فرایند تولید ورق گالوانیزه 

گالوانیزاسیون چیست؟
فرایند تولید ورق گالوانیزه 

یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی، ورق گالوانیزه است. این ورق در سطح جهانی کاربردهای زیادی دارد، دراین ورق سطح آن طی فرآیند گالوانیزاسیون با فلزی روی پوشانده شده است که در ادامه فرایند تولید و فرایند گالوانیزاسیون را به طور کامل شرح خواهیم داد.

آهن پرایس: ورق گالوانیزه ینوعی ورق سرد است که با گالوانیزه کردن ورق آهن به دست می‌آید. گالوانیزه کردن ورق فولادی با هدف افزایش مقاومت و استحکام، جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی طی مراحل متعددی انجام می‌شود؛ گالوانیزه کردن ورق حدود 15 تا 30 سال عمر ورق را افزایش می‌شود.

پیش از شروع گالوانیزه‌سازی ورق آهنی، این محصول با طی کردن پروسه‌ای چند مرحله‌ای آماده گالوانیزه‌سازی می‌شود که شامل چربی زادیی و شست‌وشو است. پیش از تشریح روش‌های گالوانیزه کردن به آماده‌سازی ورق فولای برای گالوانیزاسیون اشاره می‌شود.

در ادامه به معرفی انواع روش‌های گالوانیزه کردن ورق فولادی و مراحل گالوانیزاسیون پرداخته می‌شود.

فرایند تمیزکاری ورق آهن

پیش از اقدام به گالوانیزه‌سازی ورق آهن به روش‌های مختلف، ضروری است در ابتدا سطح ورق به خوبی شست‌وشو و تمیز شود؛ به عبارتی برای انجام گالوانیزاسیون  چربی‌ها و رسوبات سطح ورق طی پروسه‌ای پاکسازی می‌شود که در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌شود:

  • فرایند چربی زدایی(Degreasing): برای زدودن چربی و روغن از سطح ورق، می‌توان با سندبلاست یا ساییدن به تمیزکاری اقدام کرد.
  • مرحله اسیدشویی: با غوطه‌ور کردن ورق در حمام اسیدکلریک آلودگی‌های باقی مانده به‌خوبی زدوده شده و سپس با آب شسته می‌شود.
  • مرحله فلاکسین(Fluxing): در مرحله روانسازی یا فلاکسین ورق‌های فولادی در حوضچه‌های گرم کلرید آمونیاک روی غوطه‌ور می‌شود تا سطح ورق برای انجام واکنش با حمام روی آماده شود.
  • مرحله آنیل: در این مرحله از تمیزکاری ورق فولادی در کوره‌های آنیل قرار می‌گیرد و با طی کردن سه مرحله دیگر ورق به طور کامل شست‌وشو و تمیز می‌شود؛ به این صورت که ورق‌ها طی سه مرحله پیش گرم، گرم شدن و هم دمایی بازپخت می‌شوند. در این مرحله تقریبا هر نوع آلودگی باقیمانده بر سطح ورق، به خوبی پاکسازی شده و آماده گالوانیزاسیون می‌شود.

پس از شست‌وشو و تمیزکاری نوبت به مرحله گالوانیزه سازی ورق فولادی می‌رسد که در ادامه به انواع روش‌های گالوانیزه کردن اشاره می‌شود.

گالوانیزاسیون چیست؟

گالوانیزه‌سازی (Galvanisation) یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای افزایش مقاومت فلز در برابر پوسیدگی، زنگ‌زدگی و خوردگی است؛ در این فرایند لایه بیرونی ورق آهن به روی(zn) آغشته می‌شود که این عامل سبب حفظ ورق در برابر رطوبت، آلودگی شیمیایی، زنگ‌زدگی و خوردگی است؛ در واقع گالوانیزه‌سازی ورق فولادی روشی مقرون به صرفه به جای استفاده از فولاد ضدزنگ آستنیتی یا آلومینیوم است.

