برای تأمین هزینه‌ها و کسب درآمد نرخ مسکن خود را افزایش می‌دهد که این خود به رکود تورمی منجر خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: چندی پیش قراردادها با پیمانکاران جزء و نیروهای کار 6 ماهه و با مبلغی به‌عنوان دستمزد بود اما اکنون زمان قراردادها هفتگی شده است، چراکه با دیدن نوسانات بازار، دستمزد بیشتری مطالبه می‌کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازنگری در طرح نهضت ملی مسکن

این انبوه‌ساز اظهار داشت: براساس آنچه در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم نمی‌توان نرخ دقیق و ثابتی از میزان افزایش قیمت مصالح ساختمانی، زمین و نیروی کار ارائه داد.

وی با اشاره به هزینه ساخت مسکن در سال 1401 افزود: از آغاز سال تاکنون مصالح ساختمانی بین 30 الی 100 درصد و دستمزدها حدود 30 درصدافزایش یافته است و درصورت محاسبه هزینه ساخت با هزینه زمین، نرخ افزایش 25 الی 30 درصدی هزینه ساخت را پیش رو خواهیم داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)