ممنوعیت خام فروشی سنگ آهن

ممنوعیت خام فروشی سنگ آهن
ممنوعیت خام فروشی سنگ آهن

آهن پرایس: بر اساس گفته های یکی از فعالان بازار سنگ آهن، در این حوزه با کاهش 34 درصدی از میزان سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن ایران مواجه هستیم که می تواند این موضوع بحران جدی را در بخش معادن سنگ آهن ایران ایجاد کند. از سوی دیگر ورود مجلس شورای اسلامی در رابطه با ...

آهن پرایس: بر اساس گفته های یکی از فعالان بازار سنگ آهن، در این حوزه با کاهش 34 درصدی از میزان سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن ایران مواجه هستیم که می تواند این موضوع بحران جدی را در بخش معادن سنگ آهن ایران ایجاد کند.

از سوی دیگر ورود مجلس شورای اسلامی در رابطه با قیمت گذاری سنگ آهن و فولاد به مشکلات این حوزه دامن زده است . حال آن که موضوع مهم تری که در این میان مطرح می شود آن است که کاهش صادرات مواد خام به چه اندازه بر تولیدات صنعتی کشور تاثیر گذار بوده و صاحبان معادنی چون سنگ آهن را با چه مشکلاتی رو به رو کرده است. دیگر مسئله مهم این است که دلیل تامین نشدن منابع مالی معادن سنگ‌ آهن در روند صنعتی و تولیدی کشور چیست.

در رابطه با همین مسائل با قدیر قیافه، نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و فعال حوزه معدن گفت و گویی صورت گرفته که به آن میپردازیم. وی با بیان این که طی سال‌های اخیر قانون رفع موانع تولید در احکام برنامه توسعه کشور تصویب شده که صادرات هر نوع محصول به ‌دلیل کنترل و تنظیم بازار ممنوع است. همچنین در سال گذشته محدودیت‌هایی در زمینه صادرات محصولات معدنی سنگ ‌آهن مطرح شد که جایگاه قانونی نداشت.

همچنین وی ادامه داد در رابطه با مفهوم خام‌ فروشی و جلوگیری از آن به سبب محدودیت های صادراتی اعلام شده، سنگ آهن خام به کلوخه سنگ آهن گفته می شود وقتی کلوخه ها استخراج می شوند و با پالایش به سنگ آهن تبدیل می شوند که دیگر خام نبوده و از آن به عنوان مواد اولیه نیز می توان استفاده کرد. پس عبارت خام‌ فروشی در این بحث مفهومی ندارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بازار آهن طعمه بی نظمی

در رابطه با کاهش صادرات سنگ آهن و تاثیر آن بر تولیدات صنعتی کشور نیز ذکر کرد که اکثر کارشناسان نه فقط در حوزه معدنی بلکه در تمامی بخش ها اعتقاد دارند که بیشترین سهم ارزش افزوده باید در داخل کشور بماند و اگر قدرت جذب سنگ ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه در کشور وجود دارد، باید صنایع کشور از آن بهره‌ برداری کنند تا ارزش افزوده مناسبی ایجاد شود.

در پایان نیز در رابطه با راهکار حل مشکلات معادن سنگ آهن، افزود: برخی مسئولان با بحث معادن و مواد‌ معدنی از جمله سنگ‌آهن به گونه ‌ای برخورد می ‌کنند. فعالیت معدنی و بخش معادن نیاز به نگاه کارشناسی و ریزبینانه‌ ای دارد. در عین حال همچنین غیرت عمومی نباید از سوی مسئولان دولتی هدف گرفته شود و با جملاتی مانند مردم نیاز به میلگرد و تیر‌آهن دارند، جامعه را تحریک نکنند چراکه مردم این روزها چه در مقام تولید‌کننده و صاحب صنعت و چه در جایگاه‌های دیگر اجتماعی نیاز به ثبات اقتصادی برای ادامه فعالیت و زندگی دارند. 

تمام ارزان ‌فروشی‌هایی که در بخش فروش سنگ‌ آهن به صنایع رخ می‌دهد، وارد جیب مصرف ‌کننده نشده بلکه در دست واسطه‌ گران و افرادی با رانت‌های طلایی قرار می‌گیرد. این افراد قصد دارند تا رفتاری مانند ارز با این محصولات داشته و با انبار کردن محصولات فولادی در حال حفظ و افزایش سرمایه در دست خود هستند. به‌عنوان مثال سنگ‌آهن در تولید میلگرد و تیرآهن نیز علاوه‌‌ بر فولاد استفاده می‌شود و این ارزش‌های افزوده در تولیداتی همچون ساختمان‌ سازی استفاده می‌شوند و با پایین بودن نرخ سنگ‌آهن خریداری شده از سوی صنایع، تولید این محصولات با هزینه کمتری همراه بوده و انتظار می‌رود تا نرخ ملک نیز کاهش پیدا کند اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم. 

همچنین برای رفع مشکلات معادن به‌ ویژه معادن سنگ‌ آهن نیاز به تغییر شیوه رویکرد مسئولان و مقامات دارد تا با اتخاذ تصمیم‌ گیری‌های مناسب و کارشناسانه‌ تری در جهت رفع مشکلات و مصائب بخش معدن، که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشوری است، گام برداشته شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)