خرید میلگرد ذوبی

خرید میلگرد ذوبی
خرید میلگرد ذوبی

در کشور ما کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید آهن و فولاد در حال فعالیت هستند که کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از پیشگامان عرصه تولید آهن آلات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و ... به شمار می‌رود که سالیانه به طور میانگین...

در کشور ما کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید آهن و فولاد در حال فعالیت هستند که کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از پیشگامان عرصه تولید آهن آلات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و ... به شمار می‌رود که سالیانه به طور میانگین حدود 3 میلیون و 600 هزار تن فولاد تولید می‌کند.

هر کارخانه‌ای با استانداردهای مخصوصی به تولید مقاطع فولادی اقدام می‌کند که ذوب آهن اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست. بر مبنای بررسی‌ها این کارخانه در تولید کلیه محصولات فولادی از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کند که اکثر مصرف‌کنندگان را به خرید از این کارخانه ترغیب می‌کند. 

از میان همه محصولاتی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود در مقاله حاضر به تفصیل به میلگرد تولیدی این کارخانه پرداخته خواهد شد که در بازار و در میان فعالان این حوزه به میلگرد ذوبی شناخته می‌شود.

به صورت کلی میلگرد یکی از کاربردی‌ترین مقاطع در صنعت و به ویژه در ساخت‌وساز است که کیفیت و ویژگی‌های آن برای فعالان این حوزه حائز اهمیت است، به همین جهت از میان کارخانه‌ها و برندهای متفاوتی که تولیدکننده میلگرد هستند، میلگرد ذوبی از کیفیت مطلوبی برخوردار است و بین متقاضیان مصرف خرید میلگرد ذوبی بیشتر مشاهده می‌شود.

نحوه خرید میلگرد ذوبی

عموما کارخانه ذوب آهن اصفهان محصولات فولادی خود از جمله میلگرد را از طریق عرضه در بورس کالا به فروش می‌رساند و متقاضیان مصرف نیز میلگرد مورد نیاز خود را با داشتن کد بورسی از طریق بورس کالا تهیه می‌کنند. اگرچه خرید مستقیم از کارخانه به واسطه مدیریت فروش شرکت ذوب اهن اصفهان نیز میسر است. قیمت این محصول هم در بورس کالا اصولا به واسطه میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.میلگرد ذوبی در اشکال مختلفی تولید می‌شود که دارای ویژگی‌ها و شاخصه‌های متعددی است. 

یکی از شاخصه‌های بارز این میلگرد که آن را از سایر میلگردها متمایز می‌کند انطباق کیفیت این محصول با استاندارد Gost روسیه، DIN آلمان و استاندارد ملی ایران است که در نهایت با بررسی آن در بخش کنترل کیفیت، از استاندارد تعیین شده اطمینان حاصل می‌شود.

میلگردهای ذوب اهن اصفهان براساس استانداردهای موجود در اشکال متفاوتی تولید می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

1-    آج 400 دوکی شکل
2-    آج 340 دوکی شکل
3-    آج یکنواخت 340
4-    آج یکنواخت یا آج 400
5-    آج مرکب یا میلگرد 500

کارخانه ذوب اهن اصفهان انواع میلگرد کلافی و مفتول را در سایزهای 5/5 الی 14 میلیمتر، میلگرد ساده و میلگرد آجدار را در سایزهای 8 الی 36 میلیمتر تولید می‌کند. به عبارتی تولید میلگرد ذوبی در 4 گروه A1 الی A4 که هر کدام ظاهر منحصر به خود را دارد در بازار موجود است.

بندیل میلگرد ذوبی

معمولا کارخانه‌ها اوزان مشخصی برای بسته‌بندی محصولاتشان تعیین می‌کنند که به نوعی شناسنامه آن کارخانه به شمار می‌رود، هر بندیل میلگرد ذوبی نیز اینگونه است که تعدادی میلگرد در سایز و طول و ابعاد مشخصی با نوار فلزی باریکی بسته‌بندی می‌شوند. وزن تقریبی هر بندیل ذوبی حدود 5 الی 5/5 تن است که شامل سه حلقه خاموت و 5 تسمه است که مشخصه‌های آن با دو عدد پلاک بر روی هر بندیل نصب می‌شود. به این صورت که یک پلاک دو رو سفید و یک پلاک با دو رنگ سفید و زرد که شامل اطلاعات محصول از جمله طول و وزن بسته، تاریخ تولید، علامت ESCO، سایز، مارک، کارگاه نورد، نوع محصول، شماره بسته، شماره ذوب، علامت استاندارد ایران و کارخانه است و در طرف دیگر پلاک اطلاعاتی از قبیل علامت استاندارد ایران و آرم کارخانه و همچنین آدرس سایت و عبارت «ساخت ایران» درج می‌شود. می‌توان گفت این پلاک‌ها به نوعی شناسنامه محصول و کارخانه است که خریدار را از خرید باکیفیت و صحیح محصول مطمئن می‌کند.


