دست های پشت پرده بازار فولاد

دست های پشت پرده بازار فولاد
دست های پشت پرده بازار فولاد

آهن پرایس: درهفدهمین نمایشگاه بین المللی متافو، احمد رضوی نیک در نشست خبری خود در غرفه انجمن نوردکاران به وجود مافیای فولاد اشاره کرد و صراحتا اعلام کرد که قیمت های مواد اولیه در بورس کالا، 10 درصد گران تر از قیمت ها در...

آهن پرایس: درهفدهمین نمایشگاه بین المللی متافو، احمد رضوی نیک در نشست خبری خود در غرفه انجمن نوردکاران به وجود مافیای فولاد اشاره کرد و صراحتا اعلام کرد که قیمت های مواد اولیه در بورس کالا، 10 درصد گران تر از قیمت ها در کف بازار آزاد می باشد. احمد رضوی نیک در رابطه با این موضوع که نوردکاران شمش فولادی را تحویل گرفته اما محصول را در بورس کالا عرضه نکرده اند، بیان کرد: بیشرین دلیل بحث های اخیر پیش آمده، سود حاصل و رانت موجود در زنجیره فولاد می باشد که از دست عده ای از مافیای این زنجیره خارج شده است.

وی همچنین بر این باور است که از آغاز تاسیس انجمن نوردکاران فولادی، آمار و اطلاعات اشتباه از نوردکارانی که به تعهدات عرضه خود حتی بالاتر از آنچه که موظف بوده، عمل کرده اند و همواره انگشت اتهام را به سوی نوردکاران گرفته اند که وظایف خود را جهت حفظ اشتغال در بخش پایین دستی زنجیره فولاد و تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها را به درستی انجام داده است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: انجمن نوردکاران درواقع با هدف تامین مواد اولیه برای فعالان این حوزه تاسیس شد و ارزش افزوده ای که از محل خام فروشی به وسیله عده ای از مافیا در کشور که چیزی حدود 180 هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می شود را به انتهای زنجیره هدایت کند و اشتغال زایی و صادرات را در انتهای زنجیره داشته باشد. بر همین اساس اقدامات زیادی صورت گرفت که می توان تاسیس انجمن نوردکاران و شرکت در تمامی جلسات وزارتخانه، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری، مجلس و سایر نهادهای نظارتی را از جمله این اقدامات در نظر گرفت. اقدامات صورت گرفته موجب شد تا بسیاری از معادن و نهادهای نظارتی از اصل ماجرا مطلع شوند.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه نمایید: مشکلات تامین مواد اولیه فولادی

وی افزود: یکی از سرپرست های پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، متاسفانه صراحتا اعلام می کرد که مواد خام باید صادر و ارزآوری شود؛ در این زمینه، در همان زمان انجمن هم به صورت کتبی و هم شفاهی اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتری را صادر کند و 100 درصد ارز حاصل را به بانک مرکزی بازگرداند؛ اما این موضوع پذیرفته نشد.

رضوی نیک هچنین اشاره کرد که مواد اولیه در زنجیره فولاد با قیمتی بسیار ارزان تر و با 45 درصد قیمت جهانی با رانت فولادی ها بر اساس مصوبات قبلی به بنده و همچنین میانه زنجیره وارد شده و در واقع صادرات را ممنوع کرده است که این موضوع نشان دهنده انحصار گرایی می باشد. این درحالی است که مواد اولیه توسط فولادسازان با قیمت ارزان تهیه شده ولی به جای این که محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب در اختیار پایین دستی ها قرار دهند تا به واسطه آن محصول نهایی نیز در انتها با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده نهایی برسد، قیمت محصولات تولیدی خود مواد اولیه و پایه نوردکاران می باشد را متناسب با نرخ دلار قیمت گذاری می کند؛ لازم به ذکر است که همین عرضه با نرخ دلار به صورت قطره چکانی صورت می پذیرد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی خاطر نشان کرد: بر اساس صورت های مالی قیمت تمام شده شمش فولادی در کشور برای شرکت های متفاوت از 3818 تومان برای فولاد خوزستان شروع شد و با 4750 تومان برای ذوب آهن طی مدت زمان 9 ماه سال جاری ثبت شده است؛ این در حالی است که همین شمش با حدود 300 درصد افزایش قیمت در بورس کالا، با مهندسی عرضه و به صورت قطره چکانی در اختیار نوردسازان قرار گرفت. از خرداد ماه امسال به یکباره قیمت شمش چیزی حدود 250 تا 300 درصد افزایش یافت و همین مسئله منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی شد.

وی یاد آور شد: شرکت هایی که در بورس کالا عضو هستند، به طور ناخواسته و غیرمستقیم، موجب ایجاد رانت در بورس کالا می شوند. مثلث مافیایی تشکیل شده از انجمن فولاد، بورس کالا و عده ای از فولاد سازان می باشد که می توان گفت در این زنجیره، بخش خصوصی در کنار نوردکاران بوده است. بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان رانت در قیمت مواد اولیه موجود است؛ در واقع ابتدا و انتهای زنجیره کوچک می باشد اما میانه زنجیره از منافع بسیاری برخوردار است که نتایج این منافع چیزی جز ایجاد رانت نبوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)