انواع روش گالوانیزه سازی 

گالوانیزه کردن ورق فولادی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر یک از این شیوه‌ها دارای پروسه منحصر به فردی است و ورق فلزی گالوانیزه شده با هر یک از این شیوه‌ها ویژگی خاصی دارند. گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد و الکتروگالوانیزاسیون از متداول‌ترین روش‌های گالوانیزه سازی محصولات فولادی است که در ادامه به تشریح هر یک پرداخته می‌شود.

گالوانیزه سازی گرم (Hot-dip Galvanizing)

در گالوانیزاسیون ورق فولادی به روش گرم، ورق آهن را  به روش شیمیایی یا مکانیکی و یا هر دو روش تمیز می‌کنند سپس ورق گرم در حوضچه روی که دمای 460 درجه سانتی‌گراد دارد، غوطه‌ور می‌شود؛ پس از خروج فلز از حمام روی در تماس با اکسیژن واکنش نشان داده و اکسید روی تشکیل می‌شود؛ اکسید روی هم در تماس با دی اکسید کربن به ایجاد کربنات روی محصول منجر می‌شود.

حاصل چنین واکنش‌هایی ایجاد الگویی کریستالی یا اسفنجی روی ورق است. این پوشش ضخیم که در نتیجه گالوانیزه گرم ایجاد می‌شود مقاومت و دوام ورق آهن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی افزایش می‌دهد. گفتنی است گالوانیزاسیون به روش گرم یکی از اقتصادی‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های گالوانیزاسیون است.

گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزاسیون (Electrogalvanizing)

در این روش برای گالوانیزه‌سازی ورق فولادی از جریان الکتریکی موجود در یک محلول الکترولیتی برای انتقال یون‌های روی(Zinc) به سطح ورق استفاده می‌شود که فرایند آن به شرح زیر است.

  1.  ورق فلزی در محلول الکترولیتی که دارای یون‌های فلز روی است، غوطه‌ور می‌شود.
  2.   پالاینده‌های دانه‌ای به محلول الکترولیتی افزوده شده و پوششی یکدست بر سطح ورق ایجاد می‌گردد.
  3. در این مرحله با عبور جریان الکترولیتی از محلول، یون‌ روی به سطح ورق می‌چسبد.
  4.  روش الکتروگالوانیزاسیون مداوم و پی‌درپی بر روی ورق فولادی اعمال می‌شود.

 در روش گالوانیزه سرد، ورق گالوانیزه شده دارای پوششی یکنواخت و ضخامت دقیق است اما لایه محافظتی سطح آن نسبت به سایر روش‌های نازک‌تر است و ممکن است سریع خراشیده شود.

گالوانیزه سازی فابریک یا پیش گالوانیزه سازی

همانطور که از نام آن پیداست فرایند گالوانیزه سازی فابریک در کارخانه ورق انجام می‌شود و تقریبا فرایندی مشابه گالوانیزاسیون گرم دارد اما تفاوت آن با گالوانیزه سازی گرم در این است که محصولات پس از شکل‌دهی و قالب‌گیری نهایی در حمام روی غوطه‌ور می‌شوند سپس در دمای محیط خنک می‌شود.
در این روش سطح محصولات به صورت یکنواخت گالوانیزاسیون می‌شود اما هنگام برشکاری لبه‌های برش خورده پوشش روی ندارد. مزیت روش فابریک این است که کلاف‌های بزرگ ورق فولادی را می‌توان به صورت یکنواخت‌تری گالوانیزه کرد.

