حل معضلات مسکن ملی

حل معضلات مسکن ملی
حل معضلات مسکن ملی

آهن پرایس: بسیاری از کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که در سال های اخیر به دلیل مشکلات متعدد، بازار های داخلی کشور از جمله مسکن گرفتار هیجانات و نوسانات شدیدی شد که با اقدامات مناسب می توان قیمت مسکن را به سمت کاهش و به نفع مصرف کننده تعدیل کرد. از این رو بحث اقدام ...

آهن پرایس: بسیاری از کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که در سال های اخیر به دلیل مشکلات متعدد، بازار های داخلی کشور از جمله مسکن گرفتار هیجانات و نوسانات شدیدی شد که با اقدامات مناسب می توان قیمت مسکن را به سمت کاهش و به نفع مصرف کننده تعدیل کرد. از این رو بحث اقدام ملی مسکن بسیار داغ شده است و در خصوص این طرح نظر های گوناگونی وجود دارد. برخی از فعالان بازار املاک و مسکن می گویند اگر این طرح  در یک چارچوب قانونمند و موثر تعریف شود حتما در تعدیل قیمت خانه و آپارتمان در کشور موثر خواهد بود. منظوراز چارچوب قانونی اعطای زمین به انبوه سازان و مطالبه ساخت از آن ها، نظارت مداوم بر بازار مسکن و درآخر جلوگیری از فسادهای احتمالی از طریق مراجع عالی قضایی عنوان کرد.

حسن بختیاری عضو هیات مدیره شرکت تعاونی و انبوه سازی مسکن در این زمینه اظهار کرد: دولت باید حضور خود را در زمینه های کاری و عملیاتی کاهش و بیشترنظارت خود را در این بخش افزایش دهد و سازمان هایی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشورهم بر این موضوع  نظارت داشته باشند. اگر دولت برای سازندگان و شرکت های تعاونی زمین با نرخ دولتی تامین کنند گام مهمی در زمینه ایجاد تعادل و کاهش قیمت در بازار مسکن برداشته خواهد شد.

وی در ادامه افزود: دولت می تواند با اعطای زمین به انبوه سازان در افزایش تولید مسکن و کاهش چشمگیر قیمت مسکن مشارکت کند؛ چرا که افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر بیشتر به دلیل بالا رفتن هزینه های زمین، قیمت مصالح ساختمانی و هزینه خدمات مهندسی و ساختمانی است. کارشناسان معتقدند که راهکار مناسب برای حل معضل مسکن اعطای زمین به انبوه سازان، نظارت مستمر بر نحوه ساخت پیمانکاران و  تهیه مصالح با قیمت مناسب برای انبوه سازان است.البته این تنها راه مقابله با افزایش سرسام آور قیمت مسکن نیست و جمع آوری سرمایه های سرگردان نیز می تواند در این عرصه موثر باشد. 

قیمت تمام شده مسکن ملی دیگر موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد . در حالی که برخی گزارش ها از قیمت حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی مسکن ملی می گویند اما وزیر دولت دوازدهم آن را بسته به خوش حسابی مردم می داند. وزیر راه و شهرسازی از افتتاح و تحویل واحدهای مسکن ملی تا پایان دولت دوازدهم می گوید: این موضوع بستگی مستقیم به همکاری مردم دارد و هر چه مردم در پرداخت و واریز اقساط خوش‌حساب‌تر باشند پروژه زودتر تحویل می‌شود اما پیش بینی ما این بوده که تا پایان دولت ۸۰ هزار واحد مسکن ملی افتتاح شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر نهاده ها بر قیمت مسکن

با این حال ابهاماتی در خصوص قیمت مسکن ملی ادامه دارد. در حالی که در آذرماه هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ملی ۳/۳ میلیون تومان برآورد شد اخیرا محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده است که قیمت ساخت مسکن ملی ازمرز ۴ میلیون در برخی استان ها عبور کرده است .

اگر دولت اقدامات جدی در این زمینه انجام ندهد ممکن است واسطه گران و سوداگران وارد بازار ملی مسکن شوند، املاکی که مخصوص اقشار کم درآمد جامعه است و این یعنی دو برابر شدن مشکلات انبوه سازی. بسیار از سودجویان و دلالان در بازار پرسود مسکن دست دارند که مالیات برعایدی مسکن می‌تواند از سرمایه‌ای شدن آن جلوگیری کند. اگر دولت بر کنترل بازار مسکن راسخ باشد می‌تواند با در پیش گرفتن ساز و کار‌هایی قیمت‌ها را کنترل کند اما طی سه سال گذشته نتوانسته این موضوع را محقق کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 1 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)