فولاد ایران در یک هفته گذشته

آخرین نتایج مذاکرات وین 
فولاد ایران در یک هفته گذشته

آهن پرایس: رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین اظهار داشت: ایران با پیشنهادات سازنده ای برای مذاکره نیامده همچنین از مصالحه های قبای نیز صرف نظر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز بیان داشت: مذاکرات وین پیشرفت نخواهد داشت چرا که هیات مذاکره کننده ایرانی پیشنهاداتی ارائه می دهد...

آهن پرایس: رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین اظهار داشت: ایران با پیشنهادات سازنده ای برای مذاکره نیامده همچنین از مصالحه های قبای نیز صرف نظر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز بیان داشت: مذاکرات وین پیشرفت نخواهد داشت چرا که هیات مذاکره کننده ایرانی پیشنهاداتی ارائه می دهد که دستیابی به توافق سازگاری ندارد ما نگران غنی سازی های اورانیوم در ایران هستیم.

یکی اعضای تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت: ما هیچگونه تجدید نظری در موضع خود نداشته ایم و پیش نویس های ما همچنان پابرجاست و مذاکره کنندگان ایرانی در طول مذاکرات در مورد متن آماده و بر اساس همین دیدگاه ها پیش خواهند رفت.  با این اوصاف گویا بازار فولاد و مسکن سازان و خودروسازان بهتر است چندان چشم انتظار مذاکرات وین نمانند و راه خود را پیشگیرند تا بیش از این از چرخه اقتصادی جا نمانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولادسازان درگیر بحران انرژی

عرضه محصولات فولادی در بورس

به گزارش آهن پرایس، عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد در صحن علنی مجلس در دولت پیشین تصویب شد و جهت بررسی جزییات و پیگیری به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده است اما پس از اینکه دولت سیزدهم آغاز به کار کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا اقدام به اظهار نظر و بررسی این طرح کرد و در طی هفته جاری درباره این طرح با قطعیت اظهار نظر خواهد شد.

به طور تقریبی میزان تولیدات فولاد کشور 30 میلیون تن در سال است که در بازار داخلی ایران فقط 15 میلیون تن آن مصرف می شود با بررسی بازار بورس در دولت پیشین مشاهده شد که فقط 20 درصد از محصولات فولادی در بورس عرضه می شده و اثر مستقیم عدم عرضه مابقی محصولات به صورت افزایش قیمت ها در بازار مشاهده گردید.
همین افزایش قیمت و نابسامانی و بازار نامتوازن فولاد، کمیسیون صنایع و معادن را بر آن داشت تا با دقت و همت بیشتری طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد را مجددا تدوین کنند و بر اساس آن همه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهند شد.

عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: سالانه میزان هشت میلیون تن تولید ورق در داخل کشور صورت می گیرد در حالیکه میزان مصرف در کشور ما بالغ بر 10 میلیون تن می باشد. حال آنکه قیمت ورق داخلی ارزانتر از ورق خارجی است در جهت سهولت در بازار ورق و همچنین حذف سهمیه بندی، روش عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا مطرح شد.

در پی اجرای عرضه تلفیقی ورق فولادی در هفته گذشته یکی از شرکت های فولادی 300 هزار تن عرضه داشت و همین اقدام اثر بخش منجر به کاهش قیمت ورق فولادی از 21 هزار تومان به 19 هزار تومان شد و در نتیجه سهمیه بندی نیز از بین رفت و به همین موازات می تواند اثرات مثبت دیگری داشته باشد و به طور مثال دو قیمتی شدن، کمبود، فساد و رانت از بین خواهند رفت. 
به طور کلی در کشور ظرفیت تولید دو میلیون تن ورق وجود دارد و برخی کارخانه هایی که تجهیزاتشان فرسوده شده و یا نیازمند بازسازی مجدد کارخانه هستند می توانند با حمایت شرکت های فولادی دیگر به چرخه تولید بازگردند.

تغییرات نرخ شمش صادراتی ایران 

در هفته گذشته قیمت شمش صادراتی ایران تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گرفت و در نتیجه کاهش قیمت داشت از جمله این عوامل می توانیم به کاهش قیمت های جهانی شمش و محصولات فولادی بلند و تقاضای ضعیف تاجرانی که از گذشته محصولات ایرانی را برای فروش مجدد در بازار خودشان خرید می کرده اند، اشاره داشت. به گزارش آهن پرایس، یکی از منابع تجاری خارجی معتقد است: تاجران همچنان محموله های پیشین خود را دارند و نمی توانند برای خرید محموله جدید اقدام نمایند.

نرخ شمش فولاد صادراتی ایران در روز چهارشنبه 8 دسامبر، 560 دلار به ازای هر تن فوب اعلام شد که در مقایسه با هفته پیشین خود که 565 دلار بوده است کاهش 5 دلاری را داشته است.

مصرف انرژی صنایع فولادی

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت:  اهتمام وزارت صمت این چنین است که هیچ یک از صنایع فولادی با کمبود گاز در زمستان مواجه نشوند از همین رو برنامه جدیدی برای مصرف انرژی به وزارت نیرو پیشنهاد شده است.

در واقع پیشنهاد دفترصنایع معدنی وزارت صمت به این صورت بود که انرژی مصرفی خانگی به مدت روزانه 2 ساعت در روز قطع شود اما تاکید وزارتخانه بیشتر بر این است که مصرف های خانگی نباید قطع گردد. 

فی الواقع صنایع فولادی در جنوب کشور مشکل سوخت و انرژی آنچنانیی ندارندو مشکل اصلی در شمال کشور است و چنانچه برنامه بهتری ارائه نگردد منجر به تعطیلی صنایع زیادی در شما کشور خواهد شد. 

مشکل قطعی گاز صنایع می بایست به صورت جمعی و با دلسوزی بررسی شود این مسئله حتی باعث کاهش تولید آهن اسفنجی، شمش و اسلب می شود و این کاهش تولید بلاشک بر صنایع پایین دستی از جمله خودرو سازی و مقاطع طویل نیز با کمبود مواجه خواهند شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)