مراحل تولید ورق گالوانیزه

  1. مرحله جوشکاری: در این مرحله اگر ورق به صورت رول نباشد ابتدا به صورت رول به یکدیگر جوش خورده و در نهایتا کلاف وارد خطوط نورد میشود.
  2. مرحله شستشو: در این مرحله ورق توسط برس و آب گرم یا توسط مواد شیمیایی شسته شده و کلیه آلودگی ها و چربی های موجود در سطح ورق پاک میشوند و سطح ورق عاری از آلودگی میشود. 
  3. مرحله خشک کاری: در این مرحله سطح ورق شسته شده توسط هوای داغ خشک شده و وارد مرحله بعدی میشود. 
  4.  مرحله حرارت دهی: پس از مرحله خشک کاری ورق ها وارد کوره آنیل یا اتمسفر محافظ میشوند و در مراحل مختلف پیش گرم، هم دمایی و خنک کنندگی قرار میگیرند. 
  5.  مرحله غوطه وری: این مرحله مهمترین مرحله در گالوانیزاسیون است. ورق فولادی در حمامی از روی غوطه ور شده و دو طرف ورق با روی پوشانده میشود و لایه نازکی از روی سطح آن را کاور میکند. 
  6.  مرحله خنک کاری: با استفاده از جت هوا ورق خنک شده و در این مرحله با استفاده از دستگاه خاصی ضخامت ورق قابل تنظیم است. ورق های آغشته به روی در آب سرد فرو رفته و در نهایت سطح ورق تثبیت میشود. 

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: انواع ورق گالوانیزه

7- مرحله خشک کاری: در این مرحله ضخامت ورق توسط دستگاه های ضخامت سنج اندازه گیری شده و میزان صافی و زبری ورق سنجیده میشود و توسط نورد پوسته‌ای اصلاح میشود. 

8- مرحله کروماته کردن: برای جلوگیری از شوره زدن ورق این مرحله انجام میشود این مرحله سبب میشود تا فلز روی بر سطح ورق فیکس شود و ظاهر ورق تغییر نکند. 

9- مرحله روغن کاری: در این مرحله با استفاده از دستگاه الکترواستاتیک سطح ورق با روغن پوشانده میشود. این روغن به عنوان یک لایه محافظ عمل میکند و سبب محافظت ورق در برابر رطوبت میشود. در آخرین مرحله ورق‌ها بسته بندی شده و آماده ارسال میشوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (10)

  • روحانی
    روحانی 1401/04/01 - 09:50 پاسخ

    ورق گالوانیزه به صورت رول هم فروش دارید ؟

  • خمسه ای
    خمسه ای 1401/03/11 - 16:23 پاسخ

    ورق گالوانیزه فولاد مبارکه قیمتش کاهشیه یا افزایش ؟

  • وثاقی
    وثاقی1401/03/11 - 16:22 پاسخ

    قیمت ورق گالوانیزه تاراز روی تناژ چند

  • پژمانیان
    پژمانیان1401/03/11 - 16:04 پاسخ

    قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس و قیمت ورق گالوانیزه کاشان واسه چی اختلاف دارند؟

    • فاضلیان
      فاضلیان1401/04/01 - 09:44

      فکر کنم به خاطر نوع فرآیند تولید و نوع متریال مورد استفاده شونه

  • کامرانی
    کامرانی 1401/03/11 - 14:47 پاسخ

    قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد رو دارین؟

  • عباس نژاد
    عباس نژاد1401/03/11 - 14:32 پاسخ

    عرضه ورق گالوانیزه در بورس کالا در سال 1401 انجام نشده؟!

  • خلیل سمیعی
    خلیل سمیعی1401/03/11 - 14:20 پاسخ

    اگر بخوایم به اندازه یک ظرفیت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه سفارش بدیم چند روز زمان میبره که به دستمون برسه؟رول ورق گالوانیزه چه مقداره؟

    • مهدوی
      مهدوی1401/04/02 - 08:39

      سفارش من دوروز طول کشید به دستم رسید 7 تا 9 تن هر رول گالوانیزست

    • بصیری
      بصیری1401/04/02 - 09:45

      وزنشون بین 7الی 9تنه