علائم اختصاری حک شده بر میلگرد ذوبی

همچنین هر کارخانه‌ای دارای یکسری علائم اختصاری منحصر به خود است که بر روی محصولات تولیدی خود حک می‌کند که این ویژگی یکی از وجوه تمایز مقاطع فولادی از یکدیگر است، میلگردهای ذوبی نیز دارای یکسری علائم حک شده بر روی محصول هستند که شامل علائم اختصاری زیر است: 

-JU: A2 یا آج 340
-SA: A4 یا آج 500
-CU: A3 یا آج 400
میلگرد ترمکس که از مقاومت بالایی برخوردار است نیز در این کارخانه تولید می‌شود، این محصول دارای علائم اختصاری مشخصی است که بر روی محصول حک می‌شود، 

برخی از این علائم شامل:
JT: میلگرد A2
CT: میلگرد A3
شماره ذوب، طول اسمی شاخه‌ها، تعداد بسته‌ها قطر اسمی، ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی، نوع علامت حک شده بر پلاک‌ها و ... می‌شود.ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد از علائم انحصاری میلگرد ذوبی است که این مشخصه‌ها میلگردهای ذوب اهن اصفهان را از سایر میلگردها متمایز کرده و هنگام خرید تشخیص این محصول از سایر میلگردها را برای متقاضیان تسهیل می‌کند.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی میلگرد ذوبی

یکی دیگر از فاکتورهایی است که در حین خرید باید به آن توجه کرد، ظاهر محصول است، به گونه‌ای که ظاهر میلگرد نباید ترک و تاخوردگی، برجستگی و فرورفتگی داشته باشد.ویژگی‌هایی که یک میلگرد دارد نوع کاربری آن را مشخص می‌کند، اینکه در کجا از آن استفاده شود منوط به خواص فیزیکی و شیمیایی آن است.

به این صورت که میلگردهای ذوبی اجدار نسبت به میلگردهای ساده استحکام بیشتری دارند و سخت و انعطاف ناپذیرتر هستند از همین رو مقاومت و استحکام بالایی نیز دارند از همین رو استفاده از این محصول در ساختمان‌سازی و برخی صنایع مناسب‌تر است.

وزن و سایز میلگرد ذوبی

یکی از مسائل دیگری که لازم است هنگام خرید میلگرد ذوبی یا سایر میلگردها به آن توجه کرد دو فاکتور مهم وزن و سایز است که بسیار در قیمت محصول اثرگذار است، بنابراین توجه به این امر در حین خرید حائز اهمیت است. 

گفتنی است میلگرد ذوبی تنوع بالایی در سایزهای تولیدی دارد که همین امر یکی از دلایل استقبال بالا برای خرید این محصول به شمار می‌رود.عموما وزن هر محصولی بر اساس استاندارد جدول اشتال تعیین می‌شود اما ممکن است هر کارخانه‌ای جدول وزنی مختص به خود را داشته باشد که ذوب اهن اصفهان نیز از این امر مستثنا نیست.

شایان ذکر است که گاهی برای بررسی کیفیت یک محصول نمی‌توان تنها به ظاهر آن یا خواصی که کارخانه ارائه می‌دهد، اکتفا کرد زیرا ممکن است به عنوان مثال برخی محصول بی‌کیفیت را در قالب و ظاهر محصول باکیفیتی ارائه دهد که لازمه تشخیص آن آزمایش کیفیت و خواص شیمیایی محصول است.

تعیین میزان کربن موجود در عنصر میلگرد نشان می‌دهد که این محصول چقدر انعطاف و استحکام دارد که این میزان میلگرد ساده را از میلگرد آجدار متمایز می‌کند و در نتیجه مصرف‌کننده را در تعیین جایگاه استفاده از محصول یاری می‌کند.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید:فروش میلگرد زیر قیمت بازار

نتیجه‌گیری 

در مطلب بالا شاخصه‌ها و ویژگی‌های مختص میلگرد کارخانه ذوب اهن اصفهان ذکر شد که متقاضیان را در امر خرید آگاه‌تر کرده و کمک می‌کند. نحوه خرید این محصول همانطور که در بالا ذکر شد به این صورت است که مصرف‌کننده علاوه‌بر خرید از بورس کالا، می‌تواند به واسطه شرکت‌های تأمین آهن آلات و به صورت آنلاین اقدام به خرید